י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
זירת קרב

'הכל השתנה': המלחמה הגיעה לסף הדלת של הרוסים

עם תקיפות חוצות גבולות, תושבי האזור הרוסי בלגורוד מתחילים להבין את זוועות המלחמה המתנהלת בפתח ביתם. "אין חשמל, אין תחבורה ציבורית, אין עסקים פתוחים, אין תושבים. פשוט עיירה ריקה ומרוסקת בעשן"

'הכל השתנה': המלחמה הגיעה לסף הדלת של הרוסים
המלחמה באוקראינה צילום: Pixabay

חמישה עשר חודשים לאחר שטילים רוסיים התעופפו לעבר קייב, תושבי אזור הגבול הרוסי בלגורוד מתחילים להבין את הזוועה של המלחמה שהגיעה על סף דלתם.

שבקינו, עיר עם 40,000 תושבים הממוקמת 10 קילומטרים מהגבול עם אוקראינה, הפכה למעשה לחלק חדש בקו החזית, כאשר אוקראינה הגבירה את ההתקפות בתוך רוסיה, כולל על אזורי מגורים הסמוכים לגבולותיה. מבול התקיפות לאחרונה על ידי קבוצות מיליציה המזוהות כמתנגדות למוסקבה, הביא לפינוי צבאי גדול ביותר ברוסיה מזה עשרות שנים.

"העיר הפכה לרוח רפאים תוך 24 שעות", אמר רוסלן, בן 27 ל'ניו יורק טייס', שהתפנה מהעיר ביום חמישי האחרון לאחר הפגזות מתמשכות.

"שבקינו הייתה עיירה נפלאה ופורחת על הגבול עם אוקראינה, מלאה באנשים שמחים", אמרה דריה, בת 37, עובדת במגזר הציבורי המקומי. "עכשיו רק כאב, מוות ואומללות חיים בעיר שלנו. אין חשמל, אין תחבורה ציבורית, אין עסקים פתוחים, אין תושבים. פשוט עיירה ריקה ומרוסקת בעשן".

הקושי הזה מוכר לאוקראינים, ערים כמו בחמוט נמחקו ונהרסו על ידי הרוסים. לילות ללא שינה עם טילים רוסיים על קייב לפחות 17 פעמים בחודש מאי. אבל רוסים רבים לא ציפו שמשהו דומה יקרה במגרש הביתי שלהם.

פיצוצים נשמעים גם בעיר בלגורוד מצפון לשבקינו, והתושבים שם החלו יותר ויותר להיכנס למרתפים שמשמשים כמקלטים. אנשים שם גילו פתאום שהם לא יכולים לעבוד ולקיים אורח חיים נורמלי בגלל תקיפות מצד אוקראינה.

"אנחנו בנקודת מפנה כרגע, הכל השתנה", אמר אולג, איש עסקים בעיר לעיתון. "כשהכל התחיל", אמר בהתייחסו למלחמה, "האנשים שהתנגדו לה כאן היו מיעוט, עכשיו אחרי ארבעה ימים של הפגזות, אנשים משנים את דעתם".

המושל האזורי של בלגורוד, ויאצ'סלב גלדקוב, אמר כי 2,500 תושבים פונו ונלקחו למקלטים זמניים בזירות רחוקות יותר מהגבול. אלפים נוספים עזבו מעצמם.

"נראה שבמוסקווה לא מבינים מה קורה לנו כאן", אמר רוסלן, מורה לאנגלית לעיתון. "כשהיו פיצוצים מעל הקרמלין בחודש שעבר, כשמל"טים טסו למוסקבה זה היה בכל החדשות. והנה אנשים תחת אש במשך חודשים, וכלום".

בעיר בלגורוד, שאוכלוסייתה מונה 340,000 תושבים, הכאב והבלבול של המלחמה מתחדדים בגלל הקשרים ההיסטוריים עם אוקראינה. היא נמצאת רק 25 קילומטרים מהגבול, ורק 50 קילומטרים מחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה. לפני המלחמה אנשים מבלגרוד נסעו לחארקוב כדי לעשות קניות, או אפילו סתם לבילוי לילי. לרבים יש קרובי משפחה שגרים מעבר לגבול, עכשיו האזור הפך לזירת קרב.

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה הרוגים ופצועים צבא אוקראינה צבא רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד