כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
למערב אין יכולת לעצור

ברקע המתקפה על קייב; נתיב ההברחה האיראני לרוסיה

לאיראן יש מסלול ישיר לשלוח לרוסיה נשק, ומעצמות המערב יכולות לעשות מעט כדי לעצור את המשלוחים הללו. הלילה - מתקפת מל"טים נרחבת על קייב

ברקע המתקפה על קייב; נתיב ההברחה האיראני לרוסיה
מל"טים איראניים צילום: Iran international

מי הים הכספי הפכו לנתיב ימי המספק קשר ישיר בין איראן לרוסיה. הנתיב עמוס יותר ויותר בתנועת מטענים, כולל מטענים חשודים בהעברת נשק מטהראן למוסקבה, כך חושפת רשת CNN. ככל ששיתוף הפעולה בין שתי המדינות מעמיק, תוואי הים הכספי משמש להעברת מל"טים, כדורים ופצצות מרגמה שממשלת רוסיה רכשה מהמשטר האיראני כדי לחזק את המאמץ המלחמתי באוקראינה, כך על פי מומחים. נתוני מעקב מראים כי כלי השיט באזור הולכים ונעשים "חשוכים" דבר המצביע על כוונה גוברת לטשטש את תנועת הסחורות.

רשת CNN מדווחת על זינוק בכלי שיט שמכבים את המשדרים שלהם כדי שלא יוכלו להיות במעקב במהלך שיט בים הכספי, הספינות הללו משמשות את רוסיה להבריח מל"טים איראניים שבאים בשימוש נגד תשתית אנרגיה קריטית באוקראינה.

החלטה של ארגון הימי הבינלאומי מחייבת את רוב כלי השיט לשאת מערכת מעקב המספקת באופן אוטומטי מידע מיקום וזיהוי לספינות אחרות ולרשויות החוף. מטעמי בטיחות, אותן מערכות זיהוי אוטומטיות (AIS), אמורות לשדר נתונים בכל עת, למעט מקרים חריגים מוגבלים. אבל ספינות מסוגלות לכבות את מעקב ה-AIS שלהן, טקטיקה שמופעלת כדי להסוות חלקים מהמסע שלהן, להסתיר יעדים או כאשר הן מתקרבות לנמלים, ספינות שמכבות את מכשיר המעקב, מחליפות מטען ללא כל פיקוח וממשיכות אל היעד הבא.

אנליסטים אומרים שלבנות בריתה המערביות של אוקראינה יש מעט כוח לעצור משלוחי נשק כאלה. "אין כמעט דרך למנוע ייצוא איראני בים הכספי בגלל המדינות הגובלות, אין להן את היכולת או המניע לאסור דברים מסוג זה", אמר מרטין קלי, אנליסט מודיעין ראשי בחברת האבטחה EOS Risk Group. אזרבייג'ן, טורקמניסטן וקזחסטן, כולן רפובליקות סובייטיות לשעבר, הן המדינות האחרות עם נמלים בים הכספי. "זו סביבה מושלמת עבור המסחר הזה ללא התנגדות", הוסיף קלי.

למרות שאנליסטים אומרים שקשה לדעת באופן סופי איזה מטען יש על ספינות אלה, ללא עדי ראייה או תמונות לוויין, הדפוסים בפעילות חשודה בים הכספי תומכים בדיווחי המודיעין המערביים על ייצוא המל"טים של איראן לרוסיה. "יש קורלציה בין רוסיה שמבקשת מל"טים מאיראן, לבין נסיעות חשוכות בים הכספי, ועלייה בפעילות כיבוי משדרים", אמר קלי.

רשת CNN פנתה לממשלות איראן ורוסיה לקבלת תגובה אך לא קיבלה תגובה.

בתוך כך, קייב הופגזה הלילה (מוצאי שבת) באמצעות מל"טים רבים, כולם כאלה שהגיעו על פי הדיווח ב-CNN ישירות מטהראן. האוקראינים דיווחו על מספר פצועים ומספר הרוגים.

איראן מל"טים מלחמת אוקראינה רוסיה הברחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד