י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המקומות שאסור לפספס בחול המועד

ממערת המכפלה ושילה הקדומה, עבור דרך בית הכנסת העתיק בסוסיא וכלה בנחל פרת ובמעיין עין שריג • קום והתהלך בארץ

המקומות שאסור לפספס בחול המועד

בימי חול המועד יוצאים אלפים לטייל וליהנות יחד עם בני המשפחה. בכתבה זו נציג בפניכם כמה מהמקומות המומלצים לטיול בחול המועד, ואשר בטיול בהם משולבת מסורת ישראל לצד הנאה צרופה.

שילה הקדומה

באתר המבקרים שילה הקדומה נמצאים שרידיה של העיר שילה המקראית, ובימים אלו מתנהלות חפירות ארכיאולוגיות על מנת לחשוף עוד מהתוואי של העיר בכדי לזכות ולחזות איך נראתה העיר בזמן יהושע בן נון.

מלבד המימד ההיסטורי קיימים בשילה הקדומה מגוון אטרקציות חווייתיות כאשר המבקרים יכולים לצפות בחיזיון אור קולי במגדל הרואה, החיזיון מוקרן על גבי זכוכיות על רקע הנוף הבראשיתי. ברחבי האתר שוכן רחוב המלאכות הקדומות במסגרתן ניתן להשתתף בסדנאות ולחזות ברבות מהמלאכות שנהגו בעבר כמו בית אריגה לטווית צמר, דריכת ענבים, יצירת חלילים ועוד. בנוסף ייהנו המבקרים מסיורים מודרכים באתר הקסום.

במהלך חול המועד יתקיימו ירידי אומנים, שחקנים, נגנים ברוח עבודות המשכן וההיסטוריה היהודית.

המבקרים באתר שילה הקדומה ייהנו אף מפינת ליטוף, תחנת מידע ומזנון בכשרות מהדרין. אפשרות נוספת ניתנת בטיולי ספארי ואופניים למעיינות באזור שמצוי בנוף בראשיתי קסום.

לפרטים נוספים: 02-9944019
דוא"ל - http://telshilo.org.il/

בית הכנסת העתיק בסוסיא

המבקר כיום בסוסיא, העיירה הקדומה, יוכל לעמוד מקרוב על חיי היום יום של היהודים בארץ ישראל בתקופת התלמוד באופן מוחשי. שרידי המבנים והמערות, המקוואות, בתי הבד והגתות, הכתובות, מנהרת המילוט, העיטורים והסמלים היהודיים באבן ובפסיפס, ובראש כולם מבנה בית הכנסת המפואר, שזורים בסיור מתמשך המגולל פרשיה מרתקת, אשר כאילו נסתיימה אתמול.

בית הכנסת שהתגלה בסוסיא הוא מהגדולים והמפוארים מבתי הכנסת שהתגלו בארץ. הוא שימש לפני אלפי שנים את היהודים ונבנה לשימושם. רצפתו של בית הכנסת מעוטרת בפסיפס מרהיב ובו כתובות המלמדות על חיי היהודים במקום.

בסוסיא קיים מרכז מבקרים בו מתקיימים סיורי הליכה וימי עיון בחבליה הגאוגרפיים של ארץ ישראל לאור התנ"ך וספרות חז"ל באזורים הבאים: מהר הכרמל בצפון, שער הגיא במרכז והר צין בדרום. המרכז מפעיל במהלך כל השנה, למעט שבתות ומועדי ישראל, את אתר העתיקות סוסיא, מדריך את המטיילים הבאים לבקרו, מקיים פעילויות מיוחדות בחול המועד ומקדם את החפירות הארכאולוגיות בו.

לאחרונה נחנך במקום מרכז מבקרים עם חנות מזכרות, גבינות עיזים, קמח אורגני, דבש, יינות, שוקולד מעולה, מוצרי קוסמטיקה ומרפא והכל מתוצרת הר חברון.

לפרטים, מרכז סיור ולימוד סוסיא- 1-599-5000-37
דוא"ל - http://atarsusya.co.il/

נחל פרת ושלושת המעיינות

אם חפצה נפשכם בערוצי נחל ומים מומלץ לנסוע לנחל פְּ‏רָ‏ת (ואדי קלט). מדובר בנחל היורד מאזור נווה יעקב בירושלים, ונשפך לבקעת הירדן. אורכו של הנחל כ-30 ק"מ. הנחל עובר בקניונים עמוקים, כשהוא חוצה את מדרגת הכפיפה העליונה של מדבר יהודה, ואת חלקו הצפוני של מצוק ההעתקים.

בנחל פרת נובעים שלושה מעיינות גדולים עין פרת, עין מבוע ועין קלט. ספיקתם המשותפת היא מאות מ"ק בשעה של מים מתוקים. מי המעיינות זורמים באפיק הנחל, ולכן הוא עשיר מאוד בצמחיה ובבעלי חיים כמו צבאים, ושפני סלעים. במצוק הנחל מצוי קן של עיט ניצי ובמי הנחל דגי חפף וצפרדעים.

טלפון: 02-5715859
דואר אלקטרוני- [email protected]

מעיין עין שריג - ירושלים

מעיין עין שריג נובע למרגלות הגבוה בהרי ירושלים - הר אורה (839 מ'), בפסגתו נמצא כיום בסיס צבאי.

כמו רבים ממעיינות הרי ירושלים, זהו מעיין ניקבה, שנחצבה בהר בתקופות קדומות כדי להגביר את שפיעת המעיין ולאפשר את ניצול המים לשימוש חקלאי.

המקום סמוך מאד לתוואי שביל ישראל וכן ל"שביל הדסה" - שביל טבעתי המקיף את בית החולים הדסה, ומהווה אחד מאתרי הביקור הפופולאריים באזור ירושלים.

המסלול מתאים לכל המשפחה ופתוח חינם ללא הגבלה בכל ימות השנה.

מערת המכפלה

את מערת המכפלה אין צורך להציג, המקום משמש ערש הולדתו של כל יהודי ויהודי. במקום אשר נרכש בידי אברהם אבינו מעפרון בארבע מאות שקל כסף, טמונים האבות הקדושים, ורבבות יהודים זוכים להתפלל בו בכל שנה. בחול המועד מתקיימת ברחבת מערת המכפלה פעילות מגוונת הכוללת אמני זמר חסידי המגיעים לשמח את רבבות היהודים הפוקדים את חברון וכן מתקני מתנפחים לילדים.

בימים א-ב בחול המועד יהיה אולם יצחק פתוח לתפילת יהודים. אם כבר קפצתם למערת המכפלה תוכלו לבקר באתרים מעניינים נוספים הנמצאים בקרבת מקום כמו בית הכנסת העתיק אברהם אבינו, קבר אבנר בן נר, קבר עתניאל בן קנז שבחול המועד נפתח במיוחד לתפילת יהודים וכן קברי רות וישי אבי דוד.
טיולים חול המועד ישראל סיור משפחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד