ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

הקרב על מונסי: "תהיה בכיה לדורות"

מאבק עז במונסי: תנועה שמטרתה לצמצם את ההשפעה החרדית באזור, העלתה למשאל עם הצעה שתפגע בייצוג החרדי • אגודת ישראל בארה"ב והרבנים הכריזו: "משאל העם היום גורלי לעתיד מונסי החרדית. צאו להצביע 'לא' לשני הרפרנדיומים" • עסקן מקומי: "אם נפסיד אפשר לארוז את המזוודות. יסגרו 58 מוסדות חינוך"

חרדים מצביעים בארה"ב. צילום ארכיון: פלאש 90
חרדים מצביעים בארה"ב. צילום ארכיון: פלאש 90

מתח רב שורר היום (ג) בקהילות החרדיות במחוז רמפו, לקראת תוצאות משאל העם שיערך היום, ואשר יקבע את עתידו של הציבור החרדי במחוז.

בערב ראש השנה פרסמה אגודת ישראל של אמריקה 'קול קורא', החתום על ידי גדולי התורה, והמודיע כי חובת הציבור להשתתף במשאל העם. חצרות האדמו"רים, רבני העיר וגבאי בתי הכנסת במונסי, שיכון סקווירא וספרינג וואלי, קראו אתמול לציבור להתייצב היום למשאל העם שיערך בעיר, אשר מטרתו העיקרית היא למגר את השפעתו הפוליטית של הציבור החרדי על החלטת הרות גורל בעירייה.

קצת רקע: מדי שנתיים מתקיימות במחוז רמפו בחירות ל'סופרווייזר' (מפקח) של המחוז, שסמכויותיו מקבילות לסמכויות ראש עיר, ולשניים מבין ארבעת חברי מועצת העיר, שניים האחרים נבחרים מדי ארבע שנים. לפי שיטת הבחירות שנהוגה ברמפו מזה שנים, נבחרים ארבעת הנציגים על בסיס אישי, ולא על בסיס אזורי, כפי שנהוג בברוקלין.

עד כה, בשל העובדה שאחוז גדול של התושבים הינו חרדי, היו ארבעת הנציגים חרדיים. למותר לציין את חשיבות הענין. מאידך גיסא, העובדה הזו הייתה לצנינים בעיני הגויים ובעיני יהודים חילוניים, שהחליטו להקים תנועה שתביא לשינוי השיטה. התנועה הביאה את הצעתה למשאל העם שיערך היום במונסי, בו יחליטו התושבים האם לחלק את המחוז לשישה אזורים, ולהגדיל את מספר חברי המועצה מארבע לשש, כאשר כל אזור יבחר נציג שייצג אותו.

במידה וההצעה תתקבל, תצטמצם השפעתו של הציבור החרדי, מאחר והוא מתגורר ברובו בשני אזורים מרכזיים, וכך יזכה הציבור החרדי בשני נציגים בלבד שיהוו מיעוט בזמן קבלת ההחלטות.

הקבוצה, המכונה 'פריזרב רמפו' (שמור על רמפו) קיימה קמפיין אגרסיבי בקרב המיעוטים האחרים שתומכים בהצעתה, כאשר הלוביסטים לא פסחו על הציבור החרדי והדתי ואף ערכו קמפיין מיוחד בקרבו, ובערב ראש השנה חולק חומר הסברה בשפת היידיש.

במשאל העם שיערך היום יצטרכו הנשאלים לענות על שתי שאלות. הרבנים קוראים לציבור לסמן "לא-נו" בשתי השאלות. הרבנים אף קראו לכל תושבי רמפו בעלי זכות הבחירה לחזור מהישיבות ולהתייצב למשאל העם.

ר' יחיאל אלימלך קורנווסר, מוותיקי התושבים במונסי, אומר ל'בחדרי חרדים': "זו שעת מבחן. הציבור חייב לצאת ולהצביע. אם הם יצליחו להביא לשינוי שיטת הבחירות בעיר, הציבור החרדי כאן יכול לארוז את המזוודות. הציבור הכללי אינו יודע, אבל אנחנו העסקנים יודעים שברשימה השחורה של העיר רשומים כבר 58 מוסדות חינוך חרדיים שנגדם הולך לצאת 'צו סגירה'.

"אם הציבור החרדי לא ישתתף היום במשאל העם אנחנו נפסיד, וזו תהיה בכיה לדורות. התנועה שיזמה את משאל העם גייסה את כל המיעוטים בעיר, את האפרו אמריקנים ומיעוטים אחרים שלאחרונה הרימו את קולם נגד ההשתלטות החרדית, וגרמה הרבה צרות, הם יודעים שאין להם מספיק כוח אלקטוראלי להגיע לסנאט או לתפקידים בכירים אחרים, והדרך היחידה שבה יוכלו להשמיע את קולם תהיה שינוי שיטת הבחירות, וכך מטבע הדברים יוכל האזור בו הם מתגוררים לקבל ייצוג בעירייה, לכן הם יבואו כולם להצביע, ואם הציבור שלנו לא יגיע, איבדנו את שדה הקרב", הוא מסכם.
מונסי בחירות רבנים אגודה הצבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד