כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המאבק ביוקר המחיה: "אנחנו חופשיים לעשות מה שאנחנו חושבים"

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן הציג חבילת חוקים לטיפול ביוקר המחייה שיוגשו בתחילת השבוע הבא ואמר: "נתנו לאוצר צ'אנס לטפל ביוקר המחייה וזה לא קרה אז אנחנו חופשיים לעשות מה שאנחנו חושבים"

המאבק ביוקר המחיה: "אנחנו חופשיים לעשות מה שאנחנו חושבים"
דוד ביטן בראשות ועדת הכלכלה צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה את סדרת דיוניה לטיפול ביוקר המחייה בישראל, ועסקה במסקנות צוות הוועדה שמינה היו"ר דוד ביטן, בראשות ח"כ אליהו ברוכי, לבחינת האמצעים להורדת מחירים ברשתות השיווק. כבר בפתח הישיבה הציג היו"ר ביטן חבילת חוקים לטיפול ביוקר המחייה, אותם הודיע כי יגיש בתחילת השבוע הבא.

היו"ר ביטן הציג את חבילת החוקים בהמשך לסדרת הדיונים בנושא המאבק ביוקר המחייה, שהוא מוביל מאז שנכנס לתפקידו. בפתח הדיון הוא אף בירך את ההחלטה של ראש הממשלה להקים ועדת שרים בראשותו למלחמה ביוקר המחייה, והזכיר כי הוועדה היא זו שהעלתה את הנושא על סדר היום.

הוא הוסיף: "זה לא תפקיד ועדת הכלכלה לעשות את המלחמה הזו ולחוקק חוקים, זה התפקיד של הממשלה, של שר האוצר, ראש הממשלה ושר הכלכלה. אנחנו עדיין לא רואים הצעות שנלחמות בבעיה עכשיו ושיכולות להפחית מחירים כרגע. זה שרוצים להילחם במונופולים זה חשוב מאוד, המלחמה ביוקר המחיה היא ארוכת טווח ומשפיעה לאט לאט, אבל אני ביקשתי משר האוצר לעצור את עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים והזהרתי שאם זה לא יקרה זה יוביל לעליית מחירים גדולה וזה מה שקרה".

לדבריו, "אז כמו שהבטחנו, בתחילת השבוע הבא נגיש הצרות חוק שהראשונה בהן להשוואת מע"מ על במזון ל-OECD עד 8 אחוז. הצעת חוק נוספת תהייה בנושא הבנקים שתטפל בדרך עקיפה במי שיש לו משכנתה לדירה ראשונה של עד מיליון וחצי שקל, אותם אנשים יקבל נקודות זיכוי במס הכנסה כדי להתמודד עם עליית הריבית. בנוסף, באשר לבנקים שלא נותנים הטבה בפיקדונות ללקוחות – נגיש הצעת חוק שתעלה את המס על הרווחים שנובעים מהעלאות הריבית. אם הבנקים לא רוצים לשלם מס אז שיתנו הטבות בריבית הפיקדונות".

"בנוסף, אני מאוכזב ממשרד התחבורה שלא טיפל בעליית מחיר החנייה בתל אביב. הבנו שאת עיריית תל אביב זה לא מעניין, אז ביקשתי להכין הצעת חוק שמבטלת את ההעלאה הזו ומבטלת את החוק שמאפשר לרשויות להעלות מחיר חניה בלי הסכמה מאף אחד. בנוסף נשקול להעביר 30% מקנסות החניה לאגף התנועה במשטרה לטובת בטיחות בדרכים".

היו"ר ביטן סיכם את הצהרתו ואמר כי אלה יהיו ההצעות שיוגשו בשבוע הבא, והזכיר: "נתנו לאוצר צ'אנס לטפל בזה ולא טיפלו, אז אנחנו חופשיים לעשות מה שאנחנו חושבים ותמסרו לשר האוצר ולראש אגף התקציבים שיהיו עוד חוקים".

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

לאחר מכן עברה הוועדה לדון בנושא מסקנות הצוות של ח"כ אליהו ברוכי, שבחן אמצעים להורדת מחירים ברשתות השיווק. במהלך הדיון הציג ח"כ ברוכי סוגיות של עלויות מחזור הבקבוקים, נושא יבוא המזון, סדרנות המוצרים ועוד.

היו"ר ביטן התייחס גם לכך שרשתות השיווק העלו את מחירי מוצרי החלב לפני חג השבועות, ואמר כי צריך למצוא את הדרך שתמנע מהם לבצע העלאות מחירים ללא סיבה. "אם העלו את המחיר לפני החג ומיד אחריו הורידו אז צריך קנסות, זה בלתי אפשרי הסיפור הזה", אמר. נציג האוצר בדיון השיב כי הוקמה הוועדה הציבורית לבחינת הריכוזיות במשק, שתבחן גם את הנושא הזה".

מנכ"לית לובי 99, לינור דויטש, אמרה כי חלק מהדברים הם שוליים ולא רלוונטיים, וציינה כי מדובר בחברות הכי גדולות במשק. לדבריה, ביטול הפטור בעניין סדרנות המוצרים הוא חיובי, וצריך להתייחס גם לפיל שבחדר והן היצרניות הגדולות. בנוסף אמרה כי עיצומים כספיים על יצרניות המזון יוצרים יותר נזק מתועלת, שכן הקנס מחושב ומשוקלל במסגרת עשיית העסקים. "קנס של 8 מיליון שקל על יצרנית ענקית כמו אסם בסוף מחושב בסיכונים של החברה ומגולגל לצרכן. צריך עיצומים בסכומים הרבה יותר גבוהים וחיוב ישיר של נושאי משרה", אמרה.

היו"ר ביטן הזכיר כי זה לא נושא הדיון היום, ואמר כי הוא מברך את שר הכלכלה ותומך בו בטיפול בנושא היצרניות. הוא סיכם והודה לח"כ ברוכי על העבודה שעשה, ואמר כי הוועדה תמשיך את הטיפול בכל נושא ונושא ולא תרפה בעניין הזה של הורדת יוקר המחייה.

ועדת הכלכלה דוד ביטן יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד