כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
המאבק ביוקר המחיה

סמוטריץ' נכנס לקרב מול ענקיות המזון בישראל

במסגרת ההחלטה שאושרה ותקודם כעת, תוקם ועדה ציבורית שתמליץ בתוך שלושה חודשים על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים וענקיות המזון | סמוטריץ': "המהלך הזה צפוי לשנות דרמטית את סל הקניות של כולנו במוצרי הטואלטיקה ובמזון"

סמוטריץ' נכנס לקרב מול ענקיות המזון בישראל
חרדים עורכים קניות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע הביקורת הציבורית הנרחבת על הממשלה בעקבות עליות המחירים החדות במוצרי הצריכה, הממשלה מאשרת היום (ראשון) החלטה אותה הגיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שעניינה מלחמה במונופולים וענקיות המזון והטואלטיקה במטרה לפרק את הריכוזיות ולהגדיל את התחרות.

נזכיר כי הרפורמה בייבוא שהייתה אמורה לתת מכה למונופולים הגדולים במשק, הוצאה לבסוף מחוק ההסדרים בגלל עניינים משפטיים. ביטול הרפורמה גרר ביקורת ציבורית נרחבת, אך כעת נראה כי בממשלה מתכננים מהלך חדש בנושא.

במסגרת ההחלטה שאושרה ותקודם כעת, תוקם ועדה ציבורית בראשות נציג ציבור שימונה על ידי שר האוצר ושר הכלכלה. הוועדה תידרש להמליץ בתוך שלושה חודשים על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים וענקיות המזון שמהוות היום רכיב משמעותי ביוקר המחיה.

במקביל, יוקם צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר ובו יהיו חברים מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה, הממונה על התקציבים באוצר והממונה על התחרות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "זה יהיה מאבק עיקש ולא פשוט, אבל אנחנו ננצח. יוקר המחיה הוא לא גזירת גורל ומגיע לאזרחי ישראל לקבל יותר ולשלם פחות".

עוד אמר, "מיום כניסתי לתפקיד הגדרתי את המלחמה ביוקר המחיה כאחת מהמשימות המרכזיות הנדרשות לטיפול יסודי ומעמיק. את הטיפול במונופולים ובענקיות המזון התחלנו בחוק ההסדרים, בו הוצגה רפורמת הייבוא. הרפורמה אמנם הוסרה מחוק ההסדרים בשל הצורך לטייב את נוסח החוק, אך אנו ממשיכים לפעול לקידומה בכל הכוח".

"הוועדה הציבורית שהקמנו", אומר השר, "תרכז את הטיפול ברפורמה ותאפשר לנו להיכנס חזק מאד במונופולים, להביא לפירוקם ולייצר תחרות משמעותית בשוק הייבוא. בלתי מתקבל על הדעת שמספר חברות מצומצם יחזיקו בצורה כמעט בלעדית בשוק המזון הישראלי. המהלך הזה צפוי לשנות דרמטית את סל הקניות של כולנו במוצרי הטואלטיקה ובמזון. זו תהיה מלחמה קשה מול השחקנים החזקים ביותר אבל מול עיני עומדים אך ורק אזרחי ישראל ובמלחמה הזו בעזרת השם אנחנו ננצח".

החברות מעלות מחירים

בשבוע שעבר הודיעה חברת שטראוס על עדכון נוסף במחירי המחירון לקמעונאים של מוצרי החברה, בהם מוצרי עלית - קפה נמס, קפה מיובש בהקפאה, קפסולות, חטיפים מתוקים, המותג ספלנדיד, צ'יטוס, תפוצ'יפס וכן שמן זית יד מרדכי.

על פי הודעת החברה העדכון הינו בשיעור ממוצע של 1.4% למוצר ויכלול עליה מקסימלית של עד 6% למוצר בודד.

רק לאחרונה הודיעה שטראוס על התייקרות מוצרי המחלבה בשיעור ממוצע של 2.33%. זאת, בעקבות החלטת הממשלה לעדכן את תעריפי מוצרי החלב שבפיקוח החל מ-10 במאי.

החברה מסבירה את עליית המחירים בכך שלא העלתה את מחירי המוצרים שצוינו ב-12 השנים האחרונות והם לא נכללו בעליית המחירים של דצמבר 2022. עליית המחיר לקמעונאים תיכנס לתוקף ב-4 ביוני.

החשש העיקרי נובע מכך שהעלייה במחירים עלולה להשפיע לרעה על מדד המחירים לצרכן, דבר שיאלץ את נגיד בנק ישראל להמשיך במדיניות העלאת הריבית האגרסיבית בה הוא נוקט בשנה האחרונה, ועדיין לא מספיק מוכיחה את עצמה.

משטראוס נמסר: עדכון המחירים הנוכחי נעשה מתוך הכרח המציאות ונוכח עליות דרמטיות נוספות במחירי חומרי הגלם בחודשים האחרונים ולאור הצפי כי מגמה זו תימשך גם בחודשים הקרובים".

יוקר המחיה בצלאל סמוטריץ' מונופול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד