ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

עשרת ימי תשובה: ברכת הגרש"ז אוירבך זצ"ל

מה בירך הגרש"ז אוירבך, שנהג לבקר כל שנה בעשרת ימי תשובה בחברון? • מה השיב הרבי מליובאויטש לחולה, ואיך נפקדה עקרה?

צלם: קובי הר צבי
צלם: קובי הר צבי

אלפי יהודים פוקדים במהלך החודשים אלול ותשרי את מערת המכפלה בחברון ומבקשים לעורר את ישני חברון על מנת שבזכותם יזכו המתפללים בשנה טובה ומבורכת. המנהג לפקוד בחודש הרחמים והסליחות את מערת המכפלה והישוב היהודי בחברון לא התחיל בשנים האחרונות. כבר לפני עשרות שנים נהג הגרש"ז אוירבך זצ"ל לפקוד בכל שנה בעשרת ימי תשובה להגיע למערת המכפלה ולהעתיר בתפילה.

בעת שהיה מגיע לחברון, היו ממתינים לגרש"ז מנהיגי היישוב היהודי בעיר, ברוך מרזל והרב הלל הורביץ, שהיו נוהגים לבוא ולקחת אותו במכונית מביתו. היו אלו ימים שבהם התחזקה האינתיפאדה ורבים מהאורחים היו מגיעים ברכבים ממוגנים. לאור זאת הציע הרב הלל הורוביץ לגרש"ז לשכור עבורו רכב ממוגן, על מנת שיגיע בבטחה לחברון. ביקש הגרש"ז לדעת איך מתניידים התושבים, וכאשר נענה כי הם מגיעים לבתיהם ברכבים רגילים, ביקש אף הוא לנסוע ברכב רגיל.

בנוסף, היה הגרש"ז זצ"ל מבקר ביישוב היהודי בחברון. כאשר ביקר באחת מהשנים בשכונת תל רומיידה, הציג לו ברוך מרזל את הקרוואן שבו התגורר, והשיח ליבו כי הקרוואן צר מלהכיל את משפחתו בלע"ה, אולם מאחר שהיו אלו ימי ממשלת רבין, לא הייתה גישה לדבר על הרחבת היישוב היהודי. נכנסו הדברים לליבו של הגרש"ז זצ"ל והוא בירך את התושבים שבקרוב יזכו להתרחב, ואכן 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים', ימים ספורים לאחר הברכה אישר יצחק רבין את בקשת הישוב היהודי בחברון והורה על הרחבת הקרוואנים.

סיפורי הישועות שארעו במערת המכפלה רבים. כך היה גם בעת שבנו של האדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל לא זכה במשך שנים רבות לאחר חתונתו להיוושע בפרי בטן. לאחר שהשנים חלפו ועברו והישועה טרם הגיעה, הציעו לו צדיקים להתפלל במערת המכפלה ולבקש מהאבות הקדושים להיוושע בזרע של קיימא. במשך חצי שנה פקד הרב את מערת המכפלה לעיתים תכופות, ואכן על אף שנות ההמתנה והציפיה הארוכות, נושעו בני הזוג.

כך היה גם עם עקרה מהעיר רחובות שלא זכתה שנים רבות לילדים. לפני כשלוש שנים חלמה האישה כי באם תבוא בראש השנה ותתפלל בקבר יצחק אבינו היא תיפקד. כזכור, בראש השנה הקריאה עוסקת בפקידת עקרות. כעבור שנה מראש השנה שבה התפללה האישה בקבר יצחק אבינו נפקדה האישה, כאשר בשנה האחרונה הגיע בעלה להודות על הישועה והתפלל בראש השנה במערת המכפלה.

תושב חברון בשם יונה חקין שחלה במחלה הארורה, שלח פקס לרבי מליובאוויטש ובו ביקש ברכה. במכתב התשובה המופלא שהגיע מהרבי נכתב כי "כל התפילות שלי עוברות דרך מערת המכפלה אז תצטרפו לתפילותיי במיוחד שאתם נמצאים במקום".

לסיום, סיפור ידוע אשר אירע בעת תקופת השלטון הטורקי בישראל. היה זה בעת שהסולטן הגיע לביקור במערת המכפלה. כאשר הגיע לפתח שמכונה פתח גן עדן – משם משלשלים נרות לתוך המערה, נפלה חרבו לתוך המערה. הסולטן רצה את חרבו ושלח שליחים להוציא את החרב, אולם כל מי שנשלח פנימה לא חזר החוצה. כאשר ראה כי כלתה אליו הרעה, החליט הסולטן לגזור על היהודים כי באם בתוך 3 ימים לא ישיבו לו את חרבו ייגזר עליהם עונש כבד. הקהילה היהודית החליטה לשלוח את אחד מבכירי בניה, בעל "החסד לאברהם" רבי אברהם אזולאי. לאחר שלמד רזי תורה במשך יום שלם עם אברהם אבינו במערה הוא לא רצה לצאת מן המערה, אולם אברהם אבינו פקד עליו להציל את עם ישראל ולאחר מכן לחזור ללמוד סתרי תורה. וכך היה. הוא השיב לסולטן את חרבו, ולמחרת נפטר לבית עולמו.
ברכה חברון אוירבך יישוב יהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד