י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
על דאטפך אטפוך

לאחר שהוציא לפוטין צו: רוסיה מוציאה לתובע הבינ"ל צו מאסר

לפני שלושה חודשם הוציא התובע בבית הדין הבינ"ל צו מאסר לפוטין, כעת מוסקבה מוציאה לו צו מאסר | מדינות החברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי אמרו שהן "מודאגות מאוד" מההחלטה הרוסית להכניס את התובע לרשימת המבוקשים

לאחר שהוציא לפוטין צו: רוסיה מוציאה לתובע הבינ"ל צו מאסר
פוטין בביקורו האחרון בישראל צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מוסקבה הוציאה צו מעצר לתובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), שבעצמו הוציא צו מעצר לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, באשמת פשעי מלחמה, כך דיווחה התקשורת הרוסית ביום שישי. קארים חאן, התובע בבית המשפט לפשעי מלחמה בהאג, התווסף לרשימת המבוקשים של משרד הפנים הרוסי, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממשלתית של רוסיה, TASS.

ועדת החקירה של רוסיה אמרה במרץ כי חאן נחקר בגין "העמדה לדין פלילי של אדם ידוע כחף מפשע" - בהתייחסה להאשמות בפשע מלחמה נגד פוטין. התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי נחקר גם בגין הכנת "מתקפה על נציג של מדינה זרה הנהנית מהגנה בינלאומית", אמרו אז חוקרים רוסים.

המדינות החברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי אמרו ביום שבת כי הן "מודאגות מאוד" מהחלטתה של רוסיה.

נשיאות אספת המדינות החברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי, הגוף המפקח על ההנהלה של בית המשפט, אמרה בהצהרה כי היא "מצטערת על מעשי ההפחדה והניסיונות הבלתי מקובלים לערער את המנדט של בית הדין הפלילי הבינלאומי לחקור, להטיל סנקציות ולמנוע את הביצוע של הפשעים הבינלאומיים החמורים ביותר".

בהצהרה נפרדת, בית המשפט אמר כי הצעדים "בלתי מקובלים" וכי הוא "יישאר ללא מורא בניהול המנדט החוקי שלו להבטיח אחריות על הפשעים החמורים ביותר שמדאיגים את הקהילה הבינלאומית כולה".

הודעתה השלטונות הרוסיים תיארה את חאן כאדם שנולד ב-30 במרץ 1970 באדינבורו, סקוטלנד, אך לא פירטה את עבירתו לכאורה. רוסיה פתחה את החקירה הפלילית בחאן לאחר שה-ICC הכריז על הוצאת צו מעצר לפוטין בגין האשמות שביצע פשעי מלחמה בגירוש לא חוקי של אלפי ילדים אוקראינים לרוסיה.

בהכרזה על צווי המעצר במרץ, אמר בית הדין האזורי כי יש "סיבות סבירות להאמין שפוטין נושא באחריות פלילית אישית" לחטיפת הילדים האוקראינים, ו"על כך שביצע את המעשים ישירות, במשותף עם אחרים ובאמצעות אחרים וכן על כישלונו לשלוט על הכפופים האזרחיים והצבאיים שביצעו את המעשים".

מאוחר יותר נאלץ בית המשפט לפרסם הודעת הרגעה לאחר שנשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב איים לפגוע בבית המשפט לפשעי מלחמה בהאג בטילים היפרסוניים. מוקדם יותר החודש, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כינה את ה-ICC "בובה בידיו של המערב הקולקטיבי כביכול", דיווח ה"מוסקווה טיימס". רוסיה, שאינה חברה ב-ICC, אמרה שהצו "בטל".

בקייב טענו שיותר מ-19,000 ילדים אוקראינים גורשו לרוסיה מאז תחילת הפלישה בפברואר 2022, כאשר יותר מ-4,000 יתומים. רבים נמצאים לכאורה במוסדות ובבתי אומנה.

 

רוסיה פשעי מלחמה פוטין בית הדין הבינלאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד