כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
"הלחץ על הלירה כבד”

הלירה הטורקית בשפל היסטורי לאחר הבחירה מחדש בארדואן

הלירה הטורקית נמצאת בשפל לאחר שארדואן הבטיח את ניצחונו בבחירות לנשיאות |  ארדואן תומך בדעה הלא שגרתית לפיה העלאת הריבית דווקא מגבירה את האינפלציה.

הלירה הטורקית בשפל היסטורי לאחר הבחירה מחדש בארדואן
הנשיא ארדואן בעצרת בחירות צילום: לשכת נשיא טורקיה

הלירה הטורקית נפלה הלילה לשפל היסטורי, בעקבות נצחונו של הנשיא רג'ם טאיפ ארדואן בסיבוב השני והמכריע של הבחירות לנשיאות. בכך ייכנס ארדואן לכהונה נוספת של 5 שנים, לאחר 20 שנים שבהן הוא כבר מחזיק בשלטון בטורקיה. המטבע ירד ביום שני לשפל לאחר שנסחר ב-19.97 לירות לדולר ביום שישי עומד עתה על מעט מעל 20.08 לירות לדולר - מוקדם יותר הלילה הוא אף עמד על 20.21 לירות לדולר.

″יש לנו השקפה די פסימית על הלירה הטורקית כתוצאה מכך שארדואן נשאר בתפקיד לאחר הבחירות”, אמר כלכלן השווקים המתעוררים ואסטרטג המטבעות של בנק וולס פארגו, ברנדן מק’קנה. מק’קנה צופה כי הלירה תגיע לשפל חדש של 23 מול הדולר עד סוף הרבעון השני, ולאחר מכן תעמוד על 25 כבר בשנה הבאה.

המטבע הטורקי איבד כ-77% מערכו מול הדולר בחמש השנים האחרונות. הוא מצפה שמסגרות המדיניות המוניטרית והכלכלית הלא שגרתית של טורקיה ימשיכו במדיניותן גם בעתיד. המדיניות המוניטרית של טורקיה שמה דגש על השאיפה לצמיחה ולתחרות ביצוא במקום לאלף את האינפלציה, וארדואן תומך בתפיסה הלא שגרתית לפיה העלאת הריבית מגבירה את האינפלציה.

″המערכת הנוכחית פשוט לא ברת קיימא”, אמר האסטרטג בכיר טימותי אש, ″עם יתרות מט”ח מוגבלות וריביות ריאלית שליליות מסיביות, הלחץ על הלירה כבד”, המשיך אש.

 

רג'פ טייפ ארדואן טורקיה שערי מטח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד