כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מינוי של דרעי

הצעת החוק של הח"כ מהליכוד עוררה מהומה במפלגה

ח"כ עמית הלוי הגיש הצעת חוק ולפיה ראש ועדה קרואה יוכל להתמודד בבחירות לרשות מקומית ללא תקופת צינון. גוטליב תקפה את הצעת החוק וכינתה אותה "מסוכנת"

הצעת החוק של הח"כ מהליכוד עוררה מהומה במפלגה
קלפי צילום: פיקסביי

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות: חבר הכנסת עמית הלוי הגיש הצעת חוק ןלפיה תבוטל ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או למי שעומד בראש ועדה, להתמודד בבחירות לרשות מקומית בה כיהן.

הצעת החוק אמרוה לסייע לראש הוועדה הקרואה של העיר טבריה, בועז יוסף, שיוכל להתמודד לראשות העיר כבר בבחירות הקרובות, במידה והחוק יעבור. יוסף מונה לראש הוועדה הקרואה על ידי דרעי, זאת לאחר פיטורי ראש העיר לשעבר רון קובי.

על פי החוק הקיים ראש ועדה לא יוכל להתמודד בבחירות באותה רשות בה כיהן והוא נדרש לתקופת צינון של קדנציה אחת. זאת בעקבות כך שלא נבחר על ידי התושבים, אלא מונה על ידי שר הפנים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "עד תיקון 39 שעבר בכנסת בשנת 2008, לא הוגבלו מי שמונו כחברי ועדה ממונה בזכותם להיבחר, מציאות שהתחשבה בכישרונו של מי שכיהן בתפקידים אלו וביכולתו הטבעית לתרום לרשות המקומית עליה הופקד ושאותה הוא מכיר היטב. גם כיום, אין הצדקה להטלת מגבלות יתרות על הזכות להיבחר ובעיקר ביחס לאוכלוסייה איכותית ומשכילה שיכולה לתרום רבות לרשות מקומית המצויה במשבר כלכלי ומשום כך מונתה לה ועדה ממונה מלכתחילה".

עוד נכתב: "הזכות להיבחר היא מהזכויות הבסיסיות והחשובות בדמוקרטיה ויש להגבילה אך ורק במקרי קיצון, מקרה זה הנוגע למיעוט הרשויות המצויות במשבר תקציבי או אחר, ביחס לחברי הוועדה הממונה ברשות, אינו בין מקרי הקיצון האלו ולכן מהווה מגבלה שאינה ראויה על הזכות לבחור ולהיבחר".

החוק עלה בתחילת השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה שם לא הקבלה הכרעה מה שאומר שהצעת החוק תתגלגל לכנסת.

אמש התפתח עימות בקבוצת הוואטסאפ הסגורה של חברי המפלגה סביב הצעת החוק. ח"כ טלי גוטליב הודיעה כי בכוונתה להתנגד להצעת החוק וכינתה אותה "מסוכנת". גוטליב הוסיפה: "לא ברור מה יוצא לח"כ עמית הלוי מזה, אבל יוצא מההצעה ריח רע ואין פלא שוועדת שרים לחקיקה לא הביעה עמדה".

ח"כ הלוי הגיב לה: "כפי שכבר כתבתי כאן בעיניי זו הצעת חוק חשובה, המאפשרת לתושבי הרשויות הרלוונטיות לבחור לפי רצונם. במידה רבה בדיוק על הזכות הזו אנחנו נלחמים ברפורמה המשפטית. וזה טלי בדיוק מה שיוצא לי מהצעה זו ומהצעות אחרות שאני מקדם. אני שב וממליץ לך גם בפורום הזה להימנע מסגנון גס וזול, הוא לא מוסיף לך או לתנועה כבוד רב. למען הסר ספק של רכילות מהסוג שנכתב כאן, אינני תושב טבריה ואינני מכיר גם את המועמדים הצפויים, למעשה גם לא את ראש העיר המכהן, לכן אין בהצעת חוק זו שום בדל של תמיכה אישית במועמד כזה או אחר, אלא כאמור תמיכה בחרותם של תושבי טבריה בלבד".

גוטליב שבה וטענה: "זו הצעת חוק פרסונלית פר אקסלנס שקיבלה פטור מחובת הנחה ויותר לא אוסיף. אלא אם לא ברור לחבר כנסת חשיבות תקופת צינון של יו"ר ועדה קרואה על סמכויותיו האדירות. אגב טעות פרוידיאנית שלך רשמת 'בין אם היה ראש עיר מכהן בדרך זו או אחרת'. יו"ר וועדה קרואה בטבריה מונה ולא נבחר ומציג עצמו כראש עיר למרות שאסור לו. יו"ר ועדה קרואה מונה ונסללה לו דרך להשתמש במנגנון הרשות לטובת הליך בחירות. רשום בפניך שזו הצעת חוק שערורייתית ואין לי ספק שכוחות חזקים ממך עומדים מאחוריה".

גוטליב סיימה את דבריה וכתבה: "כולי תקווה שחברינו יפעילו שיקול דעת אמיתי כמתחייב מתפקידכם ולא תצביעו להצעת החוק הזו, שאגב במפתיע לא הוגשה על ידי מפלגת ש"ס, והדבר אומר דרשני".
טבריה טלי גוטליב עמית הלוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד