כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

חופי ים 2014: מה כלי רכב מחפשים שם?

הסיכון הגעצום למתרחצים מכלי רכב ממונעים על חוף הים, לא מונע מהם להוות חזון נפרץ בשטחים הללו

חופי ים 2014: מה כלי רכב מחפשים שם?

ההולך בטיילת בתל אביב לצד החוף הנפרד בואכה הנמל, רואה לשמאלו, על קיר החוף, צילומים ישנים ונוסטלגיים של האזור בו הוא הולך כעת, כפי שנראו לפני חמישים ושישים שנה. סימני הבילוי בחוף הים של תל אביב ניבטים מהצילומים היפים וממחישים את חלוף האופנות. עיון בצילומים מלמד שהכל, כמעט, השתנה במשך הזמן. למה כמעט? כי באחד הצילומים נראית מכונית פרטית קטנה חונה ממש על קו המים ולידה מבלים נוסעיה על החול. בתל אביב זה אומנם כבר לא יכול לקרות עוד, כיוון שהגישה לחוף חסומה לכלי רכב, אבל כ 80% מיתר חופי ישראל, לאורך כ-200 ק"מ, חשופים במישרין או בעקיפין לנזקים של רכבי שטח, אופנועים וטרקטורונים הפוגעים בטבע ומסכנים את המתרחצים בחוף. גם היום, מראש הנקרה ועד למבואות עזה, ניתן לצלם את אותו הצילום שצולם אי אז בתל אביב.

ועדיין, מכונית חונה על קו המים היא הבעיה הקטנה של האכיפה החלשה של חוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים, האוסר על נהיגה לרוחב כל מאה המטרים שמקו המים. הבעיה הבוערת יותר, היא הסכנה הבטיחותית החמורה שבנסיעת כלי רכב מנועיים בחופי הים, והחשש מפני דריסת רוחצים ששוכבים על החול, הכוללים כידוע גם הרבה תינוקות וילדים, אשר מתרוצצים בחול וקשה להבחין בהם, וכבר היו דברים מעולם. תיירת צעירה שבילתה בחוף הים של חיפה לפני זמן לא רב נפגעה מג'יפ שדהר על החול סמוך לקו המים, העיף אותה באוויר לגובה של כמה מטרים ואז, בנסיעה לאחור שב ודרס אותה תוך שהוא פוצע אותה קשות. מקרה דומה קרה עם ילד בחוף הים של נתניה, עוד מקרים רבים נוספים אירעו וחלקם אף הסתיימו במוות. בשנים האחרונות הומרה הבעיה כיוון שבישראל התפתחה תופעה מסוכנת ובלתי חוקית של נסיעה פרועה, בעיקר בידי צעירים, ברכבי שטח אופנועים וטרקטורונים בחופי הרחצה.

למרות הסכנה הגדולה ולמרות הפגיעה הברוטלית בתרבות החוף, כלי רכב גדולים וכבדים השועטים על החול היו ועודם חזון נפרץ בחופי ישראל. מנתוני רשות הטבע והגנים עולה כי בכל שנה מחלקת הרשות בממוצע 1,739 דו"חות לנהגים שנוסעים בחוף, הפוגעים בטבע ומסכנים את המתרחצים.

ולא שחסרה הסברה: מהנתונים עולה עוד כי רשות הטבע והגנים מנהלת מדיניות הסברתית נרחבת, במסגרתה בכל שנה בממוצע מקבלים 364 נהגים אזהרות, לאחר שנתפסו יורדים עם כלי הרכב שלהם אל חוף הים במקום אסור.

הפתרון לסכנה טמון בהגברת האכיפה ובהחמרת הענישה, שיובילו להגדלת ההרתעה. עושים סוף לנהיגה בחוף. את חוק איסור הנהיגה בחופי הים צריך לתקן, על מנת שיכלול אפשרות לרשויות האכיפה להחרים את הרכב שבאמצעותו הופר החוק לבעליו ועל כל גורמי האכיפה לחבור יחד לאכיפה תקיפה, כדי להשיב אל החופים את תחושת הביטחון של המתרחצים. גם הרשויות המקומיות שבתחומי אחריותן חופי ים, מחויבות לסגור את צירי הגישה לחופים, כדי למנוע מראש את העבריינות. הקיץ עומד בפתח וחייהם של מתרחצים רבים בסכנה ממשית. ללא הגברת האכיפה וחיזוק ההרתעה, אין מנוס מאסון ממשמש ובא.

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
אבואב אכיפה רחצה חופי ים ברוטלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד