י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"שיקולים זרים ופסולים"

מכתב דחוף נגד מלכיאלי: "רצונו להבטיח את בחירת המועמד הרצוי בעיניו"

פרופ' אביעד הכהן מאיים בעתירה לבג"ץ בעקבות החלטתו של השר מלכיאלי לדחות את הבחירות לרבנות הראשית. כהן תקף במכתב דחוף לשר לוין ולשר הדתות את השינוי בעמדתו של השר: ״שיקולים זרים ופסולים, ועיקרם ככל הנראה רצונו להבטיח את בחירת המועמד הרצוי בעיניו"

מכתב דחוף נגד מלכיאלי: "רצונו להבטיח את בחירת המועמד הרצוי בעיניו"
מיכאל מלכיאלי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרופסור אביעד הכהן שיגר הבוקר (ראשון) מכתב דחוף וחריף מאוד מאוד לשר הדתות מיכאל מלכיאלי, שר המשפטים יריב לוין והיועמ"שית גלי בהרב מיארה לאחר ההחלטה לדחות את הבחירות לרבנות הראשית.

יצוין כי שר הדתות מיכאל מלכיאלי החליט בשבוע שעבר להאריך בחצי שנה את כהונתם של שני הרבנים הראשיים ובכך לדחות את הבחירות שהיו אמורות להיערך בתחילת אוגוסט.

במכתבו כותב הפרופסור - "ביום 19.4.23 השיב השר לשירותי דת כי 'הליך בחירת הרבנים הראשיים לישראל צריך להתקיים במועד ואין לנו כל כוונה להשהותו. בהתאם לכך הנחיתי את אנשי משרדי להיערך לקיום הליך זה ולפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו להוצאתו לפועל של הליך בחירות תקין וסדור של בחירת הרבנים הראשיים לישראל ועל פי כל כללי המנהל התקין'". 

כהן ממשיך ותוקף: "לנוכח עמדתו החדשה-ההפוכה של השר, מסתבר כי "יש שרים זיג זג". אפשר ולא נאמין למראה עינינו, אך ביום חמישי האחרון, ,1.6.23 בשעות אחר הצהריים (שבהן ה"רדאר התקשורתי" מושבת במידה רבה), שלח השר מכתב לעו"ד קמינצקי, ב"כ העותרים, ובו הוא מציג עמדה המנוגדת בתכלית – שינוי של 180 מעלות – לעמדה הקודמת שהוצגה על ידו.

במכתב זה שולף השר כל מיני "קשיים משפטיים", כביכול, שהועלו מן הגורן והיקב, כדי ל'הצדיק' את דחיית הבחירות לרבנות הראשית בחצי שנה. בין השאר מסתמך השר על טיעונים שנכללו בעתירה שמן הסמך, שהוגשה – נזכיר ונזכיר – כחודש קודם לכן".

כהן תוהה במכתבו: "מה היה לו לשר שלא הגיב לפניית הח"מ במשך כמה שבועות, והשיב לה – באופן חלקי ולקוני – באמצעות יועמ"שית משרדו – רק בחלוף כ 3- שבועות, ואילו למכתבו של עו"ד קמינצקי השיב בתוך יומיים? אין זאת אלא ששיקולים זרים ופסולים, ועיקרם ככל הנראה רצונו להבטיח את בחירת המועמד הרצוי בעיניו ובעיני מפלגתו, הם הנימוקים היחידים – ואין בלתם – לשינוי שחל בעמדת השר.

הקורא את דברי השר, ילמד מן המודגש בפתח מכתבו שלמרות עמדתו השונה של הייעוץ המשפטי לממשלה שעיקרה ומסקנתה, כך ניתן להסיק ממכתב השר, הייתה שיש לדחות את העתירה על הסף בהיעדר עילות לדחיית מועד הבחירות, עמדה שלדברי השר עלתה מ"טיוטת תגובת המדינה" לעתירה (שאף היא לא פורסמה ברבים), סבור השר כי יש לדחות את הבחירות". 

עוד כותב כהן: "דחיית מועד הבחירות כעת, כאשר אנו מצויים כחודשיים בלבד לפני מועדן מתוכנו, בעיצומה של מערכת הבחירות, דחייה זו היא שתפגע פגיעה קשה ביותר בטוהר הב חירות כמו גם באמון הציבור, ותהפוך את כל ה הליך הדמוקרטי – שהליכי בחירות מצויים בליבתם – ללעג ולקלס, משל היו כדור פלסטלינה, "כחומר ביד היוצר", שניתן לשנות את כלליו מיום ליום ומשעה לשעה, הכל לפי האינטרס הפוליטי של השר וחבריו". 

כהן מסכם: "קצרם של דברים: הנכם מתבקשים להודיע לאלתר (ולא יאוחר מיום שלישי הקרוב בשעה 10:00), ובשער בת רבים, כי הבחירות לרבנים הראשיים תתקיימנה במועדן, בתוך ולא יאוחר מתום חודשיים ימים מהיום.

כמו כן הנכם מתבקשים לה ימנע מעשיית כל פעולה, ישירה או עקיפה – לרבות יוזמות חקיקה בוועדת השרים לענייני חקיקה, בכנסת או בכל פורום רלוונטי אחר – שתביא לדחיית הבחירות לרבנות הראשית.

במידה ובכך זאת הנכם אומרים לקיים הליך כלשהו – של חקיקה, חקיקת משנה או הליך מנהלי – שעשוי להשפיע, בדרך ישירה או עקיפה, על קיום הבחירות לרבנים הראשיים עד ולא יאוחר מתום חודשיים ימים מהיום, הנכם מתבקשים להודיע על כך למרשיי, בכתב ומבעוד מועד, וליתן בידם די זמן למצות את זכויותיהם, מלרבות פנייה לאפיקים משפטיים לרבות הגשת עתירה לבג"ץ בעניין זה.

כפועל יוצא מכל האמור הנכם מתבקשים להשלים את כל ההליכים הדרושים לקיום הבחירות במועדן, לרבות השלמת הגוף הבוחר ופרסום שדמות חבריו, קביעת ממועד הגשת המועמדות וכל הליך נדרש אחר, בתוך ולא יאוחר מתום חודשיים ימים מהיום, והודיע למרשיי – ולציבור כולו – על לוח הזמנים בעניינן, למען תתקיימנה הבחירות לרבנים הראשיים כדת וכדין, באופן גלוי ובשקיפות מלאה, תוך שמירה מרבית והקפדה על שמירת כל עקרונות היסוד הדמוקרטיים ומילוין עד לאחת", סיכם.

הרבנות הראשית מיכאל מלכיאלי אביעד הכהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד