י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מעם שלם לעיר שלם • ראיון חג עם הרב חיים אמסלם

לאחר 'תחנת מעבר' פוליטית שהסתיימה באקורדים צורמים, פונה הרב חיים אמסלם ליעד הבא - תפקיד רבה הספרדי של ירושלים • מצויד במכתב תמיכה של הגר"ע יוסף זצ"ל, חמוש בשיחות שניהל עם חברי הגוף הבוחר ומוכן "להיות הרב של כולם", הוא מעניק ראיון חג ל'בחדרי חרדים' • ואת מי הוא רוצה לצידו במשבצת האשכנזית?

מעם שלם לעיר שלם • ראיון חג עם הרב חיים אמסלם

הרב חיים אמסלם, בן 55, מוכר לרבים בעיקר בשל פעילותו הפוליטית, כח"כ מטעם תנועת ש"ס בעבר ובהמשך כמייסדה של תנועת 'עם שלם'. אך עיקר עיסוקו של הרב אמסלם הוא בתורה, וגם הקריירה שלו נפתחה ברבנות המושב שרשרת, רבנות שכונה בנתיבות, הקמת כולל בהר נוף ובהמשך רבנות הקהילה הספרדית בז'נבה, משם קרא לו הגר"ע יוסף זצ"ל לכהן כח"כ בתנועת ש"ס.

כיום, לאחר שלא נבחר לכנסת בבחירות האחרונות, הוא מתמודד למשרת רבה הספרדי של ירושלים, ומשוכנע כי הוא המתאים ביותר למלא את התפקיד הרגיש והמורכב.

הרב אמסלם מגיע ממשפחה מיוחסת, אביו הוא הגאון רבי דוד אמסלם זצ"ל, שכיהן כרב וכדיין במרוקו ובאלג'יר, אשתו היא נינת הגאון רבי משה כלפון זצ"ל, ראב"ד ג'רבה, וחותנו הוא הרב שושן הכהן, נכדו של הגאון בעל ה'שערי ציון'. לרב אמסלם 8 ילדים, ו-3 חתנים חרדים, אחד מהם ר"מ בישיבה נודעת בירושלים. ומלבדם גם 16 נכדים כ"י.

בימים אלו מציינים שנה לפטירתו של הגר"ע יוסף זצ"ל,אליו היית מקורב עד השבר הגדול.

"את מרן הכרתי מגיל שבע עשרה, הוסמכתי אצלו לרבנות והייתי מבאי ביתו שנים רבות, הייתי חזן צמוד שלו במשך שנים והמלווה הראסמי שלו בחו"ל, הוזכרתי בספריו וכמובן הזכרתי אותו בספרים שחיברתי. היה לי קשר מאוד מאוד אישי וחם עם מרן, והוא הביא אותי מתפקיד רב הקהילה הספרדית בז'נבה לכהן כח"כ, וכטבעה של פוליטיקה התגלגלו הדברים איך שהתגלגלו. כבוד הרב, תורתו וספריו לא משים משולחני. חביבים עליי מכתביו, הקדשותיו לספרים, תמונותיו ומילות החיבה שלו, וכמאמר חז"ל אין עושים נפשות לצדיקים, דבריהם הם זכרונם".

הרב אמסלם מעדיף להימנע מלדון במחלוקות הפנימיות בתנועת ש"ס, "רב עיר צריך לשבת עם כולם", הוא מנמק.

"מרן תמך בי בכל פעם שהייתה רבנות על הפרק"
על דעתו של הגר"ע זצ"ל באשר להתאמתו לתפקיד, הוא שולף מכתב תמיכה נלהב שזכה לקבל, ומספר: "עוד כשהייתי בכנסת, בכל פעם שעלתה על הפרק רבנות חשובה, מרן תמך בי בצורה נלהבת. מפליא עד כמה הרב רצה לראות אותי שב לרבנות. הייתי ב'תחנת מעבר' בפוליטיקה. תוכל לראות במכתב משנת תשס"ב שהרב כותב דברים חמים במיוחד, והיה ברור שברגע שתיווצר האפשרות לחזור לעולם הרבנות אעשה זאת".

ודווקא בירושלים המורכבת?

"ירושלים היא עיר מאתגרת, יש בה התמודדות הן במישור התורני ברמות הגבוהות ביותר, 'מציון תצא תורה', והיא מאוד מורכבת גם כי יש בה חוגים מורכבים ומגוונים, ולכן זו עבודה למי שכוחו במותניו. יש בעיר הזו הרבה מאוד אתגרים לרבנים".

כיצד אתה רואה את תפקידו של רב עיר?

"תפקידו של רב הוא לפני הכול לדעת לפסוק הלכה. כתבתי ועסקתי בהלכה כל ימי, יש לי ספרים בכל מכמני התורה, רב צריך להיות תל תלפיות בכל פניה. חוץ מזה יש גם מחלקת כשרות ומחלקת נישואין, וכמובן גם את החלק הייצוגי של הופעות ציבוריות ודרשות בבתי ספר ובשאר מקומות. פעם רב היה לומד בבית מדרשו והקהל היה מגיע לשמוע, היום רב צריך לצאת לעם ולהגיע אליהם".

"הדבר הראשון שאעשה בעז"ה, זה לכנס את כל רבני השכונות והמועצה הדתית, ולשמוע מהם יחד ובאופן פרטני על כל בעיה בעיר, ותשועה ברוב יועץ. רב צריך לדעת להיעזר. גם רב שנבחר על ידי חוגים מסוימים, צריך לזכור שהוא רב של כולם. בפרט בעיר עם סוגיות רגישות כמו ירושלים. ויחד צריך לצאת בהחלטות אחרי התייעצות עם כל מועצת הרבנית המקומית. רק כך מובטח לו לרב שיצליח".

"אני בידידות עם מרבית האנשים בש"ס"
האם יש לו סיכוי ריאלי להיבחר? הרב אמסלם משוכנע לחלוטין שהתשובה חיובית.

"במקרה דנן בדקתי עוד בטרם הגשתי את מועמדותי, אמרו לי חברים וידידים שאגש, בדקתי את הגוף הבוחר והוא מורכב מאנשים דעתניים, שכלתנים וחושבים. פגשתי את מרביתם, ואני מתרשם שהם לא יישמעו להנחתה לא הגיונית, ויש להם אפשרות לקבל דמות של גשר מחבר בין כל חלקי האוכלוסיה".

תה מכיר גם את ראש העיר ניר ברקת?

"יצא לי להיות איתו בכמה וכמה אירועים, אני מאוד מעריך אותו. בעבודה ציבורית תמיד יש מקום לשפר, אבל ס"ה הוא עושה עבודה טובה ומשתדל לרצות את כל המגזרים".

איך אתה מסביר את העובדה שבעיר מורכבת כירושלים אין רב כל כך הרבה שנים?

"זה שאין רב הרבה שנים זה מחדל גדול. המנגנון שבוחר רבנים מאוד מסורבל וכל אחד מנסה למשוך לכיוון שלו. בכל הארץ לפעמים לוקח שנים רבות למנות רב, וזה אומר דרשני. אבל כעת העגלה ב"ה יצאה לדרך, אנחנו בעיצומו של תהליך, ומקווים שביום כ"ז תשרי ניבחר למשבצת הרב הספרדי.

"אני מבקש להיפגש עם כל מי ששפוי ומוכן מהגוף הבוחר, לא כולם מכירים אותי במגע ישיר ואישי ויודעים את הרקורד שלי, ואני רואה ב"ה את התגובות. נאמר בזהירות שהן מפתיעות לטובה. הייתה תמיהה לראות סופסוף רב שבא מהרקע החרדי, ובכל זאת מסוגל לדבר בגובה העיניים לציבורים אחרים.

"הייתי שנים רבות רב מושב בדרום, אחר כך רב שכונה כשנתיים, ובהמשך רב הקהילה הספרדית בז'נבה. אל תשכח שבחו"ל הרב לעתים הוא גם המוהל וממלא עוד תפקידים, וזה מוסיף ניסיון משמעותי וחשוב. אינו דומה רב שהחזיק סכין שחיטה לרב שמכיר את הסכין רק מהשו"ע".

האם יש לך עדיפות לרב אשכנזי מסויים לצידך?

"אני שומע שהרב אריה שטרן הוא המועמד המוביל בצד האשכנזי. צריך לזכור שזה לא משנה, מרגע שנבחרת להיות רב - צריך להתגבר, להיות רב של כולם".

האם יש סיכוי שש"ס תתמוך בך אחרי הקרע הגדול?

"היו אנשים מסוימים שמסיבות פוליטיות הובילו את הדברים לאן שהגיעו. היום אני בידידות עם מרבית החברים בש"ס".

מה תאמר על עמיתיך להתמודדות?

"כל תלמיד חכם שחושב שהוא ראוי ומתאים - זכותו להגיש מועמדות. בסופו של יום כל אחד מסביר למה הוא ראוי ולא עוסק באחרים, אנחנו לא עוסקים בלמה השני לא, זו לא דרכה של תורה".


ירושלים רבנות התמודדות אמסלם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד