כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
למרות הצריכה הנמוכה יחסית

ניתוק החשמל בשישי: הכתובת היתה על הקיר

למרות שבימי שישי צריכת החשמל נמוכה יותר כי פחות בתי עסק ומשרדים פעילים, התרחשו ניתוקי חשמל יזומות לכ-300 אלף בתי אב למשך שעות ארוכות ואם מדובר היה ביום עבודה רגיל מנין המנותקים היה מגיע למיליון ויותר | הממשלות לדורותיהן אחראיות למחדל 

ניתוק החשמל בשישי: הכתובת היתה על הקיר
עובדי חברת החשמל בפעולה צילום: חברת חשמל

רבבות אזרחים בישראל בילו את ליל שבת ללא חשמל תחת עלטה וללא פלטה לחמם עליה את המאכלים. אולם מסתבר שהכתבות היתה על הקיר. הממשלה בוחרת להתעלם ואזרחי ישראל הם אלו ששילמו את המחיר כשחוו בשישי-שבת ניתוקי חשמל יזומים עקב מחסור בחשמל שנוצר. 

לפי הדיווח ב'ישראל היום', ככל הנראה לא מדובר באירוע נקודתי, אלא רק פרומו למה שעלול להתרחש גם בשנים הקרובות, עד שיוקמו תחנות כוח נוספות. משבר האקלים מביא איתו שינויי מזג האוויר קיצוניים למדי, והביקוש לחשמל עולה בקצב דרמטי עקב המעבר לרכב חשמלי וגידול באוכלוסייה.

אילוסטרציה. צילום: חברת החשמל.

עוד צוין בכתבה כי למרבה המזל גל החום נפל על יום שישי ולא על יום עבודה רגיל, ולכן צריכת החשמל הייתה נמוכה יחסית וכך נמנע משבר חמור בהרבה. המחסור בחשמל שנמדד ביום שישי נאמד בכ-300-400 מגוואט, ואם מדובר היה ביום עבודה רגיל המחסור היה מגיע לכ-2,000 מגוואט, כך על פי הערכות של חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO.

כלומר, לפי הרצוג, אם גל החום הקיצוני היה נופל על אמצע שבוע עם אותה רמת היערכות של מערכות החשמל, מספר בתי האב המנותקים מחשמל היה מגיע ליותר ממיליון - לעומת 300 אלף שהיה בשיא ביום שישי האחרון ועוד עשרות אלפים של בתי עסק שלמרבה המזל לא פועלים בימי שישי ובכך צריכת החשמל היתה נמוכה יותר.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

ב'ישראל היום' מדווחים על אירוע נוסף שהתרחש ביום שישי בשעות הצהריים והוא התקלה באסדת כריש אשר חוותה תקלה וחזרה רק לעבוד רק בשעה 19:00. תחנות הכוח שעובדות על גז טבעי אומנם יודעות לעבור לייצור חשמל בסולר בעת הצורך, אך השאלה היא אם זה גם מה שקרה ביום שישי – ומה שבטוח שהתקלה לא הוסיפה לשלוות נפש במשק האנרגיה ביום שישי.

מי אשם במחדל? אתם שואלים, חברת נג"ה וחברת החשמל מנהלות קרב האשמות הדדיות מי לא היה מוכן לאירוע שכזה אלא שבפועל מדובר באירוע משמעותי הרבה יותר שרק במזל לא הסתיים במחסור במים במקלחות ומיליוני בתי אב מנותקים. אולם האחריות האמיתית על תקלות שכאלה היא של הממשלות לדורותיהן אשר מתמהמהות באישורי הקמת תחנות כוח חדשות ולא מתכננות את משק האנרגיה לטווח ארוך. האוכלוסיה גדלה, נוספות עוד ועוד שכונות, בתי עסק, כך שצריכת החשמל גדלה בהתאם.

לפי 'ישראל היום', לוח הזמנים להקמת תחנות בישראל הינו בין 7 לעשר שנים, לכן למעשה, המחסור בחשמל הוא תולדה של מחדל מתמשך בעשור האחרון בתקווה שהממשלה תסיק מכך מסקנות ותחל לפעול במהירות להקמת תחנות כוח נוספות שיישאו בנטל.

חברת חשמל הפסקת חשמל ניתוק חשמל חברת החשמל מאגר כריש אסדת קידוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד