ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

לאחר שחולצה ממתקן טיהור: איית צרעים הושבה לטבע • צפו

איית צרעים חולצה ממתקן טיהור שפכים עברה סדרת שטיפות והתאוששות והושבה היום (שני) אל הטבע | בתיעוד נראה רגע השבת האיית אל הטבע

לאחר שחולצה ממתקן טיהור: איית צרעים הושבה לטבע • צפו
איית הצרעים שחולצה צילום: רט''ג

האביב הוא זמן נהדר לכל חובבי הטבע לצפות בנדידת הציפורים העושות את דרכן מעל ישראל. 

עונה זו גם מביאה איתה צורך לסייע להן לעיתים במסען הארוך, לעיתים הן סובלות מתשישות, יש כאלה המותקפות על ידי ציפורים אחרות ויש הנקלעות למתקני טיהור המים אותו הן מזהות כמקור מים ונתקעות בתוכם.

שחרור האיית - רט''ג

בסוף השבוע חילצו פקחי רשות הטבע איית צרעים שנתקעה במתקן טיהור מים באזור החי בר ביטבתה.

האיה שוחררה היום חזרה לטבע לאחר שעברה סדרת שטיפות מהשפכים שנדבקו אליה והתאוששה

אלה אגרא מטפלת בחי בר יטבתה: "מדי שנה בעונת האביב פועלים פקחי רשות הטבע והגנים לחילוץ איות צרעים ממתקני הטיהור. מסיבה שאינה ברורה לנו לגמרי התופעה של זיהוי מתקני הטיהור כמאגרי מים אופיינית בעיקר לאיית הצרעים ומדי שנה בעונת הנדידה אנו מחלצים אותן.

הן מזהות את הררי השופכין כאדמה, נוחתות עליהן ושוקעות בשפכים. בעיקר בעונת הנדידה וכשאנו מקבלים הודעה מצפרים על להקות שמגיעות אנו מקפידים לבצע בקרה במתקני הטיהור על מנת לחלץ אותן, לשטוף אותן מהזוהמה והשמנים שדבקים בהם, עוזרים להם להתאושש ומחזירים אותם לטבע להמשך המסע. הפתרון לבעיה הוא הזרמת מי קולחין במתקנים כדי שהציפורים לא ישקעו."

איית הצרעים מקננת באירופה, הקינון הקרוב ביותר לישראל נראה בתורכיה.

איית צרעים עוף דורס בגודל בינוני, אורכו כ- 55 סנטימטר, ממשפחת הנציים. גב האיה שחום וגחונה אפור כהה עם כתמים. רגליה קצרות ומוצקות, בהן היא חופרת קיני צרעות ודבורים. על מצחה ולחייה קשקשים המגינים עליה מפני עקיצות.

בישראל איית הצרעים היא חולפת מצויה, והיא הדורס השכיח מבין העופות הנודדים. מספר הפרטים בלהקותיה מגיע עד אלפי פרטים. באביב מאחרות האיות לשוב, והן המסיימות את נדידת הדורסים. בדרך כלל נעות איות הצרעים מעל ישראל בציר המזרחי. פרטים צעירים הטועים בניווט נעים מעל מישור החוף, ולעיתים נפצעים כאשר הם נחבטים בבניינים או בתשתיות אחרות.

עוף דורס שחרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד