כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מחלתו של לוקשנקו

האם הדיקטטור האחרון של אירופה עומד למות?

מקור בבלארוס שוחח עם פקיד בלארוסי לשעבר בבירת מינסק, ועם מנהיגת האופוזיציה הגולה סבטלנה טיחנובסקאיה, על המחלה שאילצה את הנשיא אלכסנדר לוקשנקו לא להיראות בציבור למשך שישה ימים "חסרי תקדים"

נשיא בלארוס
נשיא בלארוס צילום: מתוך שידורי כאן 11

הדיקטטור הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו "לא יחלים" בעקבות מחלתו האחרונה, כך טוענים מקורבים. הרודן סובל מהתקף שלישי של בריאות לקויה מזה שנים רבות. לוקשנקו הוא בובה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונעלם מעיני הציבור במשך שישה ימים לאחר עזיבתו ב-9 במאי את מוסקבה במהלך מצעד יום הניצחון על הנאצים. למרות שמאז הוא חזר לתפקידיו ונפגש השבוע עם המושל הרוסי של ולדימיר מחוז, מקורות אמרו לעיתון הבריטי 'אקספרס' כי הוא "נמצא בדעיכה".

שמועות על פרטי מחלתו מסתובבות ברחבי בלארוס בעוד המדינה שומרת על שתיקה. באמצעות מקורות מבלארוס, כמו גם סבטלנה טיחנובסקאיה, מנהיגת האופוזיציה הגולה ופקיד זר לשעבר, הנה כל מה שיודעים על מצב בריאותו של לוקשנקו.

כאשר הופיעו תמונות של לוקשנקו במצעד הניצחון במוסקבה, פרשנים העירו כי נראה שהרודן הבלארוסי מעוות את פניו, ויש לו תחבושות על ידו הימנית. כשהופיע שישה ימים לאחר מכן, מחוץ למתקן צבאי, ידו השנייה הייתה חבושה.

בזמן שהותו במוסקבה, הוא לא הצליח להצטרף להליכה קצרה לקבר החייל האלמוני, ובמקום זאת השתמש במיני רכב. לראשונה מזה כמעט 30 שנה, הוא גם סירב לשאת נאום ועזב את הבירה הרוסית לפני ארוחת צהריים מתוכננת עם ולדימיר פוטין ומנהיגים אחרים ממרכז אסיה.

לאחר מכן הוא לא הופיע באירוע מרכזי במינסק חמישה ימים לאחר מכן לחגוג את הסמלים הלאומיים של בלארוס. רומן גולובצ'נקו, ראש הממשלה, הקריא נאום בשמו.

יום קודם לכן, בשבת, לאחר שנשאר במעונו מאז שחזר מרוסיה, הכניסה למרכז הרפואי הרפובליקני של המשטרה במינסק "נחסמה וכוחות הביטחון עמדו לאורך הכבישים", כך על פי ערוצי האופוזיציה הבלארוסית.

לוקשנקו לא נראה והתקשורת הממלכתית לא הגיבה, אבל כלי אופוזיציה טענו שהדיקטטור הובא לבית החולים בשעה 17:00 באותו אחר הצהריים.

מקור סודי בתוך מינסק אמר לעיתון שלפי המידע שלהם, לוקשנקו שהה בבית החולים הזה במשך שעתיים, ואז נסע חזרה למקום מגוריו. הפרטים של מחלתו הם סוד שמור היטב - מדיניות זהה נוקט הקרמלין לגבי מצבו הבריאותי של פוטין שלפי השמועות הוא חולה בסרטן או פרקינסון - אבל צילומים פומביים של הדיקטטור הסגירו את המצב שלו.

פאבל סלונקין, פקיד לשעבר במשרד החוץ שנמלט לפולין לאחר שערוריית הבחירות ב-2020 אז זייף הנשיא הרודן את התוצאות, תיאר את אי הופעתו האחרונה של לוקשנקו מעיני הציבור כ"חסרת תקדים".

לדבריו, זו הפעם השלישית בשלוש שנים שלוקשנקו סובל מ"גרון שרוט", וזו הייתה הסיבה שהוא לא נאם במצעד יום הניצחון. למרות שמחלה זו לא נראתה סימפטומטית למחלה סופנית או ממושכת, הוסיף מר סלונקין, הרודן הבלארוסי סובל מ"בעיות חמורות בבריאותו" ורק "מחלים לאט".

הקול השרוט הוא "משהו שקורה ללוקשנקו בשנים האחרונות לעתים קרובות למדי", אמר

לגבי חוסר יכולתו לצעוד את ההליכה הקצרה לקבר החייל האלמוני, הוא אמר כי מדובר ב"ברכו הבעייתית" של לוקשנקו, בניגוד למחלתו, שבגינה נותח בנובמבר 2014.

סבטלנה טיחנובסקאיה מנהיגת האופוזיציה אמרה שהיא מאמינה ש"היעלמותו" של לוקשנקו נתפסת על ידי רבים בבלארוס בהמתנה ל"רגע השינוי".

היא אמרה: "זה עורר דיונים בחברה, מה אם הוא ימות? אנחנו מרגישים שאנשים רבים בסביבתו גם מחכים לרגע השינוי. עבורנו, הכוחות הדמוקרטיים, זה אומר רק דבר אחד: עלינו להיות מוכנים היטב לכל תרחיש. מצד אחד, להפנות את בלארוס בדרך לדמוקרטיה, ומצד שני, למנוע מרוסיה להתערב. ואנחנו צריכים שהקהילה הבינלאומית תהיה פרואקטיבית ומהירה".

לוקשנקו נפגש עם מושל מחוז ולדימיר, אלכסנדר אבדייב, ביום שלישי האחרון אבל מקורבים סבורים שהוא סובל מנזק בלתי הפיך, והאופוזיציה מכינה את הצעד הבא שלה.

אלכסנדר לוקשנקו מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד