י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
יש עוד מה לשפר

שיפור במצרים ביחס ליהודים ולהסכם השלום עם ישראל

מחקר חדש מצביע על שיפור ביחס ליהודים ולהסכם השלום עם ישראל בספרי הלימוד הנלמדים במצרים, במסגרת רפורמה שעורך משרד החינוך בקהיר בחמש השנים האחרונות. ישנה התייחסות חיובית להסכם השלום תוך הדגשת יתרונותיו בספרי הלימוד

שיפור במצרים ביחס ליהודים ולהסכם השלום עם ישראל
תומכי האחים המוסלמים במצרים צילום: צילום מסך

מחקר חדש של מכון המחקר 'אימפקט' מצביע על שיפור ביחס ליהודים ולהסכם השלום עם ישראל בספרי הלימוד הנלמדים במצרים במסגרת רפורמה שעורך משרד החינוך בקהיר בחמש השנים האחרונות. המחקר בדק יותר ממאתיים שבעים ספרים שפורסמו מאז תחילת הרפורמה ועד היום. המחקר מעלה כי יש שיפור משמעותי ביחס ליהודית וליהדות בספרי לימוד שנכתבו מחדש בתכנית הלימודים בבתי הספר היסודיים. זה בא לידי ביטוי בהכנסת תכנים לא מעטים המקדמים שלום, סובלנות וקבלת אחר.

זה בא לידי ביטוי גם בהסרת מוטיבים אנטישמיים ואלימים כלפי יהודים וישראל שהיו קיימים בספרים מקבילים קודמים כמו ייחוס מעשים רעים ותכונות שליליות ליהודים כמו בוגדנות, הונאה חמדנות, כך דיווח רועי קייס בכאן חדשות. דוגמה טובה לכך אפשר למצוא בספר לחינוך אסלאמי לכיתות ה' שהוחלף. בספר הקודם היה קישור בין מלחמת יום הכיפורים למלחמות הנביא מוחמד נגד היהודים. הספר תיאר את היהודים בוגדים מטבעם וקבע "שהם, היהודים, תמיד כאלה", תוך הטלת משימה לחיפוש פסוקי קוראן שעוסקים בבוגדנות של היהודים.

במקום תכנים מסוג זה הוכנסו תכנים אחרים כמו הכרה של האסלאם בתורה ודוגמאות מהקוראן המדגישות חיים משותפים עם יהודים על בסיס של שלום, צדק ושיתוף פעולה, תוך ציון ספציפי שמוחמד חתר ליחסי שלום, דו-קיום וחמלה עם יהודים. עוד אינדיקציה חיובית היא שמשרד החינוך המצרי פרסם ספרי לימוד חדשים המיועדים לתלמידים הנמנים עם המיעוט הנוצרי הקופטי שבהם יש הכרה בקשר של היהודים לארץ ישראל ההיסטורית ובקיומו של בית המקדש הראשון שנבנה על ידי שלמה המלך בירושלים.

באותה נשימה חשוב לומר שבכיתות היותר גבוהות, כיתות ו' עד י"ב עדיין יש בתכנית הלימודים מוטיבים אנטישמיים כמו האשמת היהודים באנטישמיות באירופה, תיאורם כקבוצה אתנית העוסקת בפיננסים ועיסוק בשנאה של היהודים כלפי המוסלמים באשר ליחס לישראל, אז מצד אחד ישנה התייחסות חיובית להסכם השלום תוך הדגשת יתרונותיו בספרי הלימוד. אך מאידך ההתייחסות לישראל עצמה לעתים קרובות היא כיישות לא לגיטימית.

מי שכתב את המחקר @ofirwinter אופיר וינטר מהמכון למחקרי ביטחון לאומי ואוניברסיטת תל אביב ניסה להסביר את הסתירה הזאת: "השלום בין ישראל למצרים נלמד בספרי הלימוד בעיקר בכיתות ט' ו-י"ב. תלמידים מצרים לומדים שהשלום מחזק את היציבות, מעודד את הכלכלה ומושך תיירות". וינטר מוסיף כי: "מנחם בגין מופיע באחד בספרי הלימוד בתמונה לצד סאדאת, וג'ימי קרטר בטקס של חתימת הסכם השלום בבית הלבן. לצד היותה של ישראל שותפה לשלום היא עדיין מוצגת כמדינה שכובשת אדמות ערביות ופלס' וגם את ירושלים והיא לא מופיעה בשמה על מפות בספרי הלימוד">>

סמנכ"ל מכון המחקר אריק אגסי אומר: "הרפורמה בתכנית הלימודים של מצרים היא אמיצה ופורצת דרך. להסרת מוטיבים אנטישמיים וביטויי שנאה מהספרים כמו השינויים החיוביים ביחס לישראל במדינה עם יותר 20 מיליון תלמידים, תהיה תרומה משמעותית לחברה ולהנהגה מצרית סובלנית יותר בעתיד". אגסי ממשיך ואומר כי "א-סיסי מוכיח שהוא מבין את הכוח שיש לספרי לימוד להיות חסם קריטי לקיצוניות מגיל צעיר והוא פועל לייצוב הדרו הבא שיחזק את היציבות האזוריות ויילחם בקיצוניות הזאת".

 

מצרים ישראל הסכם שלום אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד