י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בלתי נתפס

כן כן: המדינה רכשה סיגריות לנערים במעל מיליון שקלים

משרד הרווחה רכש סיגריות לנערים במעונות חסות בשנת 2022 בסך של כ-1,400,000 ש"ח | יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אלי דלל: "משרד הרווחה רוכש סיגריות בסך 1,500 ש"ח בממוצע לנער בשנה" | "המשטרה עסוקה בדברים אחרים ולכן היא לא אוכפת עבירות עישון", ציין רפ"ק אהרון דגן

כן כן: המדינה רכשה סיגריות לנערים במעל מיליון שקלים
אילוסטרציה צילום: unsplash

הוועדה המיוחדת למאבק בסמים ובאלכוהול קיימה דיון משותף עם הוועדה לזכויות הילד בנושא עישון סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער, ובכוונת משרד הרווחה להתקשר בפטור ממכרז עם חברת דובק כספק יחיד לצורך אספקת סיגריות לקטינים השוהים במעונות חסות הנוער. הדיון נערך לציון היום הבינלאומי למניעת עישון.

יו"ר הוועדה למאבק בסמים ובאלכוהול ח"כ בועז ביסמוט אמר, "היום ניתן לומר שסיגריה אלקטרונית לא מסכנת חיים אלא גוזלת חיים. אני מבקש לברר בדיון האם נפתחה חקירת משטרה והאם הוגשו כתבי אישום כנגד מוכרי סיגריות אלקטרוניות לקטינים". בנושא השתתפותם של נציגי חברות טבק בדיון אמר ביסמוט, "אני לא אוהב סתימת פיות אני מעדיף שיבואו לדבר כאן בוועדה, ולא בחדרים סגורים. אני מגיב לכל אותם הטהרנים ואומר, אני לא מתכוון להתנצל על עמדותיי".

סיגריות אלקטרוניות. צילום: אנספלש.

יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אלי דלל אמר, "הנגישות הקלה בהשגת סיגריות אלקטרוניות, מזעזעת אותי. קיוסקים מוכרים סיגריות בסמוך לבתי ספר. רוב המתחילים לעשן, הם נוער עד גיל 21. זה מלחמה שכל הגורמים חייבים לקחת בה חלק".

נועם גרינברג ממחלקת המידע והמחקר של הכנסת אמר, "צעירים מעשנים יותר סיגריות אלקטרוניות מסגריות רגילות, הפוך ממבוגרים שמעשנים יותר סיגריות רגילות. ב-68 מדינות קיימת מגבלת גיל בין 18-21 על עישון סיגריות אלקטרוניות. בארגנטינה וברזיל הטילו איסור גורף למכירת סיגריות אלקטרוניות. ארגון הבריאות העולמי המליץ על איסור גורף של פרסום מוצרי טבק. 22 מדינות אסרו איסור פרסום כולל , ב-51 מדינות יש איסור חלקי כמו בארץ שאסור לפרסם באינטרנט, אולם מותר בעיתונות מודפסת".

חברי הכנסת אלי דלל ובועז ביסמוט בוועדה. צילום: דוברות הכנסת.

אפי שפר ממשרד הבריאות אמר כי משרדו הגיש תלונה למשטרה בגין שני המקרים שילדים נפגעו כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות, "אולם עד היום לא קיבלנו עדכון מה נעשה". לדבריו, "בכל תפיסת חומרים מסוכנים אנחנו מוציאים אזהרה לציבור".

ח"כ דלל סנט בשפר ואמר, "זה כוסות רוח למת. מה היעילות בפרסום. תראה את התלמידים שסביב השולחן. הם מצפים מאיתנו לפעולה נחושה".

רפ"ק אהרון דגן קצין נוער ארצי אמר, כי לא נפתחה חקירה בעניין הנער שנפטר מעישון סיגריה אלקטרונית. לדבריו, "המשטרה עסוקה בדברים אחרים ולכן היא לא אוכפת עבירות עישון".

ח"כ אושר שקלים מ'הליכוד' שיזם את הדיון אמר, "השתתפות התלמידים בדיונים, גורמת לי להיות יותר מחויב לנושא. התקופה משתנה ואנחנו צריכים להתאים את שיטות הפעולה שלנו".

ח"כ סימון דוידסון מ'יש עתיד' אמר, "אסור לשווק את הרעל הזה בישראל כמו בארגנטינה וברזיל בהם אסור לשווק סיגריות אלקטרוניות". ח"כ דוידסון אמר לח"כ ביסמוט, "אני לא הייתי מכניס את נציגי חברות הטבק לבניין. הם מגיעים לפה כדי למכור סיגריות ולהרוויח כסף".

ח"כ סימון דוידסון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

ח"כ אלי דלל הציע לח"כ דוידסון, "בוא נגיש ביחד הצעת חוק שתאסור שיווק סיגריות אלקטרוניות עד גיל 21 בארץ". קריאתו זכתה לתשואות ממשתתפי הדיון. לטענת דלל, "מרבית הקיוסקים פועלים בזיכיון של הרשות המקומית. צריך שהרשויות יכפו איסור מכירה, מה שיקטין מאוד את השיווק".

​בנושא אספקת סיגריות לקטינים השוהים במעונות חסות הנוער שאל ח"כ דלל, "איך קורה שמשרד הרווחה דואג לסיגריות לבני נוער. אנחנו מעודדים קטינים לעשן".

נציגת משרד הרווחה מיטל בר-אל אמרה, "אנחנו לא מעודדים בני נוער לעשן. אנחנו מטפלים בבני נוער עם ריבוי בעיות תחת צווי בית משפט. רובם מעשנים מגיל צעיר ואנחנו נאלצים לאפשר להם לעשן כחלק מהטיפול. אנחנו נאלצים לספק סיגריות בכמות מוגבלת באישור הוריהם. חלקם מעשנים לא רק סיגריות". לשאלת ח"כ דלל השיבה בר-אל, כי יש כאלף בני נוער שנמצאים במסגרות, רובם מעשנים.

סיגריות לנערים ב-מיליון ו-400 אלף שקלים

עו"ד יפעת זייסדיס בן ארי ממשרד הרווחה אמרה שמשרדה רכש בשנת 2022 סיגריות בסך של כ- 1,400,000 ₪. לנערים אשר שוהים במסגרות סגורות. לדבריה, מדובר בנערים במצב קשה אשר עוברים תהליך טיפול מורכב בנושאים רבים. הנערים לא יכולים לרכוש בעצמם סיגריות וע"כ המשרד מספק להם סיגריות תחת פיקוח עד 10 סיגריות ליום לנער.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

יו"ר הוועדה דלל הגיב לדברים ואמר כי המשרד רוכש בממוצע סיגריות בסך 1,500 ₪ לנער בשנה.

ח"כ עאידה תומא סלימאן מ'חד"ש-תע"ל' אמרה, "הייתי בהלם כאשר שמעתי שמשרד ממשלתי מספק סיגריות לקטינים ועובר על החוק לאיסור מכירת סיגריות לקטינים. במקום לרכוש שקט במערכת, באמצעות אספקת סיגריות, תגמלו אותם מעישון. המשרד חייב לשנות את המדיניות".

יו"ר הוועדה ח"כ דלל ביקש בתום הדיון לקבל נתונים כמה סיגריות נרכשו כל שנה בחמש שנים האחרונות ולכמה נערים. דלל ביקש מנציגי משרד הרווחה להכין תוכנית גמילה לנערים. המשרד צריך לשאוף להקטין את תקציב הסיגריות עד כדי גמילה מלאה.

נוער שוליים נוער נושר נוער בסיכון מכירת סיגריות סיגריות אלקטרוניות סיגריות דובק נערים משרד הרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד