כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"כנופיות פשע"

סרביה קוראת לנסיגה של ראשי ערים בצפון קוסובו

מנהיג סרביה מציע "מהלך חזק ביותר" כדי לפתור את התלקחות המתיחות האתנית בצפון קוסובו

סרביה קוראת לנסיגה של ראשי ערים בצפון קוסובו
בלגרד בסרביה ביום העצמאות לישראל צילום: דוברות משרד החוץ

נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ', קרא לרשויות קוסובו להסיג את מה שהוא כינה "ראשי ערים לכאורה" בצפון קוסובו כדי לנטרל את המשבר שעורר אלימות. בהגיעו לפסגה של הקהילה הפוליטית האירופית במולדובה ביום חמישי, אמר ווצ'יץ' כי צעד כזה יהיה "המהלך החזק ביותר" שיכול לפתור את המשבר.

התסיסה בצפון קוסובו התגברה מאז נכנסו ראשי ערים אתניים אלבניים לתפקידם באזור הרוב הסרבי לאחר הבחירות באפריל שאותן החרימו הסרבים, מהלך שהוביל את ארצות הברית ובעלות בריתה לנזוף באלבניה.

את הדברים אמר נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ', שהשתתף בטקס קבלת פנים במהלך פגישה של הקהילה הפוליטית האירופית. בינתיים, נשיא קוסובו, וויסה אוסמני, אמר היום (חמישי) כי סרביה צריכה להפסיק את פעילותה שמטרתה לערער את היציבות בקוסובו כדי לשים קץ לאלימות בצפון המדינה.

"האתגר מגיע מסרביה, מדינה שעדיין צריכה להשלים עם העבר שלה", אמר אוסמני לסוכנות הידיעות רויטרס בשולי הפסגה במולדובה. "המצב מתוח, אבל אנחנו צריכים לוודא שנחזיר את שלטון החוק לקוסובו ולהבין שהאיום מגיע מהכחשת סרביה לקיומה של קוסובו כמדינה ריבונית". אוסמני אמר כי סרביה תומכת באופן פעיל ב"קבוצות ומבנים בלתי חוקיים" בקוסובו כדי לערער את היציבות במדינה מבפנים. "הנשיא ווצ'יץ' צריך להפסיק לתמוך בכנופיות פשע אם הוא באמת רוצה שלום", אמר. "הוא עדיין לא הראה את זה."

דבריו של אוסמני, הקדמת הבחירות והמשטרה שעשויה לפנות אזורים בקוסובו אינם מבטיחים ש"המתיחות תפחת" כל עוד כל הצדדים המעורבים לא יתמודדו עם סירובם של הסרבים להכיר בקוסובו כמדינה, אמר. כמו כן, ביום חמישי, חזר ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, כי יש לגנות את האלימות בקוסובו, והוסיף כי ימשיך לדבר עם הצדדים המעורבים.

בשולי הפסגה האירופית במולדובה, בורל אמר שהוא דחק ביום רביעי בראש ממשלת קוסובו, אלבין קורטי בסלובקיה, למלא את חלקו בפיזור המשבר, והוסיף כי הוא מקווה להעביר את אותו מסר לווצ'יץ' במולדובה.

 

סרביה קוסובו בלגרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד