כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

חשש בצה"ל: האם יו"כ יתנגש עם החג המוסלמי?

צה"ל והמשטרה נערכים בכוחות מתוגברים בשל חג הקרבן המוסלמי אשר יחול ביום הכיפורים

צילום: זוהר-תמר עמוס, סוכנות תצפית
צילום: זוהר-תמר עמוס, סוכנות תצפית

ביום כיפור יחול גם "עיד אל אדחא" (חג הקורבן) שימשך עד ליום שלישי.

יום הכיפורים מאופיין בטקסי זיכרון בבתי עלמין ברחבי הארץ לחללי מלחמת יום כיפור ותפילות והתרת נדרים בבתי כנסת ברחבי הארץ, וברחבת הכותל.חג הקורבן מאופיין בביקורים בבתי הקברות, תפילות במסגדים בדגש על הר הבית, מערת המכפלה וחופשה של הציבור המוסלמי באתרי טבע, פארקים, חופי ים ושווקים.משטרת ישראל תערך בכוחות מתוגברים במקומות רגישים, במוקדי חיכוך ובדגש לערים מעורבות ובצירים הראשיים. פריסת הכוחות תכלול יח' מיוחדות ואמצעים מתקדמים.

לרגל חג הקורבן (עיד אל אדחא), מוסר דובר צה"ל כי כחלק מהמדיניות לשיפור מרקם החיים של האוכלוסייה הפלסטינית באזור יהודה ושומרון ורצועת עזה, צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים ינקטו מספר צעדים לטובת האוכלוסייה הפלסטינית, החל מיום א' למחרת יום כיפור, ועד יום ג', י"ג בתשרי תשע"ה.

לעומת החג היהודי - יום הכיפורים, אשר עובר בשקט ובדממה תוך צום ותפילה בבתי הכנסת בכל רחבי הארץ, חג הקרבן הוא ההיפך הגמור - סעודות ראווה, שחיטת כבשים וחגיגות. כחלק מהיערכות משטרת ישראל, שובצו למשמרות גם שוטרים דתיים, אשר יצומו במהלך היום, כמו גם שוטרים רבים שומרי מסורת וחילונים שביום כיפור הם צמים ומתפללים.

חג הקורבן, הוא חג מוסלמי המציין את המועד לקיום החג', העלייה לרגל למכה. הוא נמשך ארבעה ימים. העלייה לרגל עצמה נמשכת כשבוע, וחג הקורבן מציין את אחד השיאים בטקסים הנהוגים בה. אלו שמקיימים את החג בביתם מקיימים טקס דומה לזה הנהוג באותו יום במכה, שעיקרו הקרבת טלה כקורבן והכנת בשרו למאכל בסעודת החג או כתרומה לעניים. גם הדרוזים חוגגים את חג הקורבן בתאריך זהה לחג המקביל אצל המוסלמים, אם כי מנהגי החג שלהם שונים‏. זה החג החשוב ביותר לבני העדה הדרוזית.

כחלק מהמדיניות של צה"ל לשיפור מרקם החיים של האוכלוסייה הפלסטינית באזור יהודה ושומרון ורצועת עזה, הודיע דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, כי שר הביטחון, משה יעלון, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, אישרו שורת הקלות נוספות לפלסטינים, וזאת לקראת חג הקורבן שיחול בין ה-5 באוקטובר, יום ראשון הבא, לבין ה-7 באוקטובר, יום שלישי.

לתושבי יהודה ושומרון יאושרו ביקורי משפחה וטיולים בישראל במהלך החג ללא הגבלת גיל. תתאפשר כניסה של תושבים פלסטינים לישראל מעל גיל 60, ללא צורך בהיתרים ייעודים. כמו כן, יאושרו 500 ביקורי משפחה ברצועת עזה לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון מעל גיל 60. בנוסף, יאושרו 200 היתרי יציאה לחו״ל דרך נתב״ג לאנשי עסקים.

לתושבי רצועת עזה תאושר כניסה של 500 מתפללים מדי יום להר הבית, בגילאי 60 ומעלה, אשר יכנסו באופן מסודר באמצעות הסעות מאורגנות לצורך קיום מצוות התפילה של חג הקורבן. כמו כן, יאושרו 500 ביקורים לתושבי רצועת עזה מעל גיל 60 לצורך ביקורי משפחה (בדרגה ראשונה) באזור יהודה ושומרון. בנוסף, יאושר יצוא של חקלאות, לרבות דגה, מרצועת עזה לאזור יהודה ושומרון.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, עדכן בכירים ברשות הפלסטינית וגורמים בקהילה הבינלאומית בדבר הצעדים.

משטרת מחוז ש"י השלימה גם היא את היערכותה לקראת ערב יום כיפור וחג הקורבן.

יוטל סגר על יהודה ושומרון עד יום ראשון. שוטרי מחוז ש"י, לוחמי מג"ב, מתנדבים וצה"ל יתפרסו ברחבי הערים והישובים החל מיום שישי ועד סיום יום הכיפורים בכוחות מתוגברים בדגש על אבטחת הישובים ובתי הכנסת. הגברת הנוכחות המשטרתית תורגש החל מיום שישי בשעות הבוקר ועד מוצ"ש. במקביל ליום כיפור יתקיים חג הקורבן לעדה המוסלמית וביום שבת תורגש תנועה ערה של פלסטינים בצירים ברחבי איו"ש ובמקומות הקדושים למוסלמים
ביקור חג כיפור מוסלמי חג הקרבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד