כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

מי זכאי לקבל תשלום מכוח פוליסת ביטוח?

זכאות לתשלום ביטוח תלויה בסוג הפוליסה והמוטב/ים שבחר, וכן לפי האירועים או התכונות הספציפיות המתקיימות

מי זכאי לקבל תשלום מכוח פוליסת ביטוח?
ביטוח צילום: FREEPIK

תשלום מכוח פוליסת ביטוח ניתן לקבל על פי התנאים המפורטים בפוליסה ובתקנות הביטוח הרלוונטיות. זכאות לתשלום תלויה בסוג הפוליסה והמוטב/ים שבחר, וכן לפי האירועים או התכונות הספציפיות המתקיימות.

לדוגמה: בפוליסת ביטוח בריאות, הזכאות לקבלת תשלום עשויה להיות תלויה בסוג הטיפול הרפואי שנעשה, התקופה הפעילה של הפוליסה, תנאים מסוימים כמו תחילת תקופת ההמתנה ותנאי פטור כלשהם.

בפוליסת ביטוח רכוש, הזכאות לקבלת תשלום עשויה להיות תלויה בסוג הנזק שנגרם לרכוש, תנאי הפוליסה כמו סכום הביטוח, סוגי הפטורים והתנאים המפורטים.

בפוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה, הזכאות לקבלת תשלום עשויה להיות תלויה במערך ההערכה של הכושר לעבודה, סוג התאונה או המחלה שגרמה לאובדן הכושר, ותנאים נוספים המפורטים בפוליסה.

מוטבים שונים ובתנאים שונים יכולים לזכות בתשלום מכוח פוליסת ביטוח, ולכן חשוב לבדוק את תנאי הפוליסה

קביעת המוטבים לתשלומי פוליסות ביטוח

הגדרות המוטב: מוטבים הם יחידים או גופים המיועדים לקבל תשלום עם קרות אירוע ביטוחי מכוסה. בחירת הגדרות המוטב הנכונות היא קריטית, שכן היא ממלאת תפקיד משמעותי בחלוקת הכנסות פוליסת הביטוח. ניתן לסווג הגדרות מוטבים בעיקר לישויות ייעודיות, מותנות וקבוצתיות.

כאשר מדובר בפוליסות ביטוח, המוטבים הם אנשים שמונו על ידי המבוטח לקבל את כספי הביטוח עם קרות האירוע המבוטח. ישנם שלושה סוגים עיקריים של מוטבים: ראשוני, משני ושלישי. המוטב העיקרי הוא האדם הראשון בתור לקבלת ההטבות, ואילו המוטבים המשני והשלישי מקבלים את ההטבות רק אם המוטב העיקרי אינו מסוגל או אינו רוצה לקבל אותן.

על המבוטחים מוטלת האחריות לקבוע את המוטבים לפוליסות הביטוח שלהם. משימה זו מתבצעת בדרך כלל במהלך היישום הראשוני של הפוליסה או הרכישה, אם כי ניתן לבצע עדכונים ברשימת המוטבים לאורך חיי הפוליסה. חשוב לוודא שרשימות המוטבים נשארות מעודכנות ומדויקות, מכיוון שזה יכול לעזור למנוע בלבול ומחלוקות פוטנציאליות כאשר חברת הביטוח משלמת את ההטבות.

ישנם מקרים בהם ניתן לערער על הגדרת מוטבים. מצבים אלה עלולים להיווצר אם המבוטח נפטר או הפך לנכה מבלי לתת הוראות ברורות לגבי המוטבים המועדפים. במקרים כאלה, חברת הביטוח או נציג משפטי יפעלו לפתרון המחלוקות בהתאם לתנאי הפוליסה והחוקים הרלוונטיים, ובסופו של דבר יבטיחו שתשלומי הביטוח יגיעו למקבלי הביטוח החוקיים.

מוטבים ייעודיים

מוטבים ייעודיים הם אנשים שנבחרו לקבל הטבות עם פטירת המבוטח. לדוגמה בני זוג, ילדים או בני משפחה אחרים. חשוב מאוד למנות מוטבים ולעדכנם עם שינוי נסיבות החיים, להבטיח שהצדדים המיועדים יקבלו את תשלומי פוליסת הביטוח ולמזער מחלוקות בין היורשים.

מוטבים מותנים

מוטבים מותנים, מקבלים תשלום מפוליסת הביטוח כאשר המוטבים העיקריים אינם יכולים לתבוע. חיוני להגדיר מוטבים מותנים בצורה נכונה ומפורשת כדי להבטיח חלוקת תשלומים חלקה כאשר המועמדים העיקריים של המבוטח אינם יכולים לקבל את ההטבות.

עיזבון מבוטח

עיזבון מבוטח מתייחס לשווי הכולל של נכסי הפרט המכוסים בפוליסות הביטוח השונות. הפוליסות יכולות לכלול ביטוחי חיים, אובדן כושר עבודה וסיעוד. כאשר אדם נפטר, תשלומים מהעיזבון המבוטח מועברים למוטבים המיועדים, מה שמבטיח את יציבותם הכלכלית של השאירים וממלא את ההוצאות או החובות הסופיים.

עורך דין ביטוח לצורך הבנה מי זכאי לקבל תשלום

הידיעה מתי המוטבים יכולים לקבל תשלום היא חיונית, שכן התשלומים כפופים למגבלות מסוימות. אם נקבעו מוטבים מרובים, הפוליסה עשויה להכתיב את אופן חלוקת ההטבה. הבנת הזכאות לתשלום היא קריטית כדי להבטיח שהאנשים הנכונים יקבלו את הכספים מפוליסת הביטוח שלך וכי כוונותיך מבוצעות כראוי.

 ניתן לקבל פרטים נוספים וייעוץ משפטי מעורך דין ביטוח בלינק הבא: עורך דין לתביעת ביטוח .

ביטוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד