כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
לא נכנס דרך פרצה

הצטייד בסכין ובנה מסתור: תחקיר הפיגוע הקטלני בגבול מצרים

תחקיר הפיגוע הקטלני בגבול מצרים בו נרצחו שלושה לוחמים, מעלה כי המחבל, חייל מצרי, תכנן את צעדיו בקפידה. הוא הכיר את השטח וחצה את הגבול דרך מעבר שנמצא במקום. ברשותו של השוטר נמצא גם ספר קוראן. לאחר שביצע את הירי, סידר לעצמו מקום מסתור בסמוך

הצטייד בסכין ובנה מסתור: תחקיר הפיגוע הקטלני בגבול מצרים
הגבול עם מצרים צילום: Dudu Greenspan/Flash90

מתחקיר הפיגוע בגבול מצרים בו נהרגו במהלך השבת שלוה לוחמי צה"ל: סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן, עולה כי החייל המצרי תכנן את ביצוע הפיגוע לפרטי פרטים.

לפי התחקיר שמובא ב-ynet, המחבל לא נכנס כפי שחשבו בתחילה דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה, אלא נכנס דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך. הוא צעד כמה קילומטרים, עד שהגיע לנקודה שממנה חדר לשטח ישראל, וחתך בעזרת סכין - אחת משתיים שהיו ברשותו - את האזיקונים במעבר. ברשותו של השוטר נמצא גם ספר קוראן, דבר שמעיד אולי על השפעות קיצוניות שהובילו אותו לביצוע הפיגוע.

לפי התחקיר, המחבל הכיר את הגדר היטב מתוקף תפקידו כשומר גבול מצרי קבוע בגזרה, וידע בדיוק היכן נמצא צמד הלוחמים שבהם ירה תחילה. הוא אף הכין לעצמו מקום מסתור להמשך השהייה בשטח הישראלי, בעומק של קילומטר וחצי מזרחית לגדר, וסימן מערום סלעים עבור המטרה. תוך שהמחבל נעזר בטופוגרפיה ההררית של הגזרה, הכוללת קפלי קרקע ומצוקים רבים, הוא מימש את תוכניתו.

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי תיאר את האירוע החריג בריאיון לאולפן ynet: "התקרית הזו קרתה בזירה מבצעית שקורים בה לא מעט אירועים. גם בלילה יש סיכול של אירוע הברחת סמים שמתבצע בשעה 03:00 בבוקר, והכוחות פרוסים כחלק מהמערך שסיכל את ההברחה. ב-04:15 בבוקר זו פעם אחרונה שיש קשר עם העמדה. אורי היה המפקד הבכיר בעמדה, הוא עולה בקשר עם החפ"ק. הבדיקות בקשר צריכות להיות כל שעה. המפקדת מגיעה בבוקר ומוצאת אותם ללא רוח חיים. החלו סריקות גם לתוך שטח מצרים וגם בתוך ישראל. צריך להבין שזה אזור שישבו בו מטיילים".

לשאלה היכן היו החיילים שהיו ממוקמים כמה מאות מטרים מן המקום בו בוצע הפיגוע, השיב דו"צ: "שמעו ירי עמום באזור, סמוך לשעה 07:00 בבוקר. אני מניח שזו השעה שבאמת המחבל יורה והורג את הלוחם והלוחמת בעמדה - וזה בוודאי לתחקור. זה אזור שבו מתרחש לא מעט פעמים ירי עמום, זה לא דבר חריג, אבל אני מבין שהיה דיווח כזה וצריך לתחקר איך הוא לא עבר מהר".

לדבריו, "ברגע שמבינים שהחיילים לא חיים, הוכרז שיש אירוע טרור והחלו סריקות לתוך מצרים. מעלים רחפן לאוויר ומזהים דמות חשודה ק"מ וחצי לתוך השטח. הכוח נוסע לסריקת הדמות הזו - הוא לא יכול להרוג אותה כי אולי זה ישראלי. היא פתחה באש, ומהצרור הזה נהרג אוהד".

מתחקיר מהיר שנערך בצה"ל עלה כי סמל ליה בן נון וסמ"ר אורי יצחק אילוז, לוחמי חי"ר גבולות בגדוד ברדלס, יצרו קשר בפעם האחרונה סמוך לשעה 04:15, ובשעה 09:00 בבוקר יום השבת, כמעט חמש שעות לאחר מכן אותרו גופותיהם בגבול מצרים, אחרי שנורו למוות על-ידי המחבל - שוטר מצרי לפי הערכת צה"ל סביב השעה 06:30.

לפי הדיווח ב'הארץ', השוטר המצרי חדר לישראל דרך מעבר חירום שהיה סגור באמצעות אזיקונים, במרחק של מאות מטרים בודדים מעמדת השמירה. עדיין לא ברור אם החיילים ששמרו בעמדה ונהרגו מאש השוטר - ליה בן נון ואורי יצחק אילוז - ידעו על הפתח בגדר.

עוד דווח כי שני הלוחמים נמצאו במרחק מטרים ספורים זה מזו סמוך לעמדה שבה שמרו, ולא עשרות מטרים ממנו כפי שהעריכו תחילה בצה"ל. לפי התחקיר הראשוני שני הלוחמים לא הספיקו לירות מנשקם לעבר המחבל. בישראל מתחזקת ההערכה שהמחבל פעל לבדו ולא היה קשור לאף ארגון טרור.

גבול מצרים פיגוע ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד