כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

נשיא המדינה בטור אישי לגולשי בחדרי חרדים

לראשונה מאז נבחר, פונה נשיא המדינה רובי ריבלין בטור מיוחד לציבור החרדי, באמצעות אתר 'בחדרי חרדים', ומסביר כיצד הוא רואה את נושא בקשת הסליחה ומתן המחילה • איזה סיפור של רבי חיים מצאנז הובא על ידי הסופר ש"י עגנון? • ומהם הלקחים שעלינו להפיק ממצוות השמיטה?

ריבלין. צלם:פלאש 90
ריבלין. צלם:פלאש 90

בקשת הסליחה מחד, ומתן המחילה מאידך, הינן משימות אנושיות לא פשוטות ולא נאיביות. לא קל לסלוח. לא קל להתחיל בדרך אחרת, דרך חדשה. התחלה כזו אם היא כנה, תובעת שידוד מערכות והתגייסות נפשית עמוקה, שראשיתה בהפנמה שהדרך בה צעדנו עד עתה איננה נכונה.

הסופר ש"י עגנון מספר בספרו "ימים נוראים" מעשה מופלא שסיפר רבי חיים מצאנז. וכך סיפר הרבי מצאנז: אדם אחד תעה מספר ימים ביער עבות. והנה לאחר מספר ימים הוא רואה סוף סוף אדם צועד לקראתו. שמחה גדולה הציפה אותו, עכשיו אני כבר אדע את הדרך הנכונה. כשנפגשו הוא שאל אותו: "אחי, אני כבר תועה כמה ימים אמור לי היכן הדרך הנכונה". אמר לו חברו: "גם אני לא יודע מהי הדרך הנכונה. אני תועה כאן כבר כמה ימים. אבל אומר לך: בדרך שהלכתי אני, אל תלך. בדרך הזו תועים. עכשיו, בוא ונצא יחד לחפש דרך חדשה". וממשיך המספר החסידי ומתאר, את ר' חיים מצאנז, המסתובב לחסידיו ופונה אליהם : "בדרך זו שהלכנו, בדרך זו תועים, עכשיו נחפש דרך חדשה".

אם נתבונן ונחשוב, הדרך החדשה אחריה אנו תרים היא למעשה דרך ישנה, דרך המלך, הדרך היחידה בה ראוי ללכת ובה צריך ללכת. מי שאובד ביער ימצא את דרכו רק אם יחבור לדרך הסלולה שתוביל אותו למקום מבטחים, לארץ מיושבת.

לא רק האדם הפרטי צריך לחפש את הדרך החדשה-ישנה, גם הציבור והעם צריכים לחפש ללא הרף איזה דרכים מובילות את כולנו לאין מוצא, ומה היא הדרך הנכונה, דרך המלך שעלינו לצעוד בה בזהירות ובענווה.

בפרוש עלינו השנה החדשה אני תקווה שכלל הציבורים והמגזרים בחברה הישראלית יקיימו חשבון נפש נוקב ואמיתי על דרכם, ובמיוחד על הדרך שבה הם מביטים ורואים את האחר. אני מקווה שנדע לחדור דרך הלבושים והמסכות ולראות באחר את האדם ולא את התדמית, את מעלותיו ולא את חסרונותיו.

המסורת היהודית מציינת את השנה הקרבה ובאה כשנת שמיטה, שבת לאדמה ולאדם. מצוות השמיטה מחנכת אותנו להאט את המרוץ הכלכלי והתועלתני, ולראות באחר בן אנוש, אדם, להפקיר את אדמתנו ולפתוח את שערי השדה לכל דכפין ולכל נצרך.

אני מקווה שבשנה הזאת ייפתחו שערי הלב לחמלה, לנתינה ולערבות ההדדית. מי ייתן והשנה הבאה עלינו תביא עימה ניגון של שמחה, סימפוניה של קולות מגוונים המרכיבים ומחברים אותנו יחד, כמשפחה, כקהילה וכעם. "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה". איחולי לגמר חתימה טובה ושנה טובה.
צאנ טור ריבלין נשיא בחדרי חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד