כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

באמצע 'כל נדרי' הרבי מצאנז קלויזנבורג התעלף

האלפים בביהמ"ד בבורו פארק עצרו את נשימתם לאחר שהאדמו"ר התמוטט וכמעט נפל במהלך 'כל נדרי' • סדר ההתרחשויות בפרוטרוט

האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג. צילום: א בליק
האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג. צילום: א בליק

האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג התמוטט בערב יום כיפור במהלך תפילת כל נדרי לאחר שחש ברע, בבית מדרשו שבבורו פארק בברוקלין. הגבאים ייצבו את הרבי, ורופאים שבדקו אותו במקום החליטו שלא לפנותו לבית החולים. האדמו"ר התפלל את התפילות בחדרו שם נכנסו במהלך היום החסידים מאירופה וישראל.

את הסיבה לדבר, מסבירים החסידים, משום שבמשך כל החודש האחרון ואף בליל י"ג מידות קיבל האדמו"ר קהל חסידים לרגל הימים הנוראים, הרבי רגיל לומר כי "קל לי יותר למסור עשרים פלפולים ולומר שעות רבות של דברי תורה, מלקבל קויטל קשה אחד...". ולכן כאשר מדי לילה עברו מאות במשך החודש האחרון ניתן להבין עד כמה הדברים נגעו ללבו, מלבד סבלו מאבנים בכליות, בכל החודש האחרון.

אחד החסידים מספר כי "בשבוע האחרון קהל האדמו"ר קהל מידי לילה מהשעה 8 בערב עד 4:30 לפנות בוקר, בליל י"ג מידות זה היה משעה 9:30 ועד 5:00 בבוקר לאחמ"כ אמר סליחות, והמשיך בעבודת הכפרות, לאחר שהניח תפילין לשני בחורי בר מצווה המשיך כך עד כמעט זמן כניסת יום הקדוש, אז אכל האדמו"ר קצת בפעם הראשונה, ושתה מים יותר מכפי הרגיל כי ידע שאינו מרגיש טוב".

"בליל התקדש החג האדמו"ר נכנס להיכל ביהמ"ד הגדול לכל נדרי בשעה 7:20 מוקדם מהרגיל, ולאחר אמירת הוידוי התחיל בדברות קודש ואמירת ה"כל נדרי דרשה". הרבי אמר שהוא מקבל שכל אחד יקבל על עצמו שהוא מוחל בלבו לכל יהודי, הרי בליל יום הקודש נראה לעין כמה ישראל קדושים הם, וח"ו שיהיה קפידא וכעס מאחד על משנהו, כי הקב"ה אוהב כל יהודי באשר הוא".

ממשיך החסיד ומספר: "כאן התחיל לדבר על שכל יהודי חייב להיות מוכן למסור נפשו למען כבוד שמו יתברך, ובליל יום הקדוש צריכים לקבל "מסירות נפש בפועל ממש"... וגלוי וידוע לפני הקב"ה שכל יהודי מוכן למסור נפשו למען קידוש ה'. אח"כ החל לומר "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" הרבי המשיך ברוך שם כבוד מלכותו בקול רם, 3 פעמים (שלא כנהוג שאומרים רק פעם אחד)".

לאחר פסוקי "פלגי מים", מסר את ספר התורה לגאון רבי נפתלי גנגר התחיל לומר על דעת המקום אמנם לא שמעו את קולו של האדמו"ר ואן כבר ראו שמשהו לא כשורה, אבל אף אחד לא העלה על דעתו להפריע. וכשהמשיך הרבי בכל נדרי התחיל ליפול ארצה. הגבאים שעמדו סמוך עצרו את הרבי וכך לא נפל.

"יש להבין", אומר אחד החסידים, "שביהמ"ד מלא באלפים ולכן כשנכנסים לפאניקה ולא יודעים מה קורה לאחר שצעקו הצלה וחברי ההצלה בתוך ביהמ"ד רצו עלה שמש ביהמ"ד על שולחן והכריז שכל אחד יישאר על מקומו ולא לזוז כי הדבר יכול להביא לידי סכנה".

לקחו את הרבי החוצה על כסאו ונכנסו לחדרו שם כבר המתין רופא חסיד צאנז קלויזנבורג וחברי הצלה, כשהגיעו לתוך חדרו חזר הרבי לעצמו ושאל "מה קורה כאן?", ואמר "אני ב"ה בריא ושלם" קם מכסאו, וביקש להכנס חזרה לביהמ"ד. אמנם הרופא הסביר שזה מצב לא פשוט ו"חייבים לקחת חמצן". נתנו לאדמו"ר הרבה חמצן, הרופא גוי שהוא רופא לב שאל את הרופא היהודי מה אמר הרבי, ולפי הדברים ששמע החליט שלא חייבים להיכנס לבית החולים, אבל יזהרו מאד במשך כל היום ומחר על בריאותו.

בתוך היכל ביהמ"ד החלו לומר פרקי תהילים בבכיות נוראות, לאחר כחמש עשרה דקות דקות נכנס המשב"ק הרב ישראל יוסף פרערויא והכריז:

"רבינו שליט"א ציווה להכריז, שהוא מרגיש ב"ה טוב מאד וח"ו שאף אחד לא ידאג, הרי שבת היום ויום טוב היום בשבת חייבים להיות בשמחה וכן ביום טוב, הרי יש לנו חובה שמחה כפולה, ומבקש שיתחילו להתפלל ואי"ה מחר בבוקר בשעה 8:00 מקווה להיכנס ולהתפלל כרגיל, ובתוך כל כלל ישראל יתפללו בעדו גם".

בלילה וביום התפלל האדמו"ר בחדרו שבבנין בהימ"ד הגדול, עם קבוצת מקורבים שם הכל היה כרגיל בתפילה בקול רם ובקולות כדרכו.

במשך היום נתנו לאורחים מארץ ישראל ואירופה להכנס לחדרו, ומידי עשר דקות נכנסה קבוצה אחרת, לראות את עבודת התפילה של האדמו"ר.

ההבדלה במוצאי יום כיפור נערכה כחצי שעה לאחר הזמן בתוך חדרו, כאשר רק הרבנים והמשבקי"ם היו שם. אחד המשבקי"ם אמר לאדמו"ר שאתמול אמר הרבי 3 פעמים ברוך שם כבוד מלכותו בקול רם שלא כנהוג, ענה לו הרבי - אכן, זה במקום אמירת "ברוך שם" בקול רם בתפילת נעילה.
חסידים בורו פארק צאנז קלויזנבורג התעלף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד