כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מחקר חדש

טיפול מוקדם בנוגדי קרישה מוריד סיכויים לאירוע שבץ מוחי חוזר

מחקר בינלאומי קובע כי טיפול מוקדם בנוגדי קרישה במקרה של שבץ מוחי כתוצאה מפרפור פרוזדורים, הוכח כיעיל ובטוח ואף כמוריד סיכויים לאירוע שבץ מוחי חוזר. תוצאות המחקר הראו הטיפול כי המוקדם לא גרם לדימום יתר, ואף מוריד את הסיכון לאירוע חוזר

טיפול מוקדם בנוגדי קרישה מוריד סיכויים לאירוע שבץ מוחי חוזר
רופא פרטי צילום: פיקסביי

מחקר שנערך לאחרונה בקרב כ-2013 חולים מכל העולם ובישראל, אותו ריכז בארץ מנהל מערך המוח בשערי צדק פרופ' נתן בורנשטיין, מגלה תוצאות מהפכניות בנוגע לזמן הטיפול הנכון בנוגדי קרישה במקרה של שבץ מוח אצל אנשים עם פרפור פרוזדורים בלב.

המחקר שתוצאותיו מתפרסמות כעת בעיתון הרפואי NEJM ונקרא EALN, בדק אנשים שאירע להם שבץ מוחי כתוצאה מפרפור ותסחיף למוח. המרכזים בעולם שהיו מעורבים במחקר קבעו לפי הדמיה האם האוטם הינו קל בינוני או חמור, ונעשתה רדנומיזציה של המטופלים. חלקם קיבלו את הטיפול שהיה נהוג עד היום לפי ההנחיות, וחלקם קיבלו את הטיפול מוקדם בהתאם לגודל האוטם. תוצאות המחקר הראו הטיפול כי המוקדם לא גרם לדימום יתר, ואף מוריד את הסיכון לאירוע חוזר.

פרפור פרוזדורים הינה הפרעת קצב של הלב שנפוצה אצל כחמישה אחוז מכלל האוכלוסייה מעל גיל 65 בעולם, ואחראית ל-20% ממקרי שבץ המוח הנגרם מחסימת כלי דם במוח על ידי קריש. הפרפור עלול לגרום לקריש להיווצרות קריש שנסחף למוח וגורם לשבץ מוחי.

עד כה, הטיפול הנהוג במקרים הללו היה מתן תרופות נוגדות קרישה. מתוך חשש כי נוגדי הקרישה יגרמו לדימום, הוחלט כי במקרה של אוטם מוחי קטן או חולף נותנים אחרי יום, אם הוא בינוני נותנים לאחר 6 ימים ואם הוא גדול, מחכים כשבועיים למתן נוגדי הקרישה. דרך טיפול זו נקבעה ללא מחקרים מבוססים.

פרופ' בורנשטיין, מוביל המחקר בישראל ומנהל מערך המוח בשערי צדק: "המחקר מביא בשורה מרגשת וחדשנית בתחום הטיפול בשבץ במוח. שבץ מוחי שנוצר מפרפור פרוזדורים בלב הוא תופעה יחסית שכיחה באוכלוסייה, ועד כה טופלה בדרך מסוימת שלא היתה מבוססת על מחקרים אלא נקבע על ידי מומחים בתחום. תוצאות המחקר הנוכחי שהובלתי ושהתבצע במספר מרכזים, יאפשר למטופלים שחוו שבץ מוחי כתוצאה מפרפור פרוזדורים לקבל טיפול מהיר יותר ובטוח, על בסיס מחקר מדעי מקיף מבוקר ויסודי ובכך ימנע שבת מוחי חוזר".

שבץ מוחי שערי צדק מחקר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד