א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
התפרעות חסרת תקדים

ימני קיצוני אנטישמי השתולל והשחית ציוד באירוע על אנטישמיות

היסטוריון פולני עמד לשאת הרצאה בוורשה הקשורה למאבקו נגד מאמצי פולין להעלים את פשעי פולין בשואה. מחוקק ימני קיצוני אנטישמי השתולל והשחית ציוד באירוע וסרב לעזוב את המקום

ימני קיצוני אנטישמי השתולל והשחית ציוד באירוע על אנטישמיות
משטרת פולין צילום: Pixabay

ההיסטוריון הפולני-קנדי, יאן גרבובסקי, עמד לשאת, בסוף השבוע, הרצאה בוורשה הקשורה למאבקו נגד מאמצי מנהיגי פולין לדכא פרסום על תולדות האנטישמיות במדינה לפני השואה ובמהלכה.

אבל לפני שגרבובסקי הספיק להתחיל, מחוק מהימין הקיצוני פולני עם רקורד של הצהרות אנטישמיות הסתער על דוכן הדובר, ניפץ את המיקרופון, הפיל רמקולים ומשך כבלים, כך לפי כלי תקשורת בפולין. האנטישמי גז'גורז בראון, ממפלגת הקונפדרציה, אמר מאוחר יותר שהוא שיבש את האירוע כדי להגן על שמה הטוב של פולין מפני "התעמולה ההיסטורית" של גרבובסקי.

בראון הוא אחד ממנהיגי מפלגת הימין הקיצוני. לבראון יש היסטוריה ארוכה של קידום תיאוריות קונספירציה אנטישמיות, כולל טענה כי ארה"ב וישראל מעורבות במזימה להפוך את פולין ל"מדינה יהודית".

גרבובסקי יליד ורשה, פרופסור באוניברסיטת אוטווה, הפך למבקר קולני של מאמציה של פולין להגביל את הדיון בשואה שם. זה הפך לבלתי חוקי ב-2018 בפולין להאשים את המדינה בשותפות לפשעי הנאצים.

גרבובסקי פרסם לאחרונה מחקר אקדמי שחשף את העיוות לכאורה של מאמרי ויקיפדיה על השואה בפולין, מה שהוביל להתערבות חריגה של מנהלים בכירים בויקיפדיה. הוא ספג ביקורת חריפה מצד לאומנים ימניים ואף הועמד לדין בשל מחקריו.

"שום דבר כזה לא קרה לי מעולם, הרגשתי כאילו אני בפולין בשנות ה-30", צוטט גרבובסקי בעקבות התקרית בהרצאתו. כשהמשטרה הגיעה למקום, בראון עורר את הפריבילגיה הפרלמנטרית שלו וסירב לעזוב את המכון ההיסטורי הגרמני של ורשה גם כשהאירוע הופסק והקהל פינה את המקום.

בראון אמר כי הוא "מסרב לעזוב את הבניין מכיוון שאני מגן על האומה הפולנית מפני התקפה פרובוקטיבית על הרגישות ההיסטורית שלנו. הגרמנים לא ילמדו אותנו היסטוריה בפולין".

כשמנהל המכון, מילוש רזניק, ביקש מבראון להפסיק לפגוע ברכוש המכון, בראון אמר שהוא לא יקבל פקודות מגרמני ואמר לרזניק, "צא מפולין". רזניק הוא צ'כי, לא גרמני.

בראון אמר כי הוא התערב כדי "לשים קץ לסוג כזה של פרובוקציה נגד האומה הפולנית על ידי אדם הידוע בתעמולה האנטי-פולנית, הנגדית וההיסטורית שלו, המטווה נרטיב שבו פטריוטים פולנים הפכו לנבלים" .

פולין אנטישמיות גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד