י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אחרי 70 שנה

התנגדות בנפאל להזזת מחנה הבסיס של האוורסט

הרעיון להעביר אותו למקום שבו לא יהיה ניצב על גבי קרחון מעורר התנגדות רבה | מדענים אומרים שהאגמים והבריכות בהר גדלים ומתחברים עקב שינויי האקלים

התנגדות בנפאל להזזת מחנה הבסיס של האוורסט
מטייל בהר האוורסט צילום: unsplash

לפני כשנה, משרד התיירות של נפאל הודיע ​​על תוכניות להזיז את מחנה הבסיס של האוורסט למטה במורד ההר מכיוון שהתחממות כדור הארץ ופעילות אנושית הופכים אותו ללא בטוח. המחנה יושב על קרחון שמתדלדל במהירות, ויוצר סיכונים עבור מאות המטפסים שעוברים בו מדי שנה. אבל בעקבות התנגדות של קהילת השרפה (קבוצה אתנית החיה במרומי רכס ההימלאיה בנפאל) ומפעילי טיפוס הרים אחרים, הרעיון נגנז.

מנהיגי שרפה אמרו לעיתונות כי המהלך לא מעשי ושאין מקום חלופי בר-קיימא. בתור עמוד התווך של תעשיית טיפוס ההרים, קולו של השרפה הוא מכריע. ההתנגדות למהלך נפוצה - יותר מ-95% מהמשתתפים דחו את הרעיון בהתייעצות שנעשתה לאחרונה עם מטפסי ההרים, אומרים גורמים במשרד התיירות ואגודת טיפוס ההרים של נפאל. גורמים רשמיים אמרו שצריך לגנוז את המהלך, למרות שהם טוענים שמחקר עדיין נמשך.

"לא נתקלתי אפילו באדם אחד בקהילה שלנו שתומך ברעיון להעביר את מחנה הבסיס של האוורסט", אמרה מינגמה שרפה, ראש עירייה כפרית שבשטחה רוב אזור האוורסט, כולל מחנה הבסיס. "אנחנו לא רואים סיבה שמחנה הבסיס יועבר בזמן הקרוב".

אנג נורבו שרפה, נשיא איגוד מדריכי ההרים הלאומי של נפאל, הדהד את המסר "זה היה באותו המקום ב-70 השנים האחרונות, למה שיעבירו את זה עכשיו? וגם אם היו רוצים, איפה הצעה על חלופה בת קיימא?"

שר התיירות של נפאל שמונה לאחרונה, סודן קיראטי, אמר כי הנושא אינו דחוף. "לא ראיתי עניין או דאגה מאף גורם בסוגיית העברת מחנה הבסיס", אמר. כאשר פקידי ממשלה בשנה שעברה דיברו על התוכנית, הם אמרו שמחנה הבסיס החדש יהיה נמוך ב-200 עד 400 מטר מזה הנוכחי, השוכן בגובה של 5,364 מטר.

הרעיון היה להעביר אותו למקום שבו לא יהיה ניצב על גבי קרחון, כדי למנוע סיכונים הקשורים להאצת התמוססות הקרחונים עקב עליית הטמפרטורות. קרחון 'קומבו' עליו שוכן מחנה הבסיס, כמו רבים אחרים בהרי ההימלאיה, נמס במהירות בעקבות ההתחממות הגלובלית, כך גילו מדענים.

מחקרי שדה הראו שבריכות ואגמים בקרחון הגבוה בעולם התרחבו, והגדילו את האתגרים למטפסי הרים. "ככל שהקרח נמס, מתחת לפסולת הסלעית פני השטח משתנים יותר, מה שמעודד היווצרות של בריכות פני השטח שמתלכדות בהדרגה ויוצרות אגמים גדולים", אמר פרופ' ברין האברד מאוניברסיטת אברסטווית', שהוביל פרויקט בן שלוש שנים לבדיקת תנאי הקרח בקרחון.

מטפסי הרים ופקידים אומרים שנחלים החלו לזרום ממש מאמצע מחנה הבסיס והסדקים מתרחבים בצורה מסוכנת ומהירה מאוד. מדענים אומרים שהאגמים והבריכות בהר גדלים ומתחברים עקב שינויי האקלים. אדריאן באלינגר, מייסד חברת מדריכי הרים אמר שהתוכנית להעביר את מחנה הבסיס הגיונית, מכיוון שהיא תראה יותר מפולות שלגים, קרח ומפולות סלעים בעתיד. נשיא איגוד מטפסי הרים של נפאל, נימה נורו שרפה אמר שהוא מודע לסכנות בעקבות ההתחממות הגלובלית. "אבל אין בהירות לאן אנחנו מעבירים את מחנה הבסיס, וזו הסיבה שאנחנו כמעט לא שומעים קולות תומכים", אמר.

אוורסט נפאל התנגדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד