כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
זיהום אויר כבד

התושבים סובלים ממפגע סביבתי חמור וקוראים לממשלה להתערב

תושבי הגליל התחתון סובלים ממפגע סביבתי חמור - קריאה דחופה להתערבות מיידית של משרדי הממשלה במפגע הסמוך לצומת גולני. בין רכיבי הפסולת החשודים כחומרי בניין ניתן למצוא: שאריות אסבסט, צמיגים, מיכלי פלסטיק של דבק וצבע,

התושבים סובלים ממפגע סביבתי חמור וקוראים לממשלה להתערב
הפסולת המסוכנת צילום: המועצה האזורית הגליל התחתון

בשבועות האחרונים נאלצים תושביהם של מספר יישובים בגליל התחתון להישאר ספונים בבתיהם בשל זיהום אויר כבד, מצחין ומסכן חיים אשר נובע משריפה של פסולת גושית המבוצעת באופן בלתי חוקי ומגיעה מן השטחים הפתוחים בתחום שיפוטה המוניציפלי של מועצה מקומית טורעאן.

שיטת העבודה: הפסולת מושלכת באופן תדיר בשטחים הפתוחים (ללא כל גידור או תיחום) הנמצאים בשולי תחום השיפוט של המועצה טורעאן (בסמוך למחצבת גולני). כאשר הררי הפסולת הולכים ונערמים לכדי כמות גדולה הם מוצתים באישון לילה באמצעות חומרי בעירה, משמעות הדבר היא שבמהלך הלילה ישנה אש גלויה המכלה את הפסולת (פלסטיק, גומי, פגרים ועוד) ובחסות החשיכה העשן השחור והרעיל אינו נראה לעין, ובמהלך היום ישנו רק עשן לבן רעיל ומזהם.

בשל מיקום האתר וכיווני הרוח, העשן מגיע ליישובים: מצפה נטופה, גבעת אבני, קיבוץ לביא, שדה אילן ואילניה. הפסולת המושלכת באתר היא פסולת גושית בעיקרה, בדגש על פסולת בניין ומעט פסולת גושית עירונית, בין רכיבי הפסולת החשודים כחומרי בניין ניתן למצוא: שאריות אסבסט, צמיגים, מיכלי פלסטיק של דבק וצבע, חביות מתכת, ניילון לתעשייה, מוצרי פלסטיק לתעשייה, מוצרי עץ, סיד, קרמיקה ובטון.

רכיבי הפסולת החשודים כפסולת גושית עירונית ניתן למצוא: פגרי כבשים, צמיגים, דלתות ישנות, מיטות ועריסות, כסאות לבית ולמשרד, שמשות רכב, מזוודות, כורסאות, שטיחים, דשא סינטטי ועוד.

התושבים מסרו: "אנו קוראים למשרד להגנת הסביבה, למשרד לביטחון לאומי, ולמשרד הבריאות להתערב באופן מיידי ולהביא לעצירת הפשע החברתי והסביבתי אשר מעטים נהנים ממנו בעבור בצע כסף ורבים כל כך סובלים ממנו ומשלמים עליו בבריאותם הגופנית והנפשית, ואף נאלצים לא אחת להישאר ספונים בבתיהם תוך שאינם יכולים להנות מהמרחב הציבורי בדומה ליתר הרשויות בישראל. בשל העובדה שהאזור משופע בבסיסי צה"ל, אנו קוראים גם להתערבותו המיידית של משרד הביטחון בנושא".

עוד קראו: "אנו קוראים למשרד הפנים והממונה על הרשויות המקומיות בישראל להתערב באופן דחוף בנושא ולהביא להתערבותה המיידית של מועצה מקומית טורעאן בהפסקת המפגע הנמצא בשטחה. חשוב לציין כי עד לפני מספר חודשים מפגע דומה אך קטן משמעותית בוצע בקצה תחום שטח השיפוט של מועצה אזורית הגליל התחתון, משהתגלה הדבר ביצעה המועצה פעולות אכיפה מיידיות אשר בגינן נקנס מבצע העבירה בקנס מנהלי של 70,000 שקלים".

דודו ברגר, סגן ראש המועצה והממונה על תיק החירום והביטחון במועצה ותושב גבעת אבני: זה ה"רוצח השקט", באופן כמעט קבוע כאשר יורדת החשכה מבעירים שם צמיגים ומוצרי פלסטיק, זיהום האוויר הולך עם כיוון הרוח שבד"כ מערבית. הם עושים זאת בקביעות בשישי שבת מתוך ידיעה שהחשיפה לגורמי האכיפה נמוכה וכך גם כאשר יורדת החשכה בימי חול. באחד מלילות השישי שרפו גם חומרי נפץ / זיקוקים. ניגשנו לשם בליווי כוחות המתמי"ד - היו פיצוצים כל הלילה".

ראש המועצה ניצן פלג: "לא נקבל את המשוואה שבה רשויות שומרות חוק וסדר, אשר כספי הציבור של תושביהן מממנים אכיפה ושמירה על השטחים הפתוחים יאלצו לסבול מאוזלת ידן של רשויות שכנות – בישראל ישנו דין אחד לכל אזרח ולכל רשות".

הגליל זיהום אוויר פסולת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד