כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
קרב צמוד

הבחירות בטורקיה: האם ארדואן הולך הביתה?

הבחירות בטורקיה היום יקבעו האם הנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן ימשיך להנהיג את טורקיה, או מועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו יחליף את ארדואן. ארדואן שולט במדינה ב-20 השנים האחרונות

הבחירות בטורקיה: האם ארדואן הולך הביתה?
טאיפ ארדואן וכמאל קיליצ'דראולו צילום: משרד הנשיאות הטורקי

מי ינצח היום בטורקיה? רג'פ טאיפ ארדואן, האיש ששלט בטורקיה ב-20 השנים האחרונות, או המתמודד שלו, כמאל קיליצ'דראולו? אף אחד מהם לא הצליח להשיג רוב מוחלט בסיבוב הראשון לפני שבועיים, אם כי ארדואן מחזיק ביתרון קטן בסקרים, אך הקרב צמוד. שני הפוליטיקאים נתנו את כל מה שיש להם בימים האחרונים, שינו את האסטרטגיות שלהם, הביאו תומכים חדשים ועשו כל שביכולתם כדי להציג נצחון בטוח.

לפני הבחירות לנשיאות ולפרלמנט ב-14 במאי, רוב הסקרים ניבאו ניצחון לאופוזיציה. אבל זה לא עבד כך: ארדואן קיבל 49.5% מהקולות, וגם מפלגתו זכתה ברוב בפרלמנט. יריבו קיבל קצת פחות, אך מאחר ואף אחד לא הביא לפחות 50%, טורקיה יצאה לסיבוב שני. ארדואן נראה בטוח בעצמו, הוא שם דגש על הצלחותיו הקודמות, וקמפיין הבחירות שלו מתמקד ביציבות והמשכיות.

בבחירות לנשיאות ב-14 במאי, כמאל קיליצ'דראולו השיג כ-45% מהקולות, מה שהציב אותו כמעט חמישה אחוזים מאחורי ארדואן, המפלגה שלו לא הצליחה כצפוי בהצבעה בפרלמנט, וזכתה רק ב-213 מושבים.

ארדואן שולט במדינה ב-20 השנים האחרונות, תחילה כראש ממשלה, החל מ-2003, ולאחר מכן כנשיא מ-2014 ואילך. הוא עיצב את טורקיה המודרנית יותר מכל פוליטיקאי אחר. מ-1994 עד 1998, ארדואן היה ראש עיריית איסטנבול. ב-1999 הוא ריצה עונש מאסר של ארבעה חודשים לאחר שנמצא אשם בהסתה לשנאה דתית.

בשנת 2001, כשטורקיה הייתה במשבר כלכלי ופוליטי גדול, הקים ארדואן את AKP (מפלגת הצדק והפיתוח) האסלאמית-שמרנית. שנה אחת בלבד לאחר מכן, ה-AKP הגיעה משום מקום כדי לרוב מוחלט בבחירות לפרלמנט, הוא זכה ב-363 מתוך 550 המושבים. ארדואן לא הפסיד בבחירות מאז, ואחרי כל ניצחון הוא מצא דרכים חדשות לחזק את אחיזתו בשלטון.

אף מפלגה מעולם לא ניצחה בבחירות נגד ארדואן, אם כמאל קיליצ'דראולו אכן ינצח אותו היום, הוא יהיה דמות חזקה בהיסטוריה הטורקית.

 

 

 

טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כמאל קילצ'דראולו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד