י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

המשנה ליועץ המשפטי: לדון שוב בחידוש ה'כושר'

המשנה ליועה"מ קבע כי התעודה שבידי הגר"א שטרן לא מספקת, ועל מועצת הרה"ר להתכנס עד י"ח בתשרי בכדי להחליט בנושא

המשנה ליועץ המשפטי: לדון שוב בחידוש ה'כושר'

תעודת הכושר של הגר"א שטרן המועמד לרבנות ירושלים: ארז קמניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הוציא הוראה דחופה לכנס את מועצת הרבנות הראשית עד לתאריך י"ח בתשרי בכדי לדון בכשרותו של המועמד האשכנזי הרב אריה שטרן.

עו״ד מנחם מושקוביץ, נציג החרדים, אומר לבחדרי חרדים על ההחלטה: "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה קיבל את כל הטענות המשפטיות שלי וקבע שאכן לרב שטרן אין כושר ומעולם לא היה ברשותו כושר חוקי ותקף. על פי קביעתו במועד האחרון להגשת המועמדות לרב שטרן אין כושר לרב".

נציגי החרדים מרוצים מהוראה כי למעשה היא מחליטה באופן סופי כי תעודתו של הרב שטרן אינה תקפה. נציגי הציונות הדתית ואנשיו של הרב שטרן לעומת זאת מרוצים אף הם, וטוענים כי ההחלטה לכנס את מועצת הרבנות עוד לפני הבחירות, משמעותה שיאושר הכושר של הרב שטרן באופן וודאי.

בסביבתו של הגר"א שטרן שמחים על ההחלטה, "צריך להודות לעו"ד מושקוביץ שהעלה את הנושא מוקדם", הם אומרים, "ובכך גרם לטיפול המהיר והזריז. אין ספק שיאשרו את הרב. זהו תהליך פורמלי שכמעט אין בו שיקול דעת. והעובדה שהמשנה ליועה"מ כפה עליהם להתכנס - אומרת שהוא בעצם כפה עליהם לאשר".

ממידע שהגיע לידי בחדרי חרדים עולה כי ככל הנראה מועצת הרבנות הראשית תתכנס כבר היום בכדי לדון בכושרו של הרב.

קמניץ שלח את החלטתו (מצ"ב) במענה לפניית עו"ד מנחם מושקוביץ, אל הרה"ר הגר"ד לאו ולמנהל הרה"ר הרב רפאל פרנק.

תחת הכותרת "כשרותו של הרב אריה שטרן לכהן כרב עיר", מסביר קמניץ כי "הפנייה שבסימוכין הועברה לטיפולנו ע"י היועץ המשפטי לרבנות הראשית. מהפנייה עולות טענות בעניין כשירותו של הרב אריה שטרן לכהן כרב עיר לפי תקנות שירותי הדת היהודיים".

קמניץ: "בעקבות הפנייה, התקיימה התייעצות במשרד המשפטים בעניין הטענות שהועלו בפנייה. לאחר בחינת מכלול הטענות נראה כי לאור הנסיבות המיוחדות שבמקרה זה ונוכח הסתמכות הרב אריה שטרן על תעודת הכושר שניתנה לו על ידי מועצת הרבנות הראשית עליה חתומים הרבנים הראשיים לשעבר ולמען הסר ספק על מועצת הרבנות הראשית לשוב ולדון ולקבל החלטה בענינו של הרב שטרן וזאת לעניין היותו גדול בתורה בהתאם לתקנות".

עוד אומר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי "נוכח הסמיכות למועד הבחירות לרבני עיר בירושלים יש לקיים את הדיון ולקבל החלטה בעניינו של הרב שטרן בהקדם האפשרי ולא יאוחר מי"ח בתשרי תשע"ה. נוכח צוק העיתים ניתן לאפשר בנסיבות שנוצרו גם החלטה באמצעות משאל טלפוני".

כזכור, בעקבות פניית נציג החרדים, עו"ד מנחם מושקוביץ, בדקו במשרד המשפטים את תעודת הכושר לכהונת רב עיר, שניתנה לרב שטרן לאחר שבשנת 2009 הסמיכה מועצת הרבנות הראשית לישראל ועדה של שלושה רבנים: הרב רצון ערוסי, הרב שלמה אליהו והרב יעקב רוז'ה.

הוועדה התכנסה בביתו של אחד מהרבנים וקבעה שיש לתת לרב שטרן כושר לרב עיר כ"גדול בתורה". ואולם, לפי הפרוטוקול, רק אחד מחבריה, הרב רוז'ה, חתם על החלטה.

כינוסה של הוועדה הזו, מעוררת גם שאלה משפטית שנבדקה על ידי עו"ד הראל גולדברג, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, שכן החוק קובע כי רק מליאת מועצת הרבנות הראשית לישראל מוסמכת להעניק כושר במסלול "גדול בתורה".

בעיה נוספת היא שאחד התנאים המרכזיים בחוק למתן כושר לרב עיר כ"גדול בתורה", הוא ששני הרבנים הראשיים יתמכו במתן התעודה. במקרה של הרב שטרן, כך טוענים גורמים משפטיים, התמיכה הגיעה מהוועדה של שלושת הרבנים, מבלי ששני הרבנים הראשיים יביעו את תמיכתם.

מעבר לכך, עולה גם כי על הרב שטרן היה לחדש את התעודה כבר בשנת 2012 מאחר שהיא תקפה למשך שלוש שנים בלבד, אך הוא לא עשה כן.

ברבנות הראשית לישראל אישרו כי "עניין סמיכת הרבנות של הרב אריה שטרן עודנו בבדיקה, והוא מטופל על פי החוק".






שטרן בחירות רבנות ירושלים מועצת הרבנות המשנה ליועץ המשפטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד