ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ייעוץ משפטי: ילד נכה – איך מתמודדים? • טור

ההלם שאוחז משפחה שנגזר עליה לגדל ילד בעל מוגבלות כל שהיא, מסיט את תשומת הלב מהסוגיה הכלכלית • עו"ד יוסי טולדנו, בטור על מה שמגיע לכם מהרשויות השונות - תמיכה ואולי אף פיצויים • לגזור ולשמור

עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

משפחה שנגזר עליה לגדל ילד נכה, בין אם הנכות נגרמה עקב מום מולד, מום שנגרם במהלך לידה לא תקינה, או עקב סיבוך רפואי או אירוע כזה ואחר לאחר הלידה - מבינה מיד כי זה כרוך בעומס נפשי קשה מאוד באופן טבעי, אולם לאחר זמן לא רב, המשפחה מבינה כי העול הכלכלי דווקא הוא זה שעשוי להכביד מאוד על חיי המשפחה.

הביטוח הלאומי, המכיר בעול הכלכלי הכבד, מעניק קצבאות חודשיות למשפחה, שאומנם אינן גבוהות אך הן מסייעת למשפחה לכסות חלק מן ההוצאות.

חשוב לציין כי ביחס לקטינים הסובלים מנכויות קשות, לרוב הגמלה משולמת מגיל 91 ימים עד מלאת לו 18 שנים (למעט נכויות כגון עיוורון ותסמונת דאון המשולמות מהיום הראשון), בהתאם לליקוי שיש לו ובהתאם למידת התלות שלו בזולת.

כאשר ילד שיש לו יותר מליקוי אחד המזכה אותו בגמלה, תשולם לו הגמלה על-פי הליקוי המזכה בסכום הגבוה יותר. הזכאות לגמלה אינה לצמיתות, והיא תיבדק מעת לעת עד גיל 18, על פי תנאים ומבחני זכאות שנקבעו בתקנות, המותאמים לגיל הילד ולמחלה שהוא סובל ממנה. סכום הגמלאות כאמור תלוי במורכבות הנכות ובצורך בעזרת הזולת, והן נעות בסדרי גודל של בין 1,000 ₪ לכ- 3,200 ₪.

לאחר גיל 18, בנוסף לקצבת הנכות הכללית, יש זכאות לקצבאות נוספות כגון קצבת ניידות וקצבת שירותים מיוחדים אשר מעלות את הקצבה בשיעורים ניכרים.

חשוב לציין, כי פעמים רבות בנוסף לקצבאות המתקבלות מהביטוח הלאומי, ההורים לא מודעים לאפשרות של הגשת תביעה כנגד גורמים שונים. כך כאשר מדובר במום מולד, יש לבחון אם ניתן היה לאתר את המומים בבדיקות במהלך ההריון.

אם הנכות נגרמה עקב מצוקה עוברית בסמוך ללידה, יש לבחון אם הצוות הרפואי פעל נכון ועל פי הספרות הרפואית. או אם הנכות נגרמה במהלך חייו של הילד, יש לבחון אם הגורם לנזק אובחן וטופל כראוי (לדוגמא זיהום שלא אובחן ולא טופל במועד, דימומים, וחסימות של מערכות בגוף שלא אובחנו, ועוד).

במידה ותביעה כזו מתקבלת, ביהמ"ש מפצים את הקטין בסכומים גבוהים מאוד, שיכסה את העלויות עבור טיפול של מטפל צמוד, וכן עבור ההוצאות הרפואיות לכל חייו, בנוסף להפסד ההשתכרות שלו לכל החיים ולעגמת הנפש.

רק לשם ההמחשה, משרדנו שטיפל בקטין בזכויותיו בביטוח הלאומי, הבחין כי המום שנמצא אצל הקטין ניתן היה לאבחון במהלך ההריון. הוגשה תביעה, ולאחרונה, כעבור שנתיים מאז שהוגשה התביעה, ניתן פסק דין ע"י בית המשפט המחוזי בירושלים בת"א 12074-07-10 על סכום של כ- 13.5 מיליון ₪, ולאחר ניכוי כספי הביטוח הלאומי, כ- 11.5 מיליון ₪.

כספים אלו שמתקבלים בידי הקטין משמשים אותו ואת משפחתו להענקת איכות חיים משופרת וקבלת טיפולים רפואיים ופרה רפואיים לשם שיפור מצבו ומניעת התדרדרות שלו.

אכן, כאשר נגזר על משפחה לגדל ילד עם מומים קשים, הם מוצאים עצמם מול אתגר בלתי רגיל. אולם, חשוב לדעת במיוחד בשלב קשה זה לבחון את הזכויות, בראש ובראשונה בביטוח הלאומי ומיד לאחר מכן בגורמים שעשויים היו למנוע את התוצאה הקשה, במקרים המתאימים לכך.

הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין שטובר טולדנו שהינו משרד בוטיק המטפל בתביעות רשלנות רפואית מורכבות ומסייע בתביעות מול המוסד לביטוח הלאומי
שטובר & טולדנו - משרד עורכי דין

סניף ירושלים: רח' ינאי 6, ירושלים טלפון: 02-5661476 נייד: 052-3466352, פקס: 02-6230624 ,סניף תל אביב: בן גוריון 1 בני ברק מגדלי "בסר" 2 טלפון: 077-527-1651.
משפחה פיצויים כאב יוסי טולדנו ילד נכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד