כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בעקבות ההחלטה

אושר בכנסת: הישראלים יחסכו מאות שקלים בהוצאות החשמל

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את ביטול תקנות מקורות אנרגיה ומעבר לרגולציה אירופית צעד שמשלים את הרפורמה בייבוא מוצרי חשמל ויביא לחיסכון שנתי של עד לכ-350 ₪ בהוצאות חשמל למשפחה ממוצעת | ישראל כ"ץ: "מה שטוב לאירופה טוב גם לאזרחי ישראל. התחייבנו להוריד את יוקר המחיה ולהילחם במונופולים"

אושר בכנסת: הישראלים יחסכו מאות שקלים בהוצאות החשמל
שטרות כסף/שקלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה את ביטול תקנות מקורות אנרגיה, זאת לאחר ששר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ, הגיש לוועדה בקשה לאמץ את הרגולציה האירופית כרגולציה הבלעדית לייבוא מכשירי החשמל לישראל, תוך ביטול הרגולציה הישראלית הייחודית.

מדובר בהשלמה של רפורמה משמעותית בשוק מכשירי החשמל בישראל הנאמד במעל ל-10 מיליארד ₪ בשנה. הרפורמה תביא להוזלת עלות ייבוא מכשירי חשמל, תגביר את התחרות במשק זה ותקל על ייבוא מקביל של מכשירים. בנוסף, בזכות הרפורמה יגיעו לישראל מכשירי חשמל עם רמת נצילות אנרגטית גבוהה יותר, דבר שיביא לצמצום צריכת החשמל של משקי הבית, הקלה ביוקר המחייה והפחתת הזיהום והפליטות.

הצעד משלים את הרפורמה בייבוא מוצרי חשמל על פי הרגולציה האירופית, ולאחר פרסום ביטול התקנות ברשומות, ייבוא וייצור של מוצרי חשמל רלבנטיים, יהיה רק על פי רגולציה אירופית, כאשר שיווק מוצרים שנכנסו לישראל לפי תקנות מקורות האנרגיה שבוטלו זה עתה, יותר למשך שנה ממועד הפרסום ברשומות. בנוגע למזגנים, אלה זכו להחרגה של שנה נוספת.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ אמר: "מה שטוב לאירופה - טוב גם לאזרחי ישראל. התחייבנו להוריד את יוקר המחיה והצעד הנוכחי הוא צעד בכיוון הנכון. אני מודה לחברי, יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, על אישור התקנות. השלמת הרפורמה בייבוא תגביר את התחרות, תסיר רגולציה מיותרת, תוזיל את מחירי מוצרי החשמל והכי חשוב - תילחם במונופולים. אלו הקווים המנחים שלפיהם אני פועל כעת, ושלפיהם פעלתי כשר תחבורה, עם רפורמות חסרות תקדים בנמלים, בתעופה, ברכבות, וכשר האוצר עם רפורמות של תחרות מול היבואנים והמונופולים הגדולים. אני מצפה לראות את ההשפעה החיובית של השלמת הרפורמה בטווח הזמן המיידי".

הרפורמה לייבוא מכשירי חשמל, אותה מוביל משרד האנרגיה והתשתיות נכנסה לתוקף כבר ב-1.9.22, והיא מאפשרת לכל יבואן המעוניין לייבא מכשיר חשמלי לישראל (שנכלל ברפורמה) לעשות זאת ללא דרישת חובה של בדיקה פיסית במעבדה מאושרת להתאמה לתקן הישראלי טרם הייבוא, כפי שהיה נדרש עד ל-1.9.22.

כחלופה לבדיקה הפיסית, על היבואן להצהיר כי המכשיר המיובא עומד בדרישות החוקיות האירופית ולספק למשרד האנרגיה והתשתיות מסמכים המעידים על כך. כמו כן, עליו לספק תווית דירוג אנרגיה, היכן שנדרש. לאחר מתן ההצהרה, וככל שלא קיים חשש כי המכשיר אינו עומד בדרישות החלות עליו, יקבל היבואן באופן אוטומטי את האישור הנדרש לצורך הייבוא.

על מנת להקל על יבואני ויצרני מכשירי החשמל הוחלט לאפשר תקופת הסתגלות לייבוא בהתאם למסלול האירופי, במהלכו ניתן יהיה לשווק מכשיר חשמלי שיובא או יוצר בישראל בהתאם לרגולציה הישראלית עד למועד ביטול התקנות, ובמקביל ניתן יהיה לייבא ולשווק מכשירים בהתאם לרגולציה האירופית. כעת, בהתאם להחלטת יו"ר הועדה, מועד ביטול התקנות נקבע ל-30 יום מפרסום ברשומות (פרט למזגנים, שקיבלו שנה) ולאחר מועד זה, יהיה ניתן יהיה לייבא ולייצר מכשיר חשמלי אך ורק על פי הרגולציה האירופית. לגבי שיווק, ניתנה תוספת של שנה לשיווק המוצר לאחר מועד זה.

הרפורמה חלה, בין השאר, על מכשירי החשמל הבאים: מזגנים, מקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה, מדיחי כלים, תנורי אפייה, תנורי מיקרוגל, טלוויזיות, גופי תאורה, נורות, ציוד טכנולוגיית מידע וציוד שמע.

 

חיסכון חיסכון בכסף חשמל משפחות מענקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד