כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
התחקיר הראשוני

הפיגוע בגבול מצרים: הלוחמים לא הספיקו להשיב אש; שכבו 5 שעות עד שהתגלו

מתחקיר שערכו בצה"ל אחרי הפיגוע הקטלני בגבול מצרים, עולה כי המחבל פעל לבדו ללא השתייכות לארגון טרור. שני הלוחמים נהרגו מיד מבלי להשיב אש לעבר המחבל. השניים שכבו במשך כחמש שעות עד שהתגלו על ידי מפקדת המחלקה | השלישי נהרג בחילופי האש עם המחבל | ומדוע החיישנים לא אותתו על חדירה

הפיגוע בגבול מצרים: הלוחמים לא הספיקו להשיב אש; שכבו 5 שעות עד שהתגלו
תרגיל בגבול מצרים צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הפיגוע הקשה בגבול מצרים: מתחקיר מהיר שנערך בצה"ל עלה כי סמל ליה בן נון וסמ"ר אורי יצחק אילוז, לוחמי חי"ר גבולות בגדוד ברדלס, יצרו קשר בפעם האחרונה סמוך לשעה 04:15, ובשעה 09:00 בבוקר יום השבת, כמעט חמש שעות לאחר מכן אותרו גופותיהם בגבול מצרים, אחרי שנורו למוות על-ידי המחבל - שוטר מצרי לפי הערכת צה"ל סביב השעה 06:30.

לפי הדיווח ב'הארץ', השוטר המצרי חדר לישראל דרך מעבר חירום שהיה סגור באמצעות אזיקונים, במרחק של מאות מטרים בודדים מעמדת השמירה. עדיין לא ברור אם החיילים ששמרו בעמדה ונהרגו מאש השוטר - ליה בן נון ואורי יצחק אילוז - ידעו על הפתח בגדר. 

עוד דווח כי שני הלוחמים נמצאו במרחק מטרים ספורים זה מזו סמוך לעמדה שבה שמרו, ולא עשרות מטרים ממנו כפי שהעריכו תחילה בצה"ל. לפי התחקיר הראשוני שני הלוחמים לא הספיקו לירות מנשקם לעבר המחבל. בישראל מתחזקת ההערכה שהמחבל פעל לבדו ולא היה קשור לאף ארגון טרור.

סמל-ראשון אורי יצחק אילוז הי"ד.

לטענת המצרים מדובר בניסיון הברחת סמים שהסתבכה וכי השוטר רדף אחרי סוחרי סמים אל תוך שטח ישראל, אולם לפי דובר צה"ל, אותה הברחת סמים שקדמה לתקרית התרחשה בשעה 02:30 כשלושה ק"מ מזירת האירוע. בעקבות ריבוי הניסיונות להבריח סמים ממצרים לישראל, נפרסו כוחות בפריסה הדדית במרחק זה מזה, ובהם גם ליה בן נון ואורי יצחק אילוז הי"ד כדי לסכל הברחות שכאלה.

אך לפי הנזכר לעיל, ב-04:15 הם יצרו קשר עם מפקדיהם ודיווחו כי הכל כשורה ורק סמוך לשעה 09:00 הגיעה מפקדת המחלקה לעמדה שבה הם מוצבים ומצאה את השניים ירויים ללא רוח חיים ומיד הוכרז המקרה כאירוע טרור.

סמל-ראשון אוהד דהן הי"ד.

דובר צה"ל דניאל הגרי סיפר בתדרוך לתקשורת כי עוד לא ידוע מתי בדיוק נכנס השוטר לשטח ישראל ובאילו נסיבות. "השתמשנו ברחפן לאתר דמות חשודה ק"מ וחצי בתוך שטח ישראל, שהתבררה בהמשך כמחבל". עוד הוסיף ואמר כי החיישנים שנמצאים על גדר הגבול היו אמורים להתריע על החדירה, "אנחנו מתחקרים להבין למה זה לא קרה". לצד זאת ציין הגרי כי "יש בגדר כמה מעברים קטנים ובטיחותיים לחירום, והמחבל עבר דרך אחר מהם. נתחקר כדי לשפר זאת. חלק מהמעברים הללו מתואמים עם המצרים".

במהלך הסריקות אחר המחבל וחילופי האש עמו, נהרג גם סמל-ראשון אוהד דהן הי"ד שהיה חלק מכוח קרקל שסרק אחר המחבל - ונורה למוות בחילופי האש עמו. מדובר צה"ל נמסר כי "הלוחמים והמפקדים בכוח חתרו למגע, ירו והרגו את המחבל".

פיגוע ירי גבול מצרים תחקיר צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד