י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרבנית פינטו מדברת: אני מאוכזבת מעסקת הטיעון

הרבנית, שלמענה נחתמה העסקה, מספרת על מצבה הנפשי בעקבות החקירות, בגידת תנ"צ אפרים ברכה, והמשפט • הראיון המלא

הרבנית פינטו מדברת: אני מאוכזבת מעסקת הטיעון
משה גולדשטיין

כמה שבועות לאחר חתימת עסקת הטיעון עם בעלה הרב יאשיהו פינטו, פותחת הרבנית דבורה פינטו את סגור ליבה ומדברת בראיונות לכלי התקשורת על הכל, החל ממצבה הנפשי הרעוע, דרך עסקת הטיעון המעמידה את בעלה במשפט בכדי לגונן עליה, ועד לתחושת הבגידה מצד קצינים במשטרה, שכזכור - מאתיים אלף הדולרים שהעבירה על פי החשד בשליחות בעלה לרעייתו של תת ניצב אפרים ברכה פתחו את הפרשה.

בשיחה שקיימה עם הכתב מענדי גרוזמן מ-nrg מעריב, אמרה הרבנית: "קיוותי בכל ליבי שנלך למשפט ואז כל אותם קצינים כבר לא יוכלו להסתתר מאחורי מילים גבוהות. הם היו צריכים לעמוד ולהסביר הכול, ואז הם לא היו נהנים מהמשחק במגרש הפרטי שבו התנהלה החקירה.

"הרי אפרים ברכה חקר את עצמו. אנשים שמקבלים משכורת מברכה וחבריו חקרו אותנו. המשטרה סירבה בכל הכול להעביר את את החקירה לגוף חיצוני, כמו המחלקה לחקירת שוטרים. אני מאוכזבת מעסקת הטיעון".

• התנגדת לעסקה?

"אני מכבדת את החלטת פרקליטי הרב. היא התקבלה ככל הנראה בעקבות סירובה העיקש של המשטרה לחקור ללא משוא פנים את החשדות המיוחסים לאפרים ברכה. הוא נעזר במשך שנים ארוכות על ידי הרב וחסידיו במסגרת יחסים ששררו בינינו למעלה מחמש עשרה שנה, אבל את זה לא מוכנים לבדוק אלא רק את התרומה האחרונה שהעברנו לו ושאותה הוא ניצל כדי להפליל אותנו כביכול הענקנו לו שוחד".

הרבנית דבורה פינטו ידועה כאחת שפעלה תמיד מאחורי הקלעים, ומשכה בלא מעט חוטים. לרבניתהשפעה גדולה בקהילת 'שובה ישראל', המתפרסת על פי 12 קהילות יהודיות, בארגנטינה, בניו יורק ובישראל. היא בתו של רבה הראשי של ארגנטינה שלמה בן חמו, ומחזיקה בתואר שני בספרות מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה.

לאחרונה התייחס הרב עצמו למצבה הקשה של אשתו בעקבות הפרשה, ואמר באחת הדרשות כי: "לא ידאגו לנו. ידאגו לנו לבריאות, למשפחה, דברים אחרים לא ידאגו".

הרבנית נשאלת על ידי הכתב על כך שבתחילה החשדות הופנו גם כלפיה, אך בעקבות כך שהרב חתם על עסקת טיעון ועומד בפני משפט, היא יצאה נקייה.

• נוח לך עם המצב?

"אני עצובה היום", אמרה. "למרבה הזעזוע בפני הרב הוצב איום חד משמעי על ידי המערכת: אם לא תחתום על הסדר הטיעון, הרבנית תועמד לדין פלילי. הרב שילם מחר בשל מצב בריאותי הלא פשוט וזה כואב לי מאוד. כי ברור לי שבמהלך של משפט היה מתברר לכולם מי נהגד בחמלה ובחסד ונוצל על ידי אנשים".

"אנחנו מרגישים שהטילו עלינו משמיים שליחות לעמוד בנקודת מקום שבה אנחנו מעבירים כספים מעשירים לעמך. לנו באופן אישי אין דולר. לעולם לא נאמר לאיש מה עזרנו וכמה, אבל ישנם אלפים שחיים בתוכנו שיעידו על עזרות בסכומים עצומים שניתנו למשפחות עם ילדים לא בריאים, אלמנות שרכשו עבורן דירות, משפחות שכל כלכלת ביתם מוחזקת על ידנו. הרב נוצל על ידי אנשים שהתבלבלו מהנדיבים שראו אצלנו ועשו את שעשו".

• מה היה טיב הקשר ביניכם לבין ניצב ברכה?

"הקשרים בין תת ניצב ברכה למשפחה הם סוד הידוע לכל", אמרה הרבנית פינטו. "הוא פקד את ביתו של הרב בקביעות, ניהל קשר טלפוני עם בני הבית על בסיס יומי, נטל חלק במשימות שוטפות של הקהילה והשתתף בכל האירועים. הוא ומשפחתו נעזרו לא אחת במסגרת הסיוע הקהילתי לחסידים. התדהמה גדולה: לאחר כל כך הרבה שנים של קשר רצוף ושל עזרה בלתי פוסקת, להאשים את הרב בנתינת שוחד?".

"הרב דיווח על כל התמיכות שחילק להמונים, ביניהם גם על התמיכה בברכה. עדויות על הדיווחים הללו הגיעו למשטרה בשנה האחרונה. הרב העביר דיווח דומה לניצב משנה ארביב, שכיהן אז כנספח המשטרה בארצות הברית. הדיווח הזה הוביל לפרוץ העלילה: ארביב וברכה חששו שיבולע להם".

• למה שתקת עד עכשיו?

"במצוותו של הרב. הוא ציווה עלינו למחול על כבודו בכדי לא לגרום לקרע עמוק ולאיבוד האמון ברשויות החוק בקרב הציבור הרחב. אך למרות שהחרשנו, רק עיוור לא יראה את העוול שנעשה כאן למנהיג רוחני חברתי שהקדיש את חייו לעזור ולהציל רבבות משפחות ומוצא את עצמו מותקף על יחסים קרובים שנרקמו עם אנשים שהסתופפו בקהילתו".

• את חשה שברכה בגד בכם?

"יש בליבי פצע פעור. אדם נמצא בתוך ביתנו 15 שנה. אפרים ברכה הגיע אל בתינו ולא אנחנו אל ביתו. הוא היה חלק מקהילה שמוסרת את עצמה למען הכלל, השתתף בכל האירועים. מעולם לא ביקשנו בתמורה ממנו דבר עבורנו או עבור מישהו מקרובנו. אין לבעלי כבוד הרב שום תפקיד ציבורי במדינה. מפעלי החינוך והרווחה שבנשיאות בעלי לא נתמכים על ידי המדינה אלא רק מכספי נדיבים שמאמינים בשיקול הדעת של הרב שמחליט כיצד ולמי יש לעזור ולסייע. איזה דיאלוג יש לנו עם המדינה כאן. אבל ברוך השם כולם רואים איך האבות הקדושים בשמים לא נחים ופניהם של אלו שכביכול מחפשים צדק נחשפים לכל. היום כולם כבר יודעים איפה יש צדק ואיפה רק מדברים על צדק".

"שובה ישראל שמונה כיום עשרים אלף חסידים הניפה מאז ומתמיד דגל אחד: אהבת ישראל ללא תנאים. כבוד הרב מעולם לא הרשה לבדוק בציציותיהם של כל היהודים הרבים שהתדפקו על דלת ביתנו. חרדים, חילונים, עשירים, עניים, יהודים ואינם יהודים".

• מה יש לך לומר על משטרת ישראל?

"לאורך השניים האחרונות נחשפנו למסכת עיוותים וחוסר צדק משווע. משטרת ישראל סירבה בעקשנות להוציא את החקירה מידיה ולהעביר אותה לגורם בלתי תלוי. כך נוצר מצב אבסורדי שהנחקר חוקר את עצמו, דבר שאין לו אח ורע במדינה מתוקנת. לצערנו, זה לא האירוע היחיד בפרשייה זו בו אנו עדים לתופעה שהמערכת מתאמצת לגונן על אנשיה תוך רמיסת הצדק וכללי היושר".
הרב פינטו הרבנית גרוזמן עסקת טיעון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד