כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ה"סנדק הפוליטי"

טענות לזיופים: הדמוקרטיה הגדולה באפריקה משביעה נשיא

טינובו יושבע כיום כנשיא, בסיומה של אחת ממערכות הבחירות הכי צמודות שידעה המדינה זה שנים | בנאום קבלת התוצאות שלו, טינובו קרא לפיוס עם מתנגדיו שטוענים לזיופים

טענות לזיופים: הדמוקרטיה הגדולה באפריקה משביעה נשיא
אזרחים בניגריה. אילוסטרציה צילום: unsplash

הנשיא הבא של הדמוקרטיה הגדולה באפריקה, ניגריה, אמור להישבע אמונים היום (שני). בולה טינובו, בן 71, ניצח בבחירות בחודש פברואר עם הבטחה ל"חדש את התקווה", אך הוא ניצב בפני אתגרים כלכליים וביטחוניים קשים.

הוא ייכנס לתפקידו על רקע שיעור אינפלציה גבוה, רמות שיא של חובות ומקרים הולכים וגדלים של חטיפה בעבור כופר. שני יריביו הגדולים ביותר מערערים על ניצחונו של טינובו בבית המשפט, הם אומרים כי התוצאות עברו זיופים.

אבל הנשיא היוצא, שלא התמודד בבחירות לאחר שמונה שנים בשלטון, אמר שהתוצאות "אמינות" וההצבעה "הוגנת ושקופה".

מנהיגים מרחבי היבשת, כולל נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוסה, צפויים להיות בטקס ההשבעה בבירה אבוג'ה, המשקף את גודל ומשמעות האירוע.

אבל לטינובו אולי יהיה מעט זמן לחגוג. הניגרים מצפים לפעולה מהירה. האינפלציה פועלת בקצב הגבוה ביותר מזה כמעט 18 שנים, אחד מכל שלושה אנשים מובטל והתפוקה של תעשיית הנפט החיונית מצטמצמת. הוא יצטרך להתקדם במהירות כדי לשכנע אנשים שלא הצביעו עבורו שהוא עומד במשימה.

סביר להניח שטינובו, אחד הפוליטיקאים העשירים בניגריה ורואה חשבון מיומן, לא יהיה מודאג מהאתגרים. כמושל מחוז לאגוס בן שתי קדנציות, הוא חיזק את המרכז המסחרי של ניגריה - עבודה לא קלה - והוא מודע היטב לבעיות. בני בריתו אומרים שהוא ינקוט באותה גישה טכנוקרטית ומתחשבת לניהול ניגריה, מדינה עצומה של יותר מ-200 מיליון איש.

אבל מתנגדי הנשיא הנכנס אומרים שהוא איבד את החיוניות שבה השתמש כדי לחדש בכוח את לאגוס. מאז הבחירות הוא נסע לחו"ל פעמיים, מה שמעלה שאלות לגבי בריאותו. בשנת 2021 הוא בילה חודשים בלונדון בטיפול בשל מחלה לא ידועה. הוא עצמו סילק את הביקורת ואמר שהתפקיד אינו מצריך כושר של ספורטאי אולימפי - ומקורביו ממהרים להזכיר לכולם שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבוגר יותר, בן 80.

אבל אם המועמדים שהגיעו למקום השני והשלישי - אטיקו אבובאקר ופיטר אובי - בבחירות לנשיאות בפברואר יצליחו בטענותיהם, אז ייתכן שמר טינובו לא יהיה בשלטון זמן רב. בית הדין צפוי להתחיל לשמוע את עיקרי הטיעונים ביום שלישי ותוצאות הדיונים אמורות להיות ידועות בחצי השנה הקרובה.

ניגריה לאגוס יבשת אפריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד