י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הפרשה מסתעפת

איראן ואוליגרכים רוסיים: פגישת אנשי הביון שהסתיימה באסון

באיטליה חוקרים האם רב החובל התעלם מאזהרות מזג אוויר ויצא בכך זאת להפלגה, נבדקת האפשרות כי היו ליקויים בטיחותיים בספינה. עוד דווח כי הפגישה נועדה לתאם עם המודיעין האיטלקי מעקב אחר אוליגרכים רוסיים שגרים באזור, ושמעורבים באספקת מל"טים איראניים לרוסיה

איראן ואוליגרכים רוסיים: פגישת אנשי הביון שהסתיימה באסון
זירת האסון באיטליה צילום: משטרת איטליה

ביום ראשון האחרון טבעו למוות איש מוסד, שני אנשי ביון איטלקים ואשתו, ממוצא רוסי, של רב החובל האיטלקי שנחקר בחשד למוות ברשלנות. הטביעה התרחשה לאחר שהסירה בה שהתה הקבוצה הגדולה התהפכה כתוצאה מרוח חזקה. בתקשורת האיטלקית העלו השערה כי הפגישה של אנשי הביון נועדה לתאם עם המודיעין האיטלקי מעקב אחר כמה אוליגרכים רוסיים שגרים באזור, ושמעורבים באספקת מל"טים איראניים לרוסיה.

ח"כ רם בן ברק, לשעבר המשנה לראש המוסד, סיפר ברשת ב' הבוקר (חמישי) על איש המוסד הישראלי שנהרג, כי: "הוא לא היה שם למסיבת יום הולדת או לנופש, זו לא הייתה פעילות מבצעית, אבל זה היה קשור לעבודתו".

ההרוג הישראלי בן ה-50 הוא "ארז שמעוני" אך לא ברור האם זהו שמו האמיתי. שמו נאסר לפרסום בישראל לאחר ההתהפכות, אך בהמשך הותר לפרסום. על הסירה היו 23 נוסעים, מהם 19 אנשי מוסד והשאר אנשי ביון איטלקים שהזמינו את הספינה לטובת אירוע יום הולדת שנחגג לאחד מאנשי הקבוצה, כך לפחות לפי הדיווחים באיטליה.

באיטליה חוקרים האם רב החובל התעלם מאזהרות על מזג אוויר סוער ויצא להפלגה, נבדקת גם האפשרות כי היו ליקויים בטיחותיים בספינה. העיתונאי יוסי מלמן מדווח בעיתון 'הארץ' כי במשרד החוץ הגדירו את שמעוני "גמלאי של מערכת הביטחון", אך אין זה סוד שגמלאים של גופים אלה, כולל המוסד, נקראים מעת לעת ל"מילואים" ומשתתפים בפעילויות מבצעיות או בעבודות מטה.

באיטליה דווח כי הניצולים ששחו כמה עשרות מטרים אל החוף לאחר התהפכות הסירה, אספו את חפציהם במהירות ועזבו את בתי המלון או בית החולים במהירות, תוך שהם מותירים את כלי הרכב השכורים שלהם במקום ולא החזירו אותם לחברות ההשכרה. הישראלים הוטסו לישראל עוד ביום שני. בדיקת של רשומות תעופה העלו כי מטוס מנהלים נחת במילאנו ביום שני בבוקר ומהר מאד המריא חזרה ארצה. מדובר במטוס ששימש את ישראל בעבר למשימות רשמיות, אך גם למשימות עלומות בסודאן וקטאר.

עוד דווח בתקשורת האיטלקית כי הפגישה של אנשי הביון נועדה לתאם עם המודיעין האיטלקי מעקב אחר כמה אוליגרכים רוסיים שגרים באזור, ושמעורבים באספקת מל"טים איראניים לרוסיה, כך מפרסם העיתון האיטלקי 'קוריירה דה לה סיירה'

על פי הדיווח בשעות הבוקר המאוחרות של יום ראשון ה-28 במאי, עלו הסוכנים החשאיים על הסירה הרשומה בסלובניה, הם נעלו נעלי ספורט, לבשו ג'ינס, חולצות פולו או חולצות טריקו, אולי בגדים שנלבשו כדי לדמות להם מראה של תיירים תמימים, טקטיקה שהיא חלק בלתי נפרד מהמשימה עצמה.

אשתו של הקברניט ממוצא רוסי, אנה בוז'קובה, בת 50, היתה באיטליה עם אשרת שהייה בלתי מוגבלת בזמן, ככל הנראה לצורך שירותי תרגום במעקב אחר האוליגרכים הרוסים שמקיימים מגעים עם האיראנים.

בתקופה האחרונה התגברו כניסתם של אישים רוסים "כבדים" לאיטליה, הם התמקדו בפתיחת בתי מלון, כולל מלונות של 7 כוכבים. העיתון האיטלקי מדווח כי לא רחוק מהמקום, יש ווילה מפוארת שנרכשה על ידי רוסי אחר שנעלם לפתע. הוא השקיע הון בשיפוץ האחוזה אבל אז כשהייתה מוכנה, הוא נעלם.

התקשורת האיטלקית מציינת כי האיסור על ייצוא הון מרוסיה נעקף דרך שוויץ. וכך באזור האסון יש מי שקנה ​​וילות, וקנה מלונות. השירותים החשאיים האיטלקיים בדקו את הדברים הללו, השאלה היא האם הביון האיטלקי התעניין במישהו מסוים. באיטליה גם מעלים השערות שמדובר בריגול תעשייתי: "לישראלים אולי יש אינטרס במעקב אחר קשרים בין חברות איטלקיות לאיראן שמוכרות מל"טים המשמשים את הרוסים במלחמה נגד אוקראינה" נכתב בתקשורת האיטלקית.

כזכור לאחר האסון פרסם משרד ראש הממשלה בשם המוסד ביום שלישי: "הבוקר הובא לישראל ארונו של גמלאי המוסד, שנהרג באסון השייט בעקבות תנאי מזג אוויר סוערים באגם מאג'ורה באיטליה. בשל שירותו בארגון לא ניתן להרחיב אודותיו. המוסד איבד חבר יקר, עובד מסור ומקצועי שהקדיש את חייו לביטחון מדינת ישראל במשך עשרות שנים, גם לאחר פרישתו. המוסד כואב את האובדן ומשתתף בצער המשפחה, אותה ימשיך ללוות ולחבק".

 

אסון איטליה משטרת איטליה המוסד איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד