כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מאחורי הקלעים קרוי על שמם • הכירו את עוזרי הח"כים

בלעדיהם הח"כים היו אבודים, הם מסיעים אותם, כותבים עבורם, מנהלים להם את הלו"ז ודואגים לסיקור מכובד עבורם בתקשורת • אבי שיף יצא למסע בנבכי מזנון הכנסת, והשלים פרויקט מיוחד של מרבית עוזרי, דוברי ומנהלי הלשכות של הח"כים החרדים במשכן • הכירו את איזק, בצלאל, רוזן, שיפמן, חדד, זלץ ועוד 17 עובדי ציבור מסורים

מאחורי הקלעים קרוי על שמם • הכירו את עוזרי הח"כים


תפקיד עוזר או דובר ח"כ נחשב בפוליטיקה כסוג של מקפצה עתידית - לתפקיד בתקשורת או בפוליטיקה. חלקם נבחרים בשל כישוריהם, אחרים באמצעות קשריהם, רובם הגיען מ'למטה', אך יש גם כאלה שרכשו לעצמם שם עוד בטרם דרכו במזנון הכנסת.

בעוד חברי הכנסת, שתפקידם למראית עין מסתכם בזעקות שבר והופעות אורח במליאה, זוכים לקבל את הבמה התקשורתית כולה לאורך השנה, וכל אמירה שלהם מדליקה את הכותרות, הרי שהעוזרים מוסתרים מהפרונט, עושים את העבודה הקשה באמת, מערבבים, נפגשים, כותבים נאומים והצעות לסדר, מנסחים שאילתות והודעות לעיתונות, ובעיקר קשובים לפניות הציבור.

תופעה מסקרנת שנתקלנו בה במהלך הפרויקט, מצביע על הבדל מהותי בין יהדות התורה לש"ס, בעוד במפלגה האשכנזית כולם יודעים מי הוא מה, וכל העוזרים והדוברים מוכרים וזמינים, הרי שבאחות הספרדית - להוציא כמה מהעוזרים, מרביתם אינם מוכרים גם במסדרונות הפרלמנט הישראלי.

המטרה בכתבה זו להגיש פרופיל אישי ולפתוח צוהר לעולמו של עוזר הח"כ, כיצד הגיע לתפקיד, באלו ישיבות למד, כמה שנים הוא בכנסת ומה תחומי עיסוקו במשכן.


שניאור רוזן, דובר ח"כ מאיר פרוש
גיל: 30

למד בישיבת: חב״ד בארץ ובניו יורק.

פז"מ בכנסת: מאז תחילת הכנסת הנוכחית, דהיינו שנתיים.

איך הגעת לתפקיד: לאחר שסיימתי את עבודתי הקודמת כמנהל אגף יחסי ציבור באפיקים, שמעתי שח"כ פרוש מחפש עובדים ללשכה שלו, כאחד שעקב אחרי הרב פרוש במשך שנים, והכיר בעובדה שהרב פרוש רואה את עבודתו כשליחות לכל דבר, גרמה לי לפנות אליו, ולהציע את עצמי

מה אתה עושה?

יועץ תקשורת ויועץ פרלמנטרי, העוסק גם בתחום החקיקה.


יעקב בצלאל, דובר ח"כ אריה דרעי
גיל: 32

בוגר ישיבת: עטרת ישראל

פז"מ בכנסת: מאז שדרעי התמנה ליו״ר. ועוד הרבה קודם לכן...

מה אתה עושה?

יועץ תקשורת. לא קל להשיג את יעקב בצלאל, אבל כשיש אייטם חם הוא שם, האיש שהנחית את דרעי בדור של תקשורת חדשה, עם מגוון ערוצים ועיתונים, והצליח לייצב את מעמדו. חבריו טוענים כי לא ירחק היום וגם הוא ישובץ ברשימת המפלגה, בינינו, לא בטוח שזה עדיף לו.


משה שיפמן, עוזר ח"כ משה גפני
גיל: 43

בוגר ישיבת: 'מאור התלמוד' ברחובות,

פז"מ בכנסת: מכהן בתפקידו מעל עשר שנים בסביבתו של יו"ר דגל התורה משה גפני.

מה אתה עושה?

אחד האנשים הבקיאים בתקנון הכנסת ישר והפוך בכנסת מספרים שאנשי הלשכה המשפטית באים להתיעץ איתו בניסוח חוקים . שיפמן גם מטפל בענייני דגל התורה ומוסדותיהומנהל הכספים של דגל המגביל של חנוך זייברט כמזכ"ל אגודת ישראל


יעקב איזק, דובר ח"כ יעקב ליצמן
גיל: 35

בוגר ישיבת: קרלין בירושלים

פז"מ בכנסת: הקשר של יעקב איזק - חסיד קרלין - עם ליצמן נוצר לפני כעשור, כאשר נכנס לתפקידו כאיש מקצוע וליווה את ליצמן כיועץ תקשורת בשכר. כשהתמנה ליצמן לתפקיד סגן שר הבריאות, מונה איזק כדובר המשרד, ומספר רב של מהלכים במשרד הבריאות רשומים על שמו.

מה אתה עושה?

איזק מנהל כיום משרד יחסי ציבור מהמובילים בתחום האסטרטגיה, ובכך 'חזר לשורשים', לאחר שהחל את דרכו בענף הפרסום במשרדי גל אורן, והוא מכהן גם כיועצו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, במקביל לדברורו של ח"כ יעקב ליצמן.


מני חדד, דובר ח"כ אלי ישי
גיל: 30

בוגר ישיבת: קול יהודה בבני ברק ואברך מספר שנים. מסיים שנה שלישית במכון לב בתואר מינהל עסקים.

פז"מ בכנסת: שנה פלוס.

איך הגעת לתפקיד: היה פעיל בחירות במטה ש"ס בבני ברק, ורשם על שמו את חסימתה של מפלגת שינוי שרצה למועצת העיר. לאור חשיבות הנושא ירד ח"כ אלי ישי מספר רב של פעמים לב"ב, ומשם נוצר הקשר ההדוק.

מה אתה עושה?

דובר ח"כ אלי ישי ואחראי לקשר עם נציגי ש"ס ברחבי הארץ.


אלון נוריאל, עוזר ח"כ יעקב מרגי
גיל: 40

בוגר ישיבת: פורת יוסף. מסיים בשנה זו תואר בתקשורת ומדעי המדינה במכללה החרדית מטעם אוניברסיטת בר אילן.

פז"מ בכנסת; 13 שנים.

איך הגעת לתפקיד: ח"כ יעקב מרגי חיפש עוזר בתפקידו הקודם כמנכ"ל ש"ס, הגשתי קורות חיים ומאז אני זוכה ללוות אדם מדהים.

מה אתה עושה?

תיאום פגישות, טיפול בפניות ציבור, הגשת חוקים, שאילתות, תקשורת. אלון מוכר בכנסת כחייל בלשכתו של מרגי בכנסת, איש אמונו וסודו. נראה צעיר ופעלתן בהרבה מגילו.


יאיר אייפרמן, דובר ח"כ אורי מקלב
גיל: 36

בוגר ישיבת: עטרת ישראל.

פז"מ בכנסת: 6 שנים

איך הגעת לתפקיד: פעיל בדגל התורה המוניציפלית בבית שמש.

מה אתה עושה?

מנהל לשכה ודובר. האיש השקט שעומע מאחורי הקלעים, זה שנכנס לנעלים הגדולות של ישראל גולומב, שעזב לפני כשנה את לשכתו של מקלב לטובת תפקיד מוניציפלי וכיום מכהן כיועץ ראש עיריית ביתר. אייפרמן היה פעיל מבטיח בסניף דגל התורה בבית שמש, וניהל את הכספים של דגל התורה בשתי מערכות הבחירות המוניציפאליות.


חיים רבינוביץ, עוזר ח"כ ישראל אייכלר
גיל: 31

בוגר ישיבת: באיאן.

פז"מ בכנסת: 4.5 שנים.

איך הגעת לתפקיד: מקצועי.

מה אתה עושה?

רל"ש. רבינוביץ', חסיד באיאן וממנהלי אירועי ל"ג בעומר במירון בהדלקה המרכזית, עסקן פעיל בביתר עלית ומהעסקנים הצעירים בחסידות באיאן, מחזיק גם בקשרים מיוחדים עם לשכת שר הביטחון. איש סודו של ח"כ ישראל אייכלר, ממלא בפועל תפקידים של יועץ, דובר, עוזר וגם נהג.


דודי זלץ, עוזר ח"כ יעקב אשר
גיל: 31

בוגר ישיבת: באר התורה ירושלים, לאחר נישואיו למד בכולל עטרת שלמה [הרב סורוצקין] ובישיבת תורה אור.

פז"מ בכנסת: בתחילת הכנסת ה-19, עם תחילת כהונתו של יעקב אשר כח"כ.

איך הגעת לתפקיד: האיש שקישר בין זלץ לאשר הוא העסקן ישראל גולומב מדגל התורה, [לשעבר עוזרו של ח"כ אורי מקלב וכיום יועץ ראש העיר ביתר עילית].

מה אתה עושה?

זלץ מכהן כמנהל הלשכה, וכן אחראי על טיפול וריכוז בתחום החקיקה, קשר מול משרדי ממשלה וכמובן פניות הציבור, על הדרך הוא חבר בסניף דגל התורה בביתר. עובדי עיריית בני ברק אומרים שחבל שדודי לא היה צמוד לאשר כעוזר כבר בבני ברק. השילוב בין השניים לא יכול להיות מושלם יותר, וחלק גדול מהצלחתו של אשר רשום על שמו של זלץ. מלווה את הבוס בכל מקום, בועדות, במליאה, בלשכה, בסיורים, בחקיקה ובפניות הציבור. מקומו מובטח בצמרת דגל התורה העתידית.


יצחק לב ארי, עוזר ח"כ אברהם מיכאלי
גיל: 48

בוגר ישיבת: בתי אבות שעל ידי ישיבת פוניבז' בבני ברק, לאחר מכן בישיבת נחלת משה בירושלים.

פז"מ בכנסת: 8 שנים.

מה אתה עושה?

עוזר פרלמנטרי לח"כ אברהם מיכאלי יו"ר סיעת ש"ס בכנסת. בעבר כיהן כיועץ לשר לביטחון פנים גדעון עזרא ז"ל (קדימה) 2001~2003. לשעבר עורך עיתון מקומי באשקלון. לב ארי מכהן כראש לשכתו של מיכאלי ואחראי על תחום חקיקה. כעוזר יו"ר הסיעה הוא עוקב אחרי קידום חוקים אנטי דתיים על ידי הקואליציה והאופוזיציה גם יחד.


משה ארבל, עוזר ח"כ יואב בן צור
גיל: 30

בוגר ישיבת: נחלת דוד פתח תקווה

פז"מ בכנסת: 3 חודשים בתפקיד.

מה אתה עושה?

בעל הסמכה לרבנות, תואר שני במשפטים בקרית אונו ודוקטורנט למשפטים. לפני כן כיהן כעוזר משפטי בבית המשפט השלום ברמלה. מתמחה ביעוץ חקיקה.


אבי רוזן, דובר ח"כ דוד אזולאי
גיל: 38.

בוגר ישיבת: בני עקיבא נחלים. ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש המרכזית כפר חב"ד. כולל אברכים שעל ידי הישיבה. מוסמך לרבנות ובעל כושר להשכלה תורנית גבוהה מהרבנות הראשית לישראל. בעל תעודת הוראה ותואר ראשון מאוניברסיטת בר אילן במדעי המדינה ויחב"ל.

פז"מ בכנסת: כבר שלוש שנים מטפל בדוברות ופניות ציבור.

מה אתה עושה?

רוזן נחשב מהעוזרים החרוצים, ומהיסודיים ביותר במשכן. חי ומבין היטב תקשורת ומעורה לעומק העבודה הפרלמנטרית.

הרצי גליצקי, עוזר ח"כ מנחם אליעזר מוזס
גיל: 34

בוגר ישיבת: ויז'ניץ והמכללה האקדמית אונו (תואר LLB במשפטים). התנדב בתכנית "שכר מצווה" של לשכת עורכי הדין, סיוע משפטי חינם למיעוטי יכולת.

פז"מ בכנסת: לפני כעשר שנים, עוד בזמנו של ח"כ (לשעבר) הרב שמואל (שמעלקא) הלפרט, בתפקידו כח"כ ויו"ר הלובי הדתי בכנסת. לאחר שפרש ועד היום נמצא עם ח"כ הרב מנחם אליעזר מוזס, בתפקידיו כיו"ר סיעת יהדות התורה וסגן שר החינוך.

מה אתה עושה?

גליצקי אחראי על תחום החקיקה, ייעוץ משפטי ופוליטי, כתיבת נאומים, הקשר לציבור ולבוחרים. זקני הכנסת מספרים כי מדובר באיש מקצוע מהטובים במשכן. בחור מוכשר ומוצלח, ומה שהכי בולט אצלו זו היכולת להישאר 'מאחורי הקלעים'. בחור שקט ובורח מפרסום.


שמוליק ליטוב, עוזר ח"כ משה גפני
גיל: 36

בוגר ישיבת: חברון גבעת מרדכי

פז"מ בכנסת: 5 שנים, מתחילת כהונתו של ח"כ משה גפני כיו"ר ועדת הכספים.

מה אתה עושה?

ליטוב מתמחה כמשפטן, סיים תואר ראשון בתחום ומלווה את גפני בכל עולם החקיקה - כולל חדרי הועדות ודיונים סוערים. מונח בפרטי הפרטים של החוקים השונים, ורבים מעוזרי הח"כים מתייעצים איתו בנבכי החוק. לשעבר כיהן כמנכ"ל בית המדרש להלכה והתיישבות של הגר"י אפרתי. באופן רשמי תפקידו בלשכה חקיקה וקשר מול משרדי הממשלה.


ניסים כהן, עוזר ח"כ יצחק ועקנין
גיל: 53

פז"מ בכנסת: 14.

איך הגעת לתפקיד: הכיר את ועקנין כשכן במושב יערה בצפון.

מה אתה עושה?

באופן רשמי התפקיד של כהן בלשכה כולל חקיקה ופניות ציבור, כמו כן הוא מתנדב בארגון של ועקנין ברכת מרגלית. כיום גר כהן בשלומי שבצפון, יוצא לכיון ירושלים בשעה 4:30 לפנות בוקר כדי שלא להיתקע בדרכים, מגיע לירושלים בשעה 6:30 והולך שחרית מגיע לכנסת.עם ראשוני הבאים למשכן. ישן שתי לילות בשבוע בירושלים - משני עד רביעי בערב, אז חוזר לביתו בשלומי. בעבר ניהל חברת כוח אדם.


חיים יוסטמן, עוזר לח"כ יעקב ליצמן
גיל: 42

בוגר ישיבת: גור.

פז"מ בכנסת: מעל 16 שנים.

מה אתה עושה?

יוסטמן הוא 'מושג' במסדרונות הכנסת, מלווה את ליצמן מאז כניסתו לחיים הציבוריים - כבר מעל 16 שנים. אין פרויקט שליצמן עשה והוא לא שותף בו. מנהל הלשכה ואיש חסד מהלך, מקורב ומקושר ללשכות השרים. אין מבקר או עובד כנסת חילוני שיכול להגיד מילה רעה על יוסטמן, שמשקיע את רוב שעות היום בפניות ציבור ובלשכה. נחשב האיש הכי קרוב לליצמן ומהיחידים שליצמן מקפיד לשמוע את דעתו. בשלושת השנים של ליצמן בועדת הכספים היה מנהל את המערכות הגדולות עבור הציבור החרדי.


יצחק חנימוב, עוזר לח"כ אמנון כהן
גיל: 52

פז"מ בכנסת: 12 שנה.

מה אתה עושה?

עוזר פרלמנטרי לח"כ אמנון כהן, יו"ר הועדה לביקורת המדינה. בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. חנימוב, בן העדה הבוכרית ופעיל בקרב בני העדה, מלווה את ח"כ אמנון כהן כבר 12 שנה ונחשב לאיש סודו ויד ימינו. הוא מגבש את הצעות החוק ומטפל בפניות הציבור, מתגורר ביישוב חשמונאים וילדיו לומדים בישיבות וכוללים.


בנימין זאב הקר, עוזר לח"כ מאיר פרוש
גיל: 33

בוגר ישיבת: חזון נחום

פז"מ בכנסת: מאז תחילת הכנסת הנוכחית, דהיינו שנתיים.

איך הגעת לתפקיד: לאחר שעסק בעשיה ופעילות ציבורית, חברים שהכירו את בנימין ואת הרב פרוש, חשבו שזה יהיה נכון ומתאים שיעבדו יחד, ואכן, כך היה.
.
מה אתה עושה?

מנהל את תחום הטיפול בפניות הציבור, הקשר עם הציבור וראשי הקהילות.


שלומי פולק, עוזר ח"כ משה גפני
גיל: 33

בוגר ישיבת: 'בית מתתיהו' ו'ראדין'

מה אתה עושה?

פולק הוא יד ימינו ואיש סודו של גפני. צמוד לבוס כמעט 24 שעות ביום. אין אירוע, ועדה, דיון, סיור או ביקור ששלומי לא שם. מכהן כנהגו ומלווה את גפני בשעות שמחה ובשעות קשות. האיש שמסדר את יומנו של הבוס, וכמעט לחלוטין את סדר יומו. בחור צעיר ונחמד לבריות.


מוטי בבציק , עוזר ח"כ יעקב ליצמן
גיל: 33

בוגר ישיבת: חידושי הרי"ם בתל אביב.

פז"מ בכנסת: מלווה את ליצמן 6 שנים. מתחילת כהונתו של ליצמן כסגן שר הבריאות.

מה אתה עושה?

האיש החזק בחסידות גור. בחור צעיר, חרוץ ומבטיח, שזכה לקירבה מיוחדת בבית האדמו"ר בזכות עזרתו לבני האדמו"ר. איש הקשר בין עסקני 'איחוד מוסדות גור' ובין ליצמן, ומטפל בפניותיהם. יש לו קשרים במוסדות הממסד הישראלי, ו"הוא עשה את זה מהר". בעבר היה מנהל מחלקת תרבות תורנית בעיריית קרית גת.


דוד זוהר, עוזר ח"כ אורי מקלב
גיל: 28

בוגר ישיבת: חברון גבעת מרדכי

פז"מ בכנסת: כשנה בתפקיד.

מה אתה עושה?

בנו של המחזיר בתשובה המפורסם הרב אורי זוהר, אחראי בלשכתו של מקלב בעיקר בנושאי חקיקה ופניות ציבור. למד מהר להכיר את דרכי הכנסת ופעילותה.


יעקב מורגנבסר, עוזר ח"כ אורי מקלב
גיל: 26

בוגר ישיבת: מיר

פז"מ בכנסת: חמש שנים בתפקיד.

מה אתה עושה?

בחור צעיר ונמרץ, איש אמונו וסודו של מקלב. משתתפי דיוני הועדות בכנסת לא זוכרים דיון שבו השתתף מקלב ומורגנבסר לא היה שם כדי לעזור. תחום נוסף בו הוא עוסק הוא ההתנהלות מול התקשורת החרדית. מוכר כאחד העסקנים הצעירים והמבטיחים של דגל התורה בסניף בירושלים.


אדוארד נרקיס, עוזר ח"כ משולם נהרי
גיל: 45

בוגר ישיבת: כפר אברהם בפ"ת.

פז"מ בכנסת: שנתיים בתפקיד

מה אתה עושה?

עובד עם משולם נהרי בחמש השנים האחרונות. התחלתי עם נהרי כפרויקטור בפרויקט של הסוכנות היהודית בשיתוף משרד ראש הממשלה כשכיהן כשר במשרד. משמש כיועץ תקשורת וממונה על פניות ציבור.
יהדות התורה שס רוזן דוברים עוזרחם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד