כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"העם חיכה 10 שנים"

מפגינים במאלי קוראים לכוח האו"ם לסגת

אלפי מפגינים התאספו ביום חמישי במחאה כנגד כוחות האו"ם במדינה שסובלת ממלחמת אזרחים

מפגינים במאלי קוראים לכוח האו"ם לסגת
חיילי האו"ם בצפון צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אלפי מפגינים התאספו ביום חמישי בבירת מאלי, במקו, בדרישה להפסיק את משימת שמירת השלום של האו"ם שלדבריהם לא הצליחה להביא שלום. המפגינים החזיקו שלטים הקוראים לנציגות האו"ם הידועה בשם MUNISMA (השליחות הרב-ממדית המשולבת של האומות המאוחדות במאלי) לעזוב את המדינה.

ה-M5-RFP, מפלגתו של ראש ממשלת המעבר צ'וגואל מאיגה וארגוני החברה האזרחית התומכים בממשל הצבאי, ארגנה את העצרת. "זהו כוח מרושע שצריך לעזוב את הארץ שלנו. זה לא הועיל; זה לא הצליח לספק. תן לנו כמה שבועות ואנחנו נגרש אותם מהמדינה", אמר המפגין עבדולאי דיארה.

אלפי בני אדם נהרגו בהתקפות של ארגונים חמושים הקשורים לדאעש ואל-קאעידה מאז 2013. MINUSMA הוקמה באותה שנה כדי לתמוך בחיילים זרים ומקומיים הנלחמים בקבוצות החמושות. עם יותר מ-14,000 חיילים על הקרקע, משימת האו"ם במאלי היא המבצע הגדול, היקר והקטלני ביותר בתולדות הארגון. יותר מ-300 שומרי שלום של האו"ם נהרגו גם כן.

מליאנים חגגו בתחילה את הגעתו של כוח שמירת השלום של האו"ם, אך כעת אומרים שחיילי האו"ם הם הבעיה ולא הפתרון. הם מאשימים אותם בכך שלא הצליח להגן על האוכלוסייה ולא התערב כאשר בוצעו מעשי טבח ליד מתחמי האו"ם.

מחוץ לבירה, בחלקים הצפוניים והמרכזיים של המדינה שבהם הנוכחות הממשלתית דלילה, מיליוני מאלים עדיין תלויים במשלחת האו"ם לביטחון. אבל בחודשים האחרונים, היו מקרים חוזרים ונשנים של חיכוכים בין הממשל הצבאי של מאלי לבין המשלחת, בין היתר בגלל שהצבא של מאלי ביקש עזרה מקבוצת וגנר הקשורה לקרמלין, חברת שכירי חרב רוסית פרטית. חוקרי זכויות האדם העצמאיים של האו"ם מאשימים אותם בהרג שרירותי ובעינויים, במה שקבוצות זכויות מתארות כראיות אפשריות לפשעי מלחמה . בהפגנה ביום חמישי הניפו המפגינים בדגלי רוסיה.

"המשלחת חייבת לעזוב את מאלי כי העם במאלי חיכו לתוצאות במשך 10 שנים", אמר המפגין מוחמד קאסום דג'ירה "במקום שהם יתחילו לעבוד עם הרשויות, עם העם במאלי, המשלחת פועלת להכפיש את הצבא שלנו, שהוא עמוד השדרה שלנו וסמל האחדות הלאומית שלנו", אמר.

דג'ירה התכוון לדו"ח של האו"ם המאשים את צבא מאלי ואנשי העזר הרוסים שלו בהוצאה להורג של יותר מ-500 אזרחים בכפר מורה שבמרכז המדינה במהלך מבצע שבוצע במרץ 2022. "כולם יודעים שמורה הייתה מקלט לטרוריסטים", אמר.

באופן כללי, יחסי אירופה עם מאלי הידרדרו מאז הפיכה צבאית ב-2020 והממשלה הזמינה לאחר מכן לוחמים מקבוצת וגנר לתמוך במאבקה נגד המורדים. צעד זה גרם לצרפת להסיג את חייליה ממאלי ב-2022 לאחר כמעט עשור שם.

ממשלת מאלי אמרה בעבר שהכוחות הרוסיים במדינה במערב אפריקה אינם שכירי חרב אלא מאמנים המסייעים לחיילים מקומיים עם ציוד שנקנה ממוסקבה.

"הקהילה הבינלאומית התערבה במאלי בעקבות קבלת החלטת האו"ם ב-2013.", אמר. "המלאים הבינו שזה כדי להביא לסיום המלחמה, אבל ברגע שנחתם הסכם השלום שונתה ההחלטה ואומרת שהם לא כאן כדי לסיים את המלחמה, אלא כדי להגן על השלום; אבל אין שלום".

 

אפריקה מפגינים מאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד