כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ניצחון? השופט: "השנה לא יהיה כל שינוי במנהג"

עתירת העדה החרדית התקבלה, והשנה לא יהיה שום שינוי במנהג הכפרות • אבל - המשחטה במאה שערים לא מאושרת • ישחטו?

כפרות במאה שערים, צילום: קובי הר צבי
כפרות במאה שערים, צילום: קובי הר צבי

היום (חמישי) התקיים דיון בבית משפט המחוזי בלוד, שם החליט סגן נשיא ביהמ"ש אברהם יעקב כי בערב יום כיפור זה, לא יהיה שום שינוי במנהג הכפרות.

העותרים הלינו על כך כי מנהג הכפרות המתקיים מחר בערב החג, שם שוחטים את העופות מיד לאחר קיום המנהג, ולא דווקא במשחטה רשמית אלא כל אחד היכן שיבחר.

על פי ההחלטות החדשות של משרד החקלאות, חל איסור מוחלט לשחוט עופות במקום בו מבצעים את מנהג הכפרות ויש להצטייד בתעודות משלוח הנושאות את כתובת המשחטה שם תבוצע השחיטה בפועל.

"אני ער למצוקת מקיימי מנהג הכפרות ומורה כי העותרים יהיו רשאים לקיים את מנהג הכפרות כפי שקיימו אותו עד היום בכפוף להוראות תקנות מחלות בעלי חיים (בתי שחיטה לעופות)".

"ההחלטות הנתקפות בעתירה לא באו לשנות מהוראות התקנות ואין בכוחן לשנות מהוראות התקנות"

השופט מדגיש ואומר "אינני רואה כל עיגון חקיקתי המלמד על שינוי הוראות התקנות, ורשאים העותרים לנהוג בכפוף לאותן תקנות כפי שנהגו עד היום". הוא פירט עוד ואמר "מגדלי התרנגולות יהיו ראשים לנהוג כפי שנהגו עד היום, ככל שהדברים אמורים במנהג הכפרות ליום הכיפורים הקרוב, קודם להפעלת המערכת הממוחשבת. יש לזכור שהדין לא השתנה ואם אותם מגדלים יהיו רשאים לתת בעבר תעודות משלוח שלא למשחטה.. הם רשאים להמשיך ולעשות זאת. ואם יש צורך באופן ידני ולא דווקא באמצעות המערכת הממוחשבת וזאת לצורך קיום מנהג הכפרות ביום הכיפורים הזה בלבד".

נציג העותרים, יצחק דוידוביץ' ממאה שערים אומר לאחר מתן פסק הדין כי "בית המשפט הוציא לאור את הדבר הפשוט מכל, לאפשר ליהודים בארץ ישראל לקיים מנהג קדום כמסורת אבות בערב יום הכיפורים. אנו מברכים את משרד החקלאות על כך שקיבל על עצמו להסדיר את המנהג החשוב גם בשנה הבאה בדרכי שלום".

בא כוחם של העותרים עו"ד שמחה רוטמן אומר בתגובה כי "בית המשפט הורה למגדלי העופות לנהוג כמו שנהגו כל השנים כדי לאפשר את מנהג הכפרות. אנו שמחים על כך שהעניין סודר ומקווים להסדרה קבועה לשנים הבאות".

לפני כחודש, פרסם משרד החקלאות תנאים מחמירים "להעברת עופות למקום בו מבצעים את מנהג הכפרות והעברת העופות למשחטה". זאת במטרה למנוע צער של בעלי החיים.

הסעיף שהכעיס את אנשי העדה החרדית, הוא בתקנה כי חל איסור לשחוט עופות במקום בו מבצעים את המנהג עצמו ויש להוביל את העופות למשחטה בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ- 8 שעות מזמן הגעת העופות למקום בו מתקיים המנהג.

במעוז העדה החרדית 'מאה שערים', השחיטה נערכת במשחטה בשוק השכונתי, ועל פי התקנה החדשה הדבר לא יתאפשר - היות והמשחטה אינה מאושרת.

עוד נקבע בתקנות, שיהיה רכב הובלה שאושר להובלת בעלי חיים, הובלה שתלווה באישור העברה כנדרש ובמהלכו יהיה נוכח משגיח הובלת עופות.

בנוסף, על מנת למנוע צער בעלי חיים התבקשו המארגנים לאשר מראש דרך הרופא הווטרינר הרשותי את האתר שבו יקיימו את הטקס ושיתקיימו בו תנאי הצללה והגנה מפני גשם, זרימת אוויר דרך הכלובים וצינון ובידוד מרעשים חזקים.

רבני העדה החרדית תקפו את התקנות תחת הכותרת "רדו בנו שונאי דת ותורה", והוסיפו כי "אין זה כי אם רוע לב וניסיון נוסף לאסור ולעקור את כל הקדוש והטוהר".

בעקבות כך, הוגשה אתמול עתירה דחופה לבית המשפט לעניינים מינהליים נגד התקנות החדשות של השירות הווטרינרי והמועצה לענף הלול המונעים את קיום מנהג עתיק היומין של ביצוע ה'כפרות' בעופות על ידי שומרי המסורת, ובכך פוגעים בחופש הדת.

כאמור, שופט בית משפט המחוזי בלוד קבע כי השנה לא יהיה שום שינוי במנהג.
משחטה כפרות מאה שערים עדה חרדית ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד