י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המלחמה ביוקר המחיה

הצעת החוק שמאיימת על החברות הגדולות

השר ברקת מקדם חוק שיחייב את החברות הגדולות כמו תנובה, אסם וקוקה קולה לחשוף את הדוחות השנתיים שלהן לציבור, עם אפשרות למפקח לדרוש גם את דוחות רבעוניים, כלומר ארבע פעמים בשנה | חברה שלא תעמוד בכך, יוטלו עליה סנקציות פליליות או כספיות

הצעת החוק שמאיימת על החברות הגדולות
במבה צילום: באדיבות המצלם

הצעת חוק שתחייב את החברות הגדולות, כמו קוקה קולה, תנובה ואסם, לחשוף את הדוחות השנתיים שלהן, עלתה על ידי שר הכלכלה ניר ברקת במטרה לחשוף לציבור את אופן התמחור ואם החברות מגיעות לרווחים מופקעים כשהן מעלות מחירים. חברת קוקה-קולה הגיבה להצעה: "אין בסמכותכם לדרוש מאיתנו מסמכים ומידע".

לפני כחודש שלח השר ברקת, באמצעות המפקח על המחירים, מכתב בקשה לקבלת הנתונים הכספיים של החברה והבהיר כי ישקול להכניס את מוצרי קוקה קולה לפיקוח לנוכח הבקשה שלהם להעלאת מחירים. לאחר פרסום ב'כאן חדשות' על קידום הצעת החוק שלחה החברה את תשובתה.

במכתב התגובה ציינה קוקה קולה כי "המפקח במסגרת סמכויותיו אינו מוסמך כלל לבחון את הצורך בפיקוח ואת רמת הפיקוח הנדרשת. עולה כי מדובר בדרישה שאינה עומדת בקנה אחד עם הדין". בנוסף, נכתב כי המטרה היחידה של משרד הכלכלה, בדרישה שלו לבקש את הנתונים הכספיים של החברה, היא "לבייש" את החברה.

ההצעה של ברקת מטילה על חברות שהן בגדר מונופולים – או ספק גדול שהמחזור שלהן יותר מ-300 מיליון שקלים כמו תנובה, אסם וקוקה קולה והן לא חברות ציבוריות – לחשוף את הדוחות השנתיים שלהן לציבור, עם אפשרות למפקח על המחירים במשרד הכלכלה, לחייב אותן לחשוף גם דוחות רבעוניים. חברה שלא תעמוד בכך - יוטלו עליה סנקציות פליליות או כספיות.

ההצעה תעלה בימים הקרובים כתזכיר חוק להערות הציבור, ובהמשך תעבור בוועדת שרים לענייני חקיקה כהצעת חוק ממשלתית, כחלק מהמלצת מבקר המדינה לשקול חוק שכזה. גורמים כלכליים שייעצו לשר אומרים כי חוק כזה הכרחי באקלים הנוכחי.

שר הכלכלה ניר ברקת אמר לגורמים בסביבתו: "נגמרה החגיגה על חשבון הציבור של הקרטלים והמונופולים". הצעת חוק דומה של ח"כ לשעבר אראל מרגלית מ'העבודה' עלתה ב-2017 ונפלה בעקבות לחץ של התאחדות התעשיינים. כך דווח ב'כאן חדשות'.

דוחות כספיים ניר ברקת קוקה קולה אסם חברת תנובה הצעת חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד