י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

להגיע עד מטולה: פנינה על קצה האצבע

'בחדרי חרדים' ו'טלחופש' מגישים: מדריך מיוחד לטיול חג משפחתי ומהנה בעיר הצפונית ביותר בישראל

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

השנה היא 1896 . הברון רוטשילד הבונה הגדול של הארץ חלם על הקמתה של מושבה חקלאית אשר תושביה יהיו עובדי אדמה. כרגיל אצל הברון רוטשילד, המרחק בין חלום למעשה היה קצר והוקמה מושבה. שמה בישראל, מטולה.

חקלאי המושבה עבדו קשה, זרעו שדות, נטעו שתילים רכים והחלו לראות ברכה בעמלם. אלא שטוב בלי רע בארץ היפה שלנו אי אפשר ומי שלא קיבלו בעין יפה את הצלחתם של חקלאי המושבה היו שכניהם הערבים, תושבי האזור, אשר התנכלו לתושבים וגרמו לנטישת המושבה.

עם תחילתו של שלטון המנדט הבריטי על ארץ ישראל חזרה המושבה מטולה להתקיים ולפרוח וכיום היא פנינה חקלאית תיירותית.

בוגרי לבנון שבינינו זוכרים היטב את המושבה מטולה ואת שער העגל המפורסם אשר ממנו יצאו השיירות לתוככי ארץ הארזים, אל הבופור ומוצבי רכס עלי טאהר.

הגדר הטובה, סמלם של הימים הטובים ההם נטושה כיום. הקיוסק המפורסם של הדודה מרי סגור ודודה מרי, צדיקה אמיתית, הדודה של כל הלוחמים, אשר דאגה לכל מחסורם ופינקה אותם כמו אם אוהבת בדרך אל לבנון וממנה, הלכה לשבת לפני כיסא הכבוד ולהיות מליצת יושר לכולנו. גדר הגבול האימתנית, הסבוכה וקירות הבטון החזקים שלאורכה מזכירה לנו את הימים שבהם השליכו הלבנונים אבנים על חקלאי מטולה.

פה ושם ניתן לראות את דגלי ארגון החיזבאללה מתנוסס על בתי העיירה שמעבר לגדר ורכב שטח קולני שעובר ביעף על הכביש, מזכיר לנו שהמציאות המקומית שברירית ומסובכת.

אבל בטיול במטולה עסקינן ועוד לפני שנכנסים למושבה ניתן להתרשם מן המטעים ומהשדות הפורחים אותם מעבדים באהבה רבה חקלאי מטולה. מסתבר שגם חיזבאללה לא יכול לאמונה בצדקת הדרך ולהיאחזות בקרקע.

רחוב המייסדים, רחובה הראשי של המושבה מטולה, עטור כיום גלריות שוקקות, בתי קפה, מסעדות, צימרים , מלונות בוטיק ומגוון דירות קיט.

ניתן לטייל במושבה ברכב, או להחנות את המכונית ולהכיר את מטולה ברגל, להתבשם מיופייה, לנשום את ניחוחות הפרי המבשיל במטעים, את ריחה העמוק של החיטה טרם קציר.

דרכי העפר שסללו חקלאי מטולה מאפשרת לנוע ביניהן בעיקר ברכבי ארבע על ארבע. מומלץ לבדוק היטב את תוואי השטח לפני שנכנסים אליו במכונית פרטית.

פינת חמד נוספת שכדאי לבקר בה היא מצפה דדו שעל פסגת הר צפייה, המעניק תצפית נוף בלתי נתפסת ביופייה. עמק החולה נפרש כמו על כף יד, הרי הגולן, החרמון ומבט אל עבר לבנון השכנה.
למיטיבי הלכת מחכה שמורת נחל עיון היפהפייה. מסלול ההליכה נמשך כשעתיים ועובר על פני שלושה מפלים, האחרון שבהם, מפל התנור שגובהו 21 מטרים ועוצמת זרימתו בחורף מרשימה וסוחפת.
אם באתם ביותר מרכב אחד מומלץ בחום להשאיר רכב אחד בסיום המסלול, על מנת שיאסוף אתכם בסוף ההליכה.

איך מגיעים:

הדרך למושבה מטולה בכביש 90 מראש פינה דרך קריית שמונה וצומת המצודות, עד לכניסה למושבה.

הכתבה באדיבות אתר טלחופש
למסלולים, אטרקציות ומסעדות באזור לחצו כאן
צפון טיול כתבה טלחופש מטולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד