כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מה יש להם להסתיר

למרות הדד ליין: אלו השרים שעדיין לא הגישו הצהרת הון

למרות הדד ליין שהציב משרד מבקר המדינה, שפג לפני כ-3 חודשים – שר האוצר סמוטריץ', ובכירים נוספים בממשלה, ביניהם השר בן גביר והשר גלנט טרם הגישו את הצהרת הון כמתחייב בחוק

למרות הדד ליין: אלו השרים שעדיין לא הגישו הצהרת הון
ממשלת נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

150 ימים חלפו מהקמת הממשלה, אך לא מעט שרים טרם הגישו את הצהרות ההון שלהם לפי המוטל עליהם בחוק. כך פרסמה היום (רביעי) גילי מלניצקי בתוכנית 'משחקי הכיס' ב'כאן 11'.

אחד הבכירים שבהם הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהבטיח לטפל ביוקר המחיה בישראל, אבל עדיין לא נענה להתראותיו של מבקר המדינה להגיש את הצהרתו, כשהמועד האחרון פג ב-1 במרץ. ב-2015 התראיין סמוטריץ' בעיתונות הכלכלית והצהיר - "אין לי מה להסתיר", ואף חשף ביוזמתו את הצהרת ההון שלו - שבה הון קטן של פחות ממיליון שקלים, שעיקרו דאז היה שווי ביתו ביישוב קדומים.

אולם סמוטריץ' הוא אינו השר היחידי. מפנייה של כאן חדשות למשרד מבקר המדינה, נחשפה רשימה ארוכה יותר של שרים שטרם הגישו הצהרות הון: שר הביטחון יואב גלנט, שר החדשנות והמדע אופיר אקוניס, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר התיירות חיים כץ, השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר, שר החינוך יואב קיש, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש, השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן, וסגני השרים משה אבוטבול ויעקב טסלר.

במשרד מבקר המדינה מבהירים כי לכל השרים וסגני השרים ניתנה תזכורת בנושא בתחילת חודש מאי. בהתאם לכללים למניעת ניגודי עניינים של שרים וסגני שרים מ-2003, נדרשים נבחרי הציבור להגיש למבקר המדינה הצהרת הון שנתית בתוך 60 ימים מתחילת כהונתם, וכן 60 ימים לאחר סיומה. הצהרות ההון נדרשות לכלול פרטים על ההון של השר, הנכסים שרשומים על שמו ושם משפחתו, וכן הזכויות וההתחייבויות שלו ושל בני משפחתו. השר נדרש לדווח על מקורות ההכנסה שלו בעבר וכיום, ועל סכומי הכנסה ממקורות נוסף.

הצהרות ההון המוגשות הן חסויות לציבור – למרות ניסיונות עבר מצד חברי כנסת לקדם חובת דיווח לציבור וחשיפת הצהרת ההון. עם זאת, משרד מבקר המדינה הוא הגוף האמון על מעקב אחרי שינויים או בדיקת מקורות הכנסה חריגים, והוא רשאי ליידע את ראש הממשלה או את ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה אם הוא מקיים בדיקה לגבי סטייה מהכללים הנהוגים. במקרה של חשד לפלילים המבקר אמור להעביר את עיקרי חשדותיו לידי היועץ המשפטי לממשלה.

משר האוצר בצלאל סמוטריץ' נמסר: "השר ממלא את הצהרת ההון בימים אלו".

הצהרת הון בצלאל סמוטריץ מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד