ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

העצים יישארו הרכבת תצטרך לחפש מסלול אחר

בעקבות קביעת פקידי היערות במשרד החקלאות, נת"ע תשנה את תוואי תחנת "הבימה", כך שעצי הפיקוס בשדרות העיר הלבנה בתל אביב יישארו איתנים לעוד שנים רבות

העצים יישארו הרכבת תצטרך לחפש מסלול אחר
העצים יישארו צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

במסגרת עבודות התכנון על המטרו בגוש דן, מבצע אגף יער ואילנות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בקרה על תוכניות נתיב הרכבת בהתייחס לעצים בתוואי המסילה והתחנות. בשלב הבקרה, כאשר התברר לפקיד היערות במשרד החקלאות כי תוואי תחנת "הבימה" העתידית כולל כריתת עצים המהווים חלק מאתר מורשת תרבות עולמית של אונסק"ו, דרש המשרד את שינוי מיקום התחנה.

קרדיט: משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

תחילה, במסגרת תכנון הקמת תחנת "הבימה" בקו המטרו העתידי M2, הגישו המתכננים סקר עצים בו סומנו כמיועדים לכריתה 20 עצי פיקוס בשדרות רוטשילד ובשדרות בן-ציון בתל אביב. בבחינת התוכנית, קבעה פקידת היערות האזורית במשרד החקלאות, ענבר אשכנזי, כי עצי הפיקוס בעלי ערכיות גבוהה מאוד. העצים תורמים רבות לנוף, לסביבה ולמערכת האקולוגית, ומספקים צל באזור שרובו חשוף לשמש. יתרה מכך, עצי הפיקוס מהווים חלק אינטגרלי מהעיר הלבנה – אתר מורשת תרבות עולמית של אונסק"ו, המאופיין בבניית "באוהאוס" מתקופת המנדט הבריטי לצד שדרות ירוקות רחבות ידיים.

בשל הערך הסביבתי, האקולוגי, התרבותי וההיסטורי של העצים, עמדתו המקצועית של משרד החקלאות קבעה כי יש לשנות את התוכנית למען שימור העצים. ואכן, בעקבות עמדת משרד החקלאות, הוועדה לתשתיות לאומיות דרשה לשנות את מיקום תחנת הרכבת. השבוע, לאחר שלוש שנים של עבודה מאומצת, הוכרע התכנון לטובת העצים.

ד"ר ארז ברקאי, פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסר: "האזורים בתל אביב הידועים בשם 'העיר הלבנה' נבנו לפני קום המדינה תוך שימת דגש על שילוב הטבע בעיר, ותוכננו כך שהעצים מהווים חלק בלתי נפרד מאופי האזור. כריתתם הייתה פוגעת לא רק בחזון המקורי של בוני תל אביב ובהיסטוריה העשירה של האזור, אלא גם באיכות החיים שלנו היום ובעתיד, הודות לתרומתם הרבה לבריאותנו ולסביבתנו. אני שמח שגם במקרה זה הצלחנו למנוע פגיעה חמורה בעצים מפוארים בעלי מטען היסטורי כה חשוב. אגף יער ואילנות במשרד החקלאות ימשיך לפעול לשמירה על האיזון בין פיתוח נחוץ של תשתיות לבין ההגנה על העצים".

עצים כריתת עצים רכבת משרד החקלאות מטרו הבימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד