י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אין שמחה אלא ביין • לכבוד החג: הכול על האלכוהול

את ההבדלים בין יין אדום ללבן אתם מכירים? • כתב 'בחדרי חרדים' יצא לסיור משמח לבב אנוש בחנות היינות הותיקה 'משקאות הכפר', וחזר עם תובנות מרחיקות לכת • כך תזהו ויסקי איכותי, וודקה ממותגת או יין מבציר מיוחד • בונוס: מילון האלכוהול והיין הגדול, מא' ועד ת'

אין שמחה אלא ביין • לכבוד החג: הכול על האלכוהול

מספרים על רב של שטעטלע אי שם במרחבי אירופה, שניסה לחנך את השיכור המקומי ולהמחיש לו כיצד הוא נראה בזמן שוכב מאוזן ומתגלגל מטונף בשולי הדרכים, איתרע מזלו של הרב והנה הוא רואה שיכור 'חדש' על הרצפה, כולו מרוח בזפת ובנוצות וילדי המקום מתקלסים בו וזורקים עליו אבני חצץ, ישר אץ רץ הרב לביתו של השיכור המקומי בתקווה למצוא אותו פיכח, ואכן המזל האיר לו פנים... האיש היה עם כוס מלאה ביד אך טרם הריק אותה אל קרבו... מיד סחב אותו הרב ללא אומר ודברים לפאתי הרחוב.

"ראה", אמר לו הרב, "ככה אתה נראה אחרי שאתה שותה... זה נראה יפה?" השיכור עזב חיש את ידו הדבוקה לרב, רץ לעמיתו המתגולל וניער אותו בכוח, "תגיד", שאג, "היכן קנית את היין המשובח הזה?"

זה כבר כמה שנים שנושא היין והויסקי במגזר החרדי תפס תאוצה ניכרת. בערים החרדיות כמו ירושלים ובני ברק ניתן למצוא כמה חנויות יין שנפתחו עקב הביקוש לאדום המתוק או ללבן היבש, כמו גם לכל סוגי הוויסקי והברנדי לדומיהם. אם פעם כשהיינו ילדים הכרנו את יין הפטישים שערב לחיכנו, ותמיד ניסינו לבקש בליל שבת עוד קצת, אזי היום כל אברך מצוי נהיה 'מייבין' ביין בפרט ובמשקאות אלכוהוליים בכלל.

באירועים משמחים כמו בחתונות ושבע ברכות, ניתן לראות היום כמה בקבוקי יין על השולחן, לעיתים הטקסט שרשום עליהם נקרא בחיבה יתירה על ידי בן המשפחה - היינן המקומי, ולעיתים בלגלוג על ידי זה שלא מבין מאום וממשיך לשתות גם בליל הסדר מיץ ענבים ארזה בכדי לחפות על בורותו, תמיד,זה שאינו 'מייבין' יציע לקחת בקבוק יין ריק נחשב , להכניס לתוכו יין זול ולקוות שהציבור יתמוגג מהטעם...

"מי שמבין באיכות לעולם לא יטעה בין יין נחשב ויוקרתי לבין יין פשוט וזול", אומר לנו מנדי מלמד מבית העסק הוותיק 'משקאות הכפר', השוכן בכפר חב"ד.


לקראת עונת החגים המתקרבת בצעדי ענק וכידוע ש"אין שמחה אלא בבשר ויין", החלטנו לצאת לביקור מעמיק בחנות המשקאות של מלמד, כדי לקבל 'הבנה' בין סוגי היין השונים, להבדיל בין וויסקי מסקוטלנד לויסקי יפני או אמריקאי, ולבחון את השוני בין וודקה גריגוס למוצר מיובא מרוסיה. וכמובן, את ההבדלים הנדרשים בין יין אדום ללבן ובין מתוק ויבש.

מנדי מלמד בעל המקום מקבל את פנינו כשהוא נינוח וממוקד לחלוטין.

אתה לא עושה טעימות כל הזמן? שאלנו בהתרסה.

"לא", אומר מנדי, "אם אני אטעם כל הזמן לא אוכל להיות מפוכח ולתת שירות איכותי ומקצועי ללקוחות! את הבדיקות אני עושה בלילות בלבד, ואחר כך אני ישן כמו תינוק", הוא מצטחק במבוכה

והוא מתחיל להסביר: "יין צריך לאהוב, לטעום ולהבין בטרם פותחים עסק שכזה, את החנות פתחתי לפני כמה שנים ואנשים מתייעצים איתי דרך קבע על איזה יין אני ממליץ לארוחה בשרית כבדה, שלרוב תלווה ביין אדום, ואם זו ארוחת דגים נינוחה אני אמליץ על יין לבן קל ונוח. המלצותיי לא מסתיימות רק בבחירת סוג היין, אלא גם בצורת השתייה הנכונה, באיזו כוס וכלה באחסון נכון להמשך ההנאה".

"ידוע לכולם כי בכפר חב"ד אחוזי השתייה הן מהגבוהים במגזר, אם זוהי התוועדות רגילה ואם כל אירוע נחשב אחר, הוא ילווה כמעט תמיד בבקבוק אלכוהול טוב ואיכותי ולא נדיר שלעיתים יבואו אלי בעיצומו של האירוע בכדי לחדש את המלאי..."

משקאות הכפר
משקאות הכפר ממוקמת בכפר חב"ד, מושכת לא רק את תושבי המקום, אלא אף רבים מתושבי הערים החרדיות שמעוניינים להגיע לחנות בוטיק מדהימה ואיכותית שמחזיקה מכל הסוגים והמינים, וגם בכדי ללמוד ממנדי מה כדי לקנות.

"התוצאות מדברות בעד עצמן" אומר מנדי, "ב"ה הלקוחות שבים וחוזרים למקום". מנדי מציין גם כי לחנות שירות משלוחים קבוע, לב"ב, ירושלים, מודיעין עילית ועוד, וכל זאת מהיום למחר, כמו כן הוא מגלה כאן לראשונה על אתר אינטרנט חדש שהקמתו תושלם בחודש הקרוב - שם תוכלו לראות את המלאי הנרחב בחנות, לדפדף בין ההכשרים השונים ולהבין בין יין מבושל לשאינו כזה, כמו כן יוכלו הגולשים להזמין דרכו וגם לקבל טיפים מקצועיים בכל הקשור ליין וויסקי.

כיאה לחנות משקאות חריפים, גם הסיגר שאמור לבצבץ ברישול בזווית הפה ולהיצבט על ידי מצבט משונן נמצא בחנות, ואכן יש כאן הרבה מה לראות ומכל הסוגים, ואף כאלו שחשוב שיהיו בקירור תמידי. "טעמו של היין איננו רק מכלול הטעמים המורגשים בו. הוא מושפע גם מהארומה של היין, מגופו, ממרקמו, מאורכו וחשוב לזכור גם שטעמו של היין הוא חוויה סובייקטיבית", אומר מנדי.

"כל שיטת ייצור משפיעה על טעמו של היין בדרך זו או אחרת. רוב המונחים הטכניים השגורים בקרב חובבי היין מתארים תהליכים שאמנם משפיעים על טעמו של היין. אבל - וזה הדבר החשוב ביותר - מונחים מקצועיים אלה מייצגים היבטים מסוימים בייצור היין - חלקים מהתמונה הכוללת שראשיתה בענב והיא מסתיימת כאשר אתם טועמים את היין".


טעימות
העברנו את רשות בלוטות הטעם למנדי שהוביל אותו בבטחה במשעולי אדי האלכוהול.

דבר ראשון טעמנו את 'שיבאס 18 שנה' חותמת הזהב. תוך כדי הורקת הכוסית, מספר לנו מנדי על השיבאס, מדובר בלנד שיוצר לראשונה בשנת 1997 - מהוויסקים המובחרים ביותר הנמצאים במלאי חביות היישון של שיבאס. המשקה מורכב מ-25 סוגי וויסקי, שהצעיר ביניהם התיישן בחביות עץ אלון לפחות 18 שנה. לאחר בחירת סוגי המאלט שירכיבו את הבלנד, מוכנסים, באופן נפרד, הן וויסקי מאלט והן וויסקי גרין ליישון נוסף בחביות עץ אלון. רק לאחר תקופת יישון ממושכת מתבצע הערבוב הסופי המעניק לנו את אחת מיצירות הוויסקי המשובחות בעולם.

אחד מהבקבוקים המפתיעים ביותר היה הקוניאק דופוי - קוניאק בין הבודדים הכשרים המהווה דוגמא ומופת לאיזון שבין עוצמתיות ומתיקות של הטאנינים המתקבלים מהיישון במרתפי המזקקה. המרכיב הצעיר בבלנד זה עובר יישון של חמש שנים והמרכיב הבוגר עובר יישון של יותר מ-12 שנים. לקינוח עברנו לטעימה של ליקר וולדרס וויסקי קפה - וויסקי סקוטי בשילוב קפה, 17% אלכוהול, טעם חלבי - למשקה פרווה.

משם עברנו למחלקת היינות... טעמנו את אור הגנוז, כרם מרום חלקת שמאי - קברנה סוביניון. היין זכה בתחרות טרה וינו 2013 במדליית דאבל גולד, והיקב זכה ב'יקב הבוטיק הטוב ביותר', המייצר ביו 100,000 ל-500,000 בקבוקים בשנה.

מנדי מספר לנו קצת על היקב ואיכויותיו: "כרם מרום חלקת שמאי 2011 הינו יין אדום יבש עשוי מ–100% ענבי קברנה סובניון, ציבעו אדום-בורדו עוצמתי, ארומה של פירות שחורים בשלים מאוד ומצומקים, דובדבן, אוכמניות, שזיף, פטל, על רקע של סימני יישון ארוך בחביות עץ אלון משובחות, טעמו מרוכז, שמנוני, מורכב, עם סיומת חלקה, ארוכה ומרשימה. יין איכותי ורך זה הינו מתאים לליווי מאכלים משובחים". [מחיר מומלץ-100 שקלים, מחיר מבצע: 10% הנחה].

משם עברנו לטעימת פסגות אדום 2011. זהו יין הדגל של היקב, יין עוצמתי ואלגנטי אשר יתלווה מצוין למנה הבשרית העיקרית בשולחן החג. היין מורכב משילוב ייחודי של ענבי קברנה סוביניון, ענבי מרלו, ענבי קברנה פראנק וענבי פטיט וורדו. היין יושן בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות במשך 14 חודשים ומתאפיין בגוף מלא ועשיר עם תיבול עדין וניחוחות וניל המשתלבים עם טעמי פירות יער וצימוקים.

פסגות אדום 2011 מופיע עם תווית שעל גביה הטביעו שיחזור של מטבע עתיק מתקופת המרד הגדול (66-73 לספירה), המטבע נתגלה במהלך חפירת המערה בה מיושנים יינות היקב. מצידו האחד של המטבע עלה גפן והכתובת "חרות ציון" ומצידו האחר אמפורה – כלי עתיק לאיחסון יין והכתובת "שנת שתיים למרד". היין זוכה מדליית זהב בתחרות terravino לשנת 2008 ומדליית כסף בתחרות vinalies לשנת 2009. [מחיר מומלץ 120 שקלים מחיר מבצע 99 ש"ח או 3+1 מתנה!].

משקאות הכפר פותחת את עונת החגים עם מגוון חדש ומרענן של יינות מסוגים שונים ועם מבחר עצום של משקאות חריפים מהארץ והעולם. במסגרת חודש החגים מוצעים במקום טעימות ומארזי יין ואלכוהול במחירים מיוחדים.

'משקאות הכפר' הינה חנות בוטיק למשקאות חריפים ומוצרי טבק כשרים למהדרין עם וותק של מעל ל-3 שנים בתחום, החנות ממוקמת בכפר חב"ד והבעלים מנדי מלמד שם לעצמו מטרה לתת מענה מושלם למגזר החרדי הן מבחינת כשרות המוצרים והן מבחינת מחיר מוזל תוך שימת דגש שהוא בעצם המוטו של החנות - כשרות, איכות ומקצועיות.

מידי 'ליל שישי' יש טעימות של יינות משובחים. ובמשך שאר ימי השבוע תוכלו לבוא לטעימות כאשר מנדי ימזוג לכם מ'הדה-בסט' שבמקום. כל בקבוקי האלכוהול פתוחים ומחכים רק לכם. לרגל החגים 'משקאות הכפר' מספקת מארזי שי מעוצבים וייחודיים לחברות וללקוחות פרטיים זאת- במחירים מיוחדים, בחנות תוכלו למצוא מארזים החל מ-49 ש"ח ועד ל-1400 ש"ח ובנוסף כאמור שירות משלוחים לכל רחבי הארץ.

'טעימה קלה' ממבצעי החגים: תבור פנינים מבעבע - 3 ב-90, צובה 60 במקום ב-80, ברקן קלאסיק 5 ב-100, גמלא - 2 ב- 90, וודקה אקסקלוסיב בטעמים 49.90, ארק עילית 55, בלאק לייבל ליטר 159.90, ועוד מגוון בקבוקי יין 1.5 ליטר.


מא' ועד ת'
כפי שהובטח לנו, מנדי מביא את 'מילון היין המורחב' וכל מה שרציתם לדעת על יין מא' עד ת'.

ארומה - כלל הריחות והניחוחות שמקורם בזן הענבים ממנו היין נוצר.

בקבוק - התהליך בו מעבירים את היין ממכלים או חביות אל הבקבוקים, ניתן לחוש כאשר שותים יין זמן קצר לאחר הבקבוק היין פשוט לא טעים זאת כתוצאה מתופעה הנקראת "מחלת הבקבוק" סוג של הלם שהיין מקבל כתוצאה מהעברתו לבקבוק.

גוף (Body) - תכונה המתארת את שיעור האלכוהול והסוכר ביין. ככל שרמת האלכוהול והסוכר ביין גבוהה יותר, היין יהיה כבדו סמיך יותר.

דו תחמוצת הגופרית – ביסולפיט.חומר המוסף ליין בשלבי יצור שונים, בכדי לשמור על רעננותו ולשלוט על התרבותם הבלתי מבוקרת של השמרים.

הגזה - הוספת גז באופן מלאכותי בלבד ליין, על מנת להפכו לתוסס.

זן - סוג הענב, נקבע על פי גנום מוגדר הייחודי רק לו. ברחבי העולם ישנם אלפי זנים המשמשים לייצור יין.

חבית - מכל מעץ (על פי רוב עץ אלון), שבו מתיישנים ומשביחים יינות מסוימים. הניחוחות והטעמים מושפעים מהעץ, התורם למרקם הסופי של הטעמים והריחות.

טמפרטורת החדר - הטמפרטורה המומלצת לשתיית רוב היינות האדומים, נעה בין 14 ל-18 מעלות.

יין ביכורים - היין הראשון מבציר מסוים.

כוס – הכוס היא מרכיב מרכזי וחשוב מאין כמוהו בחוויות השתייה של יין. ההקפדה על התאמת כוס ליין מסוים מגבירה את ההנאה ממנו, כוס יין "מקצועית" עשויה זכוכית לבנה דקה ושקופה לחלוטין, וצריכה להיות בעלת רגל נוחה להחזקה. מומלץ לשתות יין לבן מכוס בעלת מפתח צר יותר ויין אדום מכוס מפתח רחב יותר.

יין לבן - יין שצבעו נע בין לימון בהיר, כמעט לבן, לבין זהוב עמוק. יין לבן מיוצר לרוב מענבים לבנים, מענבים שקליפתם ירוקה; אך לעיתים יינות לבנים מיוצרים גם מענבים שחורים.

יין מבעבע - יין שעובר תסיסה רגילה, ולאחר מכן תסיסה שנייה בבקבוק. התסיסה השנייה היא שיוצרת את הבועות המפורסמות.

נשימה – פעולה המתרחשת ביין כאשר הוא נחשף לראשונה לאחר הבקבוק לאוויר. במקרים מסוימים עשויה ה"נשימה" לרכך את טעמו של היין ולהפכו "לנוח" יותר לשתייה – הטעם הבוסרי של היין מתרכך כשמשתלב עם החמצן והופך לפירותי יותר.

ערסול- לאחר שהיין כבר נמצא בכוס, יש לנער את הכוס בתנועות מעגליות ועדינות לשחרור טאנינים חזקים.

עפיצות – תחושת היובש שנוצרת בפה מתרחשת כאשר יש ביין טאנין בשיעורים גבוהים. טאנין היא סוג של חומצה מרירה בטעמה, שנמצאת בעיקר בקליפת הענבים ובגרעיני הענב. ככל שתכולת הטאנין ביין גבוהה יותר, כך ישתמר היין לאורך זמן רב ולהפך. תחושת העפיצות דומה לזו הנוצרת בעת אכילת פירות בוסר.

פקק שעם – האביזר האוטם את הבקבוק ומיוצר מקליפת עץ אלון השעם. פקק השעם גמיש ויכול להתכווץ – ולכן הוא אוטם את הבקבוק מספיק כדי שלא תכנס כמות גדולה מידי של חמצן שתפגע באיכות היין, ובו בעת מאפשר למעט אוויר, התורם להתפתחות היין לחדור אליו. פקק מאיכות ירודה עלול לאפשר לאוויר לחדור בכמות גדולה מדי ואז עלול היין להתחמצן.

צלילות - תכונה הנחוצה לכל יין, למעט יין שיצרנו בחר שלא לסננו. אם נעכר יין שסונן, סימן שהתקלקל. ישנם יצרנים שבכדי לשמור על מרקמו הבשרני של היין, בוחרים שלא לסננו, אולם הקהל הצביע 'בידיים' ונרתע מכך.

ריסוק – התהליך הראשון שעוברים הענבים (לבנים ואדומים) עם הגעתם ליקב. הם מוכנסים למתקן ריסוק והפרדה, שם מפרידים את הפרי מהשזירות והגבעולים ומבקעים את הקליפות.

שנת בציר – השנה שבה נבצרו הענבים ששימשו לייצור יין. בגלל הבדלי מזג אוויר וכדומה, המשתנים משנה לשנה, עשויים להיות הבדלים דרמטיים באיכות אותו היין מבצירים שונים. לכן, לשנת הבציר נודעת חשיבות רבה. מצאתם יין שאהבתם? תבקשו את אותו שנת בציר- מה שבטוח בטוח!

תווית - המדבקה המוצמדת לבקבוק ואשר חייבת לנקוב בפרטים שונים, המוכתבים על-ידי חוקי המדינה שבה יוצר היין. כמעט כל המדינות דורשות כי יצוינו שיעור הכוהל בנפח, תכולת הבקבוק, ופרטים מזהים של היצרן ואזור גידול הענבים.

יצאנו מהמקום 'עייפים' אך מרוצים 'מבושמים' אך שמחים ומבינים יותר מפעם על ההבדלים בין היינות והמשקאות החריפים

'משקאות הכפר'- חנות בוטיק למשקאות חריפים ומוצרי טבק כשרים למהדרין - כפר חב"ד שיכונים חדשים 255 טלפון: 03-6317706
מומלץ!
יין חג כפר חבד ביקורת ויסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד