כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

נתניהו לאובמה: "אל תיתן גרעין לאיראן"

ראש הממשלה הישראלי ביקש מהנשיא האמריקני שלא לאפשר הקלות לאיראן בפיתוח נשק גרעיני, גם במידה ותצטרף למאבק בארגון הטרור דאעש • נתניהו הצהיר כי קידום השלום יותנה ב"הכרה הדדית והסדרי ביטחון קשים כסלע" • אובמה הודיע: "יש להתאמץ כדי לשנות את הסטטוס קוו בין ישראל לפלסטינים"

צלם: פלאש 90
צלם: פלאש 90

בשעה האחרונה נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן. הפגישה בין השניים מתקיימת בארבע עיניים במשך כרבע שעה, ולאחריה הצטרפו מזכיר המדינה קרי ובכירי המועצה לבטחון לאומי מהצד האמריקני ופמלייתו של ראש הממשלה נתניהו.

בפמלייתו של ראש הממשלה אמרו קודם הפגישה, כי מבחינת נתניהו איראן תעמוד במוקד הפגישה. יצויין שראש הממשלה הביע בנאומו באו"ם את חששו ממתן הנחות לטהרן בנושא הגרעין בתמורה להצטרפותה למאבק נגד דאעש.

בפתח הפגישה אמר ראש הממשלה נתניהו כי "עלינו לעבוד קשה כדי לנצל הזדמנויות חדשות שנוצרו באזור". נתניהו הוסיף והבהיר: "יש לקדם שלום המבוסס על שתי מדינות לשני עמים עם הכרה הדדית והסדרי ביטחון קשים כסלע".

במהלך הפגישה הזכיר אובמה את מבצע "צוק איתן" ואמר כי "עלינו למצוא דרך לשנות את הסטטוס קוו כך שגם ישראלים יהיו בטוחים בבתיהם, אבל גם שלא יהיו טרגדיות של ילדים פלסטינים שייהרגו. ולכן נדון בצורה מקיפה בבנייה מחדש של עזה, אבל גם באיך אפשר להגיע לשלום יציב בין הישראלים לפלסטינים".

נתניהו הודה לאובמה על התמיכה בישראל, "התמיכה שלך במערכת כיפת ברזל הצילה הרבה ישראלים במהלך צוק איתן. יחסי ישראל ארצות הברית טובים במשך כל השנים", הדגיש. "יש סיכונים אבל גם סיכויים וצריך לעבוד יחד על פתרון שלום של שתי מדינות לשני עמים".

נתניהו הוסיף "יש לנו, ארה"ב וישראל, אתגרים רבים שמציעים אפשרויות רבות. אני משבח את הנהגתך במלחמה בארגון דעש וצריך למנוע מאיראן להפוך להיות גרעינית. יש להימנע מלהסיר את הסנקציות על איראן כדי לא להפוך את איראן למדינה גרעינית".

"באשר לסכנות, ישראל תומכת לחלוטין במאמציך להביס את דאע"ש ואני חושב שעל כולם לתמוך בכך. אך אפילו חשובה מכך אך אפילו חשובה מכך מטרתנו המשותפת שלנו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. איראן מחפשת הסכם שיסיר את הסנקציות הקשות שעבדת כל כך קשות להציב, ושיותיר אותה כמדינת סף גרעינית. אני מקווה שזה לא יקרה תחת הנהגתך.

"במקביל, אני חושב שישנן הזדמנויות אשר משנות את המזרח התיכון. זאת מכיוון שמתוך המצב החדש נוצרה שותפות אינטרסים בין ישראל ומדינות ערביות מובילות. אני חושב שעלינו להתאמץ יחדיו על מנת לנצל את האינטרסים המשותפים הללו ולפתח תוכנית שתקדם מזרח תיכון בטוח יותר, משגשג יותר ושקט יותר.

"אני מחויב לחזון של שלום המבוסס על שתי מדינות לשני עמים ומתבסס על הכרה הדדית והסדרי ביטחון איתנים. אני מאמין שעלינו לנצל את ההזדמנויות החדשות, לחשוב מחוץ לקופסה ולראות כיצד ניתן לגייס את מדינות ערב לקידום סדר היום החיובי הזה".

השר אורי אריאל הגיב לפרסומים לפיהם אמר נתניהו לאובמה כי הוא מחוייב לשתי מדינות: ״מעולם שום מוסד ישראלי רשמי ודאי לא ממשלתי או הכנסת וכן מוסדות הליכוד אישרו את דברי ראש הממשלה בדבר שתי מדינות לשני עמים. לכן האמירה לא מחייבת את מדינת ישראל ולא תתקיים לעולם".

השר בנט הגיב: ״מי שמחויב למלחמה בדעאש ובחמאס לא יכול לתת להם מדינה. רעיון המדינה הפלסטינית התעופף בקיץ האחרון יחד עם הטילים על נתב״ג, וטוב יהיה אם נתפכח ממנו, ומהר״.
נתניהו איראן פגישה בית לבן אבמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד