כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ללא אישור הפרלמנט

כוחות מיוחדים בריטים ביצעו פעולות חשאיות ב-19 מדינות

ללא אישור הפרלמנט הבריטי כוחות מיוחדים בריטיים ביצעו מבצעים רבים במדינות שונות. מפקד הכוחות המיוחדים הבריטיים מחויב רק לשר ההגנה הבריטי ולראש הממשלה, ולפיכך אין פיקוח פרלמנטרי על עבודתם של כוחות אלו

כוחות מיוחדים בריטים ביצעו פעולות חשאיות ב-19 מדינות
חיילים בריטים: אילוסטרציה צילום: המארינס הבריטי

במחקר שביצעה קבוצת המחקר "פעולה נגד אלימות מזוינת" התברר כי כוחות מיוחדים בריטיים השתתפו במבצעים חשאיים ללא אישור הפרלמנט הבריטי ב-19 מדינות ואזורים, כולל סוריה, סודן, תימן, מיצר הורמוז, סומליה, אלג'יריה, עיראק ופקיסטן. קבוצת המחקר ביססה את מקורותיה על הדלפות שפורסמו בעיתונות הבריטית והבינלאומית מאז 2011.

יחידות מיוחדות בריטיות, הפועלות בחשאי מבלי שהממשלה מפרסמת את פעילותן בפומבי, כוללות את שירות האוויר המיוחד (SAS), שירות הימי המיוחד (SBS) וכוחות מיוחדים נוספים. החיילים פרוסים במדינות שונות בהוראת ראש הממשלה ושר הביטחון לביצוע משימות בסיכון גבוה, למרות שהמדינה לא נמצאת במלחמה.

המחקר חשף כי כוחות מיוחדים בריטיים נשלחו להשתתף בסכסוכים מזוינים בינלאומיים, ללא כל אישור פרלמנטרי לביצוע משימות אלו.

קבוצת המחקר טוענת כי פעילותם של הכוחות המיוחדים הבריטיים הייתה נושא למחלוקת מכיוון שהן קשורות לפרקטיקות מסוימות, כולל התנקשויות של אזרחים בריטים בעיראק ובסוריה, הרג אזרחים באפגניסטן, השתתפות בלחימה בתימן עם מנהיגי שבטים המגייסים ילדים, ואירועים שונים שגרמו להרוגים בסוריה.

מפקד הכוחות המיוחדים הבריטיים מחויב רק לשר ההגנה הבריטי ולראש הממשלה, ולפיכך אין פיקוח פרלמנטרי על עבודתם של כוחות אלו, היו"ר הנוכחי של ועדת המודיעין והביטחון, ג'וליאן לואיס, קרא לוועדה שלו לפקח על עבודת הכוחות המיוחדים הבריטיים, וקריאות דומות הגיעו מחברי פרלמנט אחרים.

סודן: כוחות מיוחדים בריטיים השתתפו בפינוי דיפלומטים בריטים ובני משפחותיהם מאזורי סכסוך בסודאן בין צבא סודאן לכוחות התמיכה המהירה, פעולות אלו בוצעו בשיתוף פעולה עם הכוחות הצרפתיים והאמריקאים.

אלג'יר: בינואר 2013 שלחה בריטניה קבוצה קטנה של כוחות מיוחדים לאלג'יריה כדי לספק ייעוץ וסיוע לאחר המתקפה על מתקן גז בדרום המדינה.

מיצר הורמוז: שליחת כוחות מיוחדים למעקב אחר פעילות איראנית סביב במימי המפרץ ובמיצר הורמוז.

עיראק: הכוחות המיוחדים ביצעו בעיראק פעולות בין השנים 2014-2021 שנעו בין איסוף מודיעין, מצוד אחר מנהיגי דאעש, תמיכה בצבא העיראקי ובכוחות חבל כורדיסטן, וכן הכנת רשימה של לוחמים בריטים מבוקשים שלוקחים חלק בארגוני טרור חמושים.

לוב: הכוחות המיוחדים הבריטיים עסקו בפעולות בשטח לוב בין השנים 2011-2019, שהתבטאו במרדף אחרי נשיא לוב המנוח מועמר קדאפי, בלחימה במדינה האסלאמית בעיר סירטה ובאימונים של כוחות לוב.

סוריה: בריטניה שלחה כוחות מיוחדים כדי לאמן את האופוזיציה הסורית החמושה, לאסוף מודיעין ולעסוק בעימות ישיר עם המדינה האסלאמית בשיתוף עם כוחות הקואליציה הבינלאומית בראשות וושינגטון.

תימן: כוחות מיוחדים בריטיים ביצעו פעולות נגד אנשי אל-קאעידה, וכן פעולות לשחרור בני ערובה ומתן אימון ותמיכה לכוחות הרשמיים של תימן.

פקיסטן: כוחות מיוחדים מלווים בכוחות אמריקאים, השתתפו במבצעים לזיהוי וחיסול אנשי אל-קאעידה והטליבאן.

בריטניה סוריה אפגניסטן עיראק תימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד