י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"האמריקנים נכשלו"

עיתונאי סעודי: "ההסכם עם איראן לא ישפיע על היחסים הפוטנציאליים עם ישראל"

הכעס בממלכה הסעודית על ההתנהלות של ממשל ביידן הן במישור האזורי והן מבחינת הביקורת על סעודיה בענייני זכויות אדם מבעבע מאד. עיתונאי סעודי: "האמריקנים נכשלו בסיוע למדינות האזור, אפילו לאמירויות. מדינות נוספות לא מרוצות מההתנהלות של הממשל האמריקני"

עיתונאי סעודי: "ההסכם עם איראן לא ישפיע על היחסים הפוטנציאליים עם ישראל"
הנשיא ביידן ומלך סעודיה צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

הכעס בממלכה על ההתנהלות של ממשל ביידן הן במישור האזורי והן מבחינת הביקורת על סעודיה בענייני זכויות אדם מבעבע. מי שביטא זאת היטב הוא העיתונאי הסעודי, עבד אל-עזיז אל-ח'מיס. אל-ח'מיס, שלא הגיע לישראל בפעם הראשונה, הוא השתתף בפאנל אותו הנחה בשבוע שעבר רועי קייס כתב ופרשן מומחה לענייני ערבים בתאגיד השידור הישראלי 'כאן 11' בכנס הרצליה: "האסטרטגיה של סעודיה עכשיו היא אפס קונפליקטים עם כולם, גם עם ישראל, אם היא תיתן משהו לגבי הסוגיה הפלסטינית. ההנהגה הסעודית רוצה לסגור את כל התיקים – ההסכם עם איראן, הסכמים עם בשאר אל-אסד, עם טורקיה ועם קטאר. יש להנהגה יחסים רעים עם וושינגטון ואין מערכת יחסים אמיתית עם תל אביב. האמריקנים נכשלו בסיוע למדינות האזור, אפילו לאמירויות".

עוד אמר: "מדינות נוספות לא מרוצות מההתנהלות של הממשל האמריקני. הסינים שיחקו תפקיד משמעותי. הם באו לסעודיה עם עסקה טובה. הם באים לסייע ולקחת בחשבון את האינטרסים של סעודיה ולא לשים את עצמם לפני הסעודים. זאת הסיבה שהסעודים בירכו על העסקה הזאת. הסעודים סבורים שההסכם עם איראן יסייע לאזור. הוא לא ישפיע על היחסים הפוטנציאליים עם ישראל".

במארס 2022 יורש העצר מוחמד בן סלמאן אמר לעיתון אמריקני אטלנטיק כי בעבור סעודיה ישראל אינה אויבת, אלא בעלת ברית פוטנציאלית, אם תפתור את בעיותיה עם הפלסטינים. האמירה הזאת נכונה גם לימים אלה, אלא שהנסיך הסעודי כפי שהסביר השבוע בכנס הרצליה העיתונאי הסעודי, עבד אל-עזיז אל-ח'מיס, בן סלמאן לא ממהר לשום מקום והממלכה מתעקשת שהיא תקבל תמורה משמעותית על כינון יחסים עם ישראל גם ממנה וגם מארצות הברית.

הסכם סטנדרטי כפי שהכרנו לא יהיה פה: "סעודיה היא לא מדינה רק עם אינטרסים כלכליים. אנחנו מדברים על מדינה שמחזיקה באדמות קדושות (מכה ואל-מדינה) וזה מאוד חשוב לתפקיד של סעודיה באזור. סעודיה היא מדינה גדולה מאוד, ממדינות ה-ג'י 20 (המתועשות). סעודיה לא צריכה למהר לקיים יחסים עם ישראל ללא מחיר. היא צריכה המון כבוד. דיברנו על זה הרבה פעמים. כשמנהיגים ישראלים מדברים על זה, הם מדברים על כך כאילו זאת מדינה קלה להשגה ותוהים למה סעודיה לא מצטרפת להסכמי אברהם ומדוע היא לא באה מהר?. סעודיה רוצה שישראל תכבד את השורשים שלה. סעודיה אחראית על תיקים רבים בעולם הערבי ואנו יודעים שהיא המרכז של העולם המוסלמי והיא צריכה יחד עם ישראל למצוא פתרון לבעיות באזור. אם יהיו יחסים בין ישראל לסעודיה, זה יהיה דבר משמעותי מאוד לאזור. זה גם ישפיע על איראן".

העיתונאי עבד אל-עזיז אל-ח'מיס בכנס בהרצליה

מעבר לגישה הישראלית הנוכחית שסבורה ששלום עם סעודיה יגיע בכל מקרה, מה שמפריע לא פחות לעיתונאי הסעודי עבד אל-עזיז אל-ח'מיס, הוא שישראל לא מוכנה לתת משהו לסעודים בהקשר הפלסטיני והוא לא מתכוון לטיסות הישירות בעבור עולי הרגל המוסלמים, ובהם הפלסטינים לחג' מישראל לסעודיה, אולי הדבר היחיד שנראה פה בזמן הקרוב, אלא הוא מדבר למשל על משא ומתן ישיר בין הפלסטינים לישראל על אדמת סעודיה.

רועי קייס בהנחיית הכנס

"הישראלים רוצים שלום, אבל הם לא רוצים לשלם את המחיר. אנחנו יודעים שהמלך פייסל חלם להתפלל באל-אקצא. אבל הישראלים לא מסייעים להגשים את החלום הזה בעבור הסעודים. אווירה של שלום חייבת לקחת בחשבון את הסוגיה הפלסטינית. המלך סלמאן אחראי מאז שהיה צעיר על התרומות לפלסטינים בסעודיה. אנחנו זוכרים כשהיינו קטנים בבתי הספר ששילמנו בעבור התרומות לפלסטינים 1 ריאל כדי לשחרר את מסגד אל-אקצא. עכשיו אנחנו צריכים להבין שהפתרון בין ישראל לפלסטינים חייב להגיע באמצעות הסיפור של אל-אקצא".

עוד הוא אומר: "אף אחד לא מדבר על הבעיה בירושלים, על הבעיה עם הפלסטינים, ואני חושב שאם רוצים לפתור את הבעיה בין ישראל לסעודיה, הישראלים צריכים לטפל בפלסטינים יותר ברצינות כדי לסייע להנהגה הסעודית לשווק לציבור הסעודי דיל כזה. אין שום מחיר שנגבה… אני חושב שאנו צריכים שסעודיה תמלא תפקיד משמעותי בהבאת הישראלים והפלסטינים לריאד. זה יפתח את הדיאלוג בין הסעודים לישראלים וזה יסייע לפתור את הבעיה. אני חושב שהפתרון לסוגיה הפלסטינית ובירושלים צריך להיות בריאד באמצעות ההנהגה הסעודית. זה יעזור רבות להביא לנורמליזציה".

לקריאת הטור המלא של רועי קייס מהכנס בהרצליה לחץ כאן.

רועי קייס פלסטינים הרצליה סעודיה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד