כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

האוצר הגיש את התקציב, האופוזיציה תוקפת בחריפות

המערכת הפוליטית מגיבה לפרסום חוק ההסדרים ל-2015 • יחימוביץ': "פוליטיקה ישנה ועלובה, ספר גזירות עבש"

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

משרד האוצר הגיש היום (ד) לממשלה את הצעת תקציב המדינה והתכנית הכלכלית לשנת 2015. הגידול הריאלי בתקציב המדינה בין השנים 2014 ל-2015 יעמוד על 8.2 מיליארד ש"ח. בנוסף לכך, יתווסף סכום חד פעמי של 4.3 מיליארד ש"ח לטובת הוצאות עודפות של משרד הביטחון. יעד הגירעון יעמוד על 3.4% מהתוצר. עקרונות התקציב מתבססים על כלכלה מבוססת חדשנות וחיזוק האדם העובד.

מלבד התוספת הנדרשת למערכת הביטחון, מכיל התקציב תוספות משמעותיות למשרדים החברתיים. התכנית הכלכלית מגדילה באופן ניכר את התקציבים לשיפור החינוך, הבריאות, הרווחה, והביטחון האישי. למשל, משרד הבריאות יקבל תוספת של 2.8 מיליארד ₪, משרד החינוך יקבל תוספת של 1.8 מיליארד ₪, המשרד לביטחון הפנים יקבל גם כן 1 מיליארד ₪, ומשרד הרווחה יחד עם ניצולי השואה יקבלו תוספת של 1.4 מיליארד ₪.

בתכנית הכלכלית רפורמות שנועדו בעיקרן להגביר את הפריון במשק ולעודד את הצמיחה, להפחית את יוקר המחיה, ולהסדיר את הבעלות על משאבי הטבע הקיימים בארץ. למשל, הנפקות-מיעוט בחברות הממשלתיות, רפורמה מהפכנית שבמסגרתה החברות הממשלתיות יהיו מחויבות למנהל תקין ושקיפות. בנוסף, הושם דגש על קידום יחסי המסחר והקשרים האקדמיים עם המזרח, בדגש על סין והודו.

שר האוצר, יאיר לפיד, מסר: ״‫הגשנו היום את חוברת התקציב המלאה לשרי הממשלה ולראש הממשלה. זהו תקציב של בשורה חברתית שיאפשר לנו לא להעלות מיסים על אזרחי ישראל, מפני שכבר אי אפשר להעלות מיסים. אנו מגדילים את תקציבי הבריאות, הרווחה, החינוך, ביטחון הפנים כי לאזרחי ישראל מגיע שירותים חברתיים טובים יותר ומשמעותיים יותר מממשלתם. התקציב מאפשר לנו להוביל את מדינת ישראל קדימה, להילחם ביוקר המחייה בישראל, לייצר צמיחה, להוריד את מחירי הדיור, להוריד את מחירי מוצרי המזון, ולעשות הכל למען השכבות החלשות ובשביל מעמד הביניים הישראלי".‬

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן: "אין לי ספק שהתקציב שאנחנו מגישים היום הוא הטוב ביותר שיכולנו להציע בהתחשב במטרות שהגדרנו ובהתפתחויות הביטחוניות של העת האחרונה. נמשיך לפעול מחד במדיניות של רפורמות המעודדות צמיחה, ומאידך לשמור על מדיניות פיסקאלית אחראית שתאפשר להקטין יחס חוב תוצר בעתיד".

הממונה על התקציבים, אמיר לוי: "בתקציב המדינה והתכנית הכלכלית לשנת 2015 ישנם צעדים תומכי צמיחה. אנו מכניסים אוכלוסיות חדשות לשוק העבודה, בעיקר חרדים וערבים, מקדמים את תעשיות החדשנות וההיי-טק וממשיכים להשקיע בתחבורה הציבורית. אנו מקדמים רפורמות חשובות כמו ועדת ששינסקי 2 שיישום המלצותיה יביא לגידול של כ-400 מלש"ח בשנה בהכנסות המדינה, והפניית חלק מכספי קק"ל לתקציב המדינה. אנו מצפים כי התקציב יאושר בכנסת עד סוף השנה על פי המסגרת שהצענו, במתווה של גרעון פוחת".

יחימוביץ על חוק ההסדרים: פוליטיקה ישנה ועלובה
ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה על חוק ההסדרים: "פוליטיקה ישנה ועלובה. במקום להודיע על ביטולו של ספר הגזירות העבש הזה, בחר לפיד לנצל אותו כדי לפגוע בצעירים בכלל ובהורים צעירים בפרט, בילדים ובחיילים משוחררים. הקפאת יום לימודים ארוך וביטול סבסוד הצהרונים, יחד עם הקיצוץ הרוחבי בחינוך והיעדר מוחלט של התמודדות עם הצפיפות בכיתות – משמעותם הרס מערכת החינוך ועוד תשלומי הורים. ההחלטה לתבוע עבודה רציפה של שנתיים כתנאי לדמי אבטלה לצעירים פוגעת בבטן הרכה של מי שסובלים יותר מכל מחוסר ביטחון תעסוקתי והכנסה נמוכה: בחיילים משוחררים, ובאנשים צעירים שמנסים לשרוד בתוך עולם עבודה קשה שמשופע בגילאים האלה במשרות קבלן ועבודות חלקיות בשכר נמוך, אשר לעתים קרובות אינן מאפשרות רצף תעסוקתי של שנתיים.

"לא ברור מדוע בחר לפיד לבעוט דווקא במי שרבים מהם העניקו לו את קולם מתוך אמונה שאכפת לו מגורלם. יכול להיות שהצעירים שרואה לפיד באים מבתים מבוססים וממילא אינם נזקקים לדמי אבטלה שהם מכשיר מאוד יעיל דווקא בידי אנשים חרוצים המעוניינים לעבוד, אך זקוקים לרשת ביטחון סבירה, בעודם נלחמים מול מחירי שכירות מטורפים, ונקודת פתיחה מאוחרת ממילא בגלל השירות הצבאי. אך כל הגזרות המרושעות של חוק ההסדרים מתגמדות לעומת הפארסה של התקציב עצמו, אשר בשום צורה ובשום להטוטים לא מתכנס אל ההבטחות הדמיוניות של לפיד. לו התקציב הזה היה דוח או תוכנית עבודה של חברה עיסקית, לא היה בנמצא רואה חשבון שהיה מוכן לחתום עליו".

ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים, מסר: "המשק בהאטה והצפייה שהייתה לי מחוק ההסדרים היא שהוא יציג בתוכו רפורמות ומנועים מחוללי צמיחה שיכולו להצעיד את המשק לצמיחה מחודשת. מעיון ראשוני חוק ההסדרים לצערי כפי שהוא אינו מסוגל לכסות את הפער הגדול שנמצא בתקציב בין ההוצאות להכנסות. אני אוביל מקצה שיפורים בחוק ההסדרים כדי לשפרו לטובת אזרחי המדינה וכלכלתה ואני שמח שהצלחתי למנוע הרבה מאוד גזירות משמעותיות שכוונו לפגוע בעולמה החינוכי והדתי של הציונות הדתית וכן גזירות שכוונו לפגוע בהתיישבות.

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איתן כבל, אמר: "שר האוצר אולי מדבר על פוליטיקה חדשה, אבל משתמש בתרגילים הכי ישנים ועבשים בספר. מה שהוצג לפני כמה ימים כתקציב 'חברתי' הוא בסך הכל מעטפת לחוק הסדרים ציני וחסר רגישות, שאליו נדחקו כל הגזירות שלפיד ניסה להסתיר מהציבור.

"הוא לא מוכן להעלות מיסים לעשירים, אבל רומס את המובטלים ומקשיח את התנאים לקבלת דמי אבטלה, פוגע בהורים ששולחים את ילדיהם לצהרונים וזאת כשהוא מבטל למעשה את ההבטחה ליום לימודים ארוך. רק ממשלה מנותקת שאיבדה קשר עם הציבור יכול להיות חתומה על תקציב שמשקף סדר עדיפויות מעוות כזה".

ח"כ סתיו שפיר הסביר: "לפיד משקר לציבור במצח נחושה. מול המצלמות הוא מכריז שאין קיצוצים בתקציבים חברתיים, אך בהצעת התקציב שלו הוא עושה בדיוק הפוך. מגדיל את תשלומי ההורים, מקצץ את השקעת המדינה בחינוך ודוחה החלת יום לימודים ארוך, ופוגע אנושות בצעירים".

שפיר הוסיפה כי "לצד כל אלו הוא מגדיל את הגירעון ועושה בדיוק מה שהוא יצא נגדו בקמפיין הבחירות שלו: לוקח הלוואה על חשבוננו, הצעירים, בלי לדעת כלל איך הוא הולך להחזיר אותה. הגיע הזמן לומר זאת: לפיד הוא אחיו הקטן של נתניהו. אותה מדיניות כלכלית חסרת אחריות שהוציאה אותנו לרחובות לפני שלוש שנים. זה לא השינוי שהוא הבטיח לבוחריו, ובטח לא השינוי שבשבילו יצאו חצי מיליון איש למחאה הגדולה בהיסטוריה".
חוק כספים יחימוביץ כבל הסדרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד