כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

'צ'יץ' הלך לעולמו: 'ההורדוס של תל אביב'

הפוליטיקאים סופדים: הלך לעולמו ראש העיר המיתולוגי של 'תל אביב' שלמה 'צ'יץ' להט • טבע את הביטוי 'עיר ללא הפסקה'

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

ראש העיר המיתולוגי של תל אביב הלך לעולמו: שלמה להט ז"ל, שנודע בכינויו "צ'יץ'", נפטר הלילה בגיל 86.

להט, כיהן במשך 19 שנים בתפקיד ראש העירייה, הותיר אחריו את אשתו זיוה ואת שני ילדיהם. בנו דן להט הלך בדרכו לפוליטיקה העירונית ונבחר למועצת עיריית תל אביב בשנת 2013. להט נפטר בשעה אחת וחצי בלילה מזיהום חמור.

ראש העיר הנוכחי רון חולדאי אמר כי "עם מותו של שלמה להט צ'יץ' איבדה העיר תל אביב לא רק את אחד מיקיריה האהובים ביותר - אלא את אחד האנשים שעשו את תל אביב יפו למה שהיא היום - מרכז תרבות, אמנות ועסקים בינלאומי. עם מותו אני איבדתי את מי שהיה עבורי כל השנים "ראש העיר שלי". ציץ' – העיר ללא הפסקה שיצרת – עוצרת היום ומרכינה ראש לזכרך. תנחומים לזיווה הבנים והמשפחה".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד למנוח ואמר: ״'צ׳יץ׳ היה הורדוס של תל אביב, הוא היה מבוניה הבולטים של העיר וממעצבי צביונה הדו לאומי והמאוחד כעיר של תרבות, של התפתחות, של קידמה. בכל שנותיו העניק צ׳יץ׳ לעם ולארץ מיכולות ההנהגה והניהול בהן התברך, כמפקד בצה״ל, כפוליטיקאי, כאדם. אין לי ספק שהחברה הישראלית תחסר אותו".

יצחק (בוז'י) הרצוג ספד לו: "כשהייתי בן 14 הפכה העיר שבה גדלתי מהעיר העברית הראשונה לעיר ללא הפסקה. במשך שני עשורים תחת שלמה להט ציץ' הלכה והתפתחה תל אביב, נבנו בה מוסדות תרבות, טיילת, מבני ציבור וגם שכונות חדשות. ציץ' גם היה הראשון שהחל לטפל ולפתח את יפו. יחד עם תל אביב הפכה ישראל כולה למדינה מערבית מפותחת. ציץ' היה איש חזון וראש עיר עם חזון. כשסיים את כהונתו התגייס לצבא השלום ולחם באותה מסירות. הוא זה שארגן את העצרת בה נרצח ראש הממשלה יצחק רבין".

להט נולד בגרמניה, עלה לארץ ישראל עם הוריו בשנת 1933. שימש בתפקידים פיקודיים רבים ב"הגנה" ובצה"ל, ופרש בדרגת אלוף.

עם פרישתו מצה"ל בראשית שנת 1973 הצטרף למפלגה הליברלית, שבאותה שנה הקימה עם מפלגות נוספות את הליכוד. בחודש דצמבר של אותה השנה התמודד מטעם מפלגת הליכוד על ראשות העיר תל אביב-יפו, ונבחר לראשות העיר, תפקיד שאותו מילא עד נובמבר 1993, כשבשלוש הקדנציות הנוספות שלו (ב-1978, ב-1983 וב-1989) הוא נבחר בבחירות ישירות.

בתקופת ציץ התרחבו חילולי השבת בעיר והוא טבע את הביטוי 'עיר ללא הפסקה'.

ב1991 בזמן מלחמת המפרץ, בעת שחלק מתושבי תל אביב עזבו את העיר בשל נפילת טילים, הצהיר להט: "מי שעורק מתל אביב עורק גם מהמולדת"‏, ודבריו עוררו ויכוח ציבורי.
שבת תל אביב ישראל איכילוב שלמה להט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד