כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ישימו סוף לפארסה?

רשות התחרות בודקת את הריבית שנותנים הבנקים על פיקדונות

רשות התחרות החלה לבדוק את הריבית שנותנים הבנקים על פיקדונות של לקוחות, ברקע עליית הריבית והביקורת הציבורית על כך שהבנקים נותנים ריבית נמוכה מאוד ללקוחות ששמים כספים בפיקדונות. רשות התחרות "בעקבות הממצאים שעלו עד כה מהבדיקה, הוחלט על הרחבתה ובמסגרת זו נשלח השבוע סבב נוסף של דרישות לכל הבנקים"

רשות התחרות בודקת את הריבית שנותנים הבנקים על פיקדונות
מחשבון הלוואה צילום: FREEPIK

רשות התחרות פתחה בבדיקה בנושא הריבית שמציעים הבנקים בפיקדונות, כך מתפרסם היום (ראשון) ב"כלכליסט". בשבוע שעבר פנתה הרשות לבנקים וביקשה מהם סדרה רחבה של נתונים ופילוחים שונים הקשורים לריביות המוצעות בפיקדונותיהם. בקשת הנתונים נעשתה לאחר שכבר בספטמבר אשתקד, החלה הרשות לבחון את הנושא, ביקשה מהבנקים נתונים, ובמרץ האחרון ביקשה מהם נתונים עדכניים לאחר שהריבית במשק המשיכה לעלות. בשבוע שעבר החליטה הרשות להרחיב את הבדיקה וביקשה נתונים רבים נוספים.

החל מאפריל שנה שעבר עלתה ריבית בנק ישראל בחדות מ־0.1% ל־4.75%, מה שהביא לזרימה של עשרות מיליארדי שקלים בחודשים האחרונים אל הפיקדונות, שהחלו להניב תשואה אחרי יותר מעשור של ריבית אפסית. אלא שבעוד הבנקים גלגלו לרוב את העלאת הריבית במלואה על הריבית שהם גובים מלקוחותיהם בהלוואות, הרי שבצד הפיקדונות העלאת הריבית הייתה הרבה יותר איטית.

בעקבות הביקורת הציבורית על התנהלות הבנקים, הם האיצו את קצב העלאת הריבית בפיקדונות, אולם בעיקר בפיקדונות לטווח ארוך לשנה ומעלה, בעוד מרבית כספי הציבור נמצאים בפיקדונות הקצרים. כך למשל בעוד הריבית הממוצעת בפיקדונות לתקופה של עד חודש עמדה בחודש אפריל על 2.03%, בפיקדונות לחצי שנה עד שנה היא הגיעה ל־4.3% בממוצע (פיקדונות בריבית קבועה).

מרשות התחרות נמסר בתגובה לפרסום ב"כלכליסט" כי "בעקבות עליית הריבית בחודשים האחרונים, הבנקים העלו את הריביות על ההלוואות בשיעור גבוה הרבה יותר מהריבית על פיקדונות. על רקע זה פתחה רשות התחרות בבדיקה נרחבת של תחום הפיקדונות במסגרתה נאספו נתונים מכל הבנקים. בעקבות הממצאים שעלו עד כה מהבדיקה, הוחלט על הרחבתה ובמסגרת זו נשלח השבוע סבב נוסף של דרישות לכל הבנקים".

ריבית בנקים פקדונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד